Hoe maak ik mijn Coton de Tuléar zindelijk?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, morgen heb ik mijn kleine Coton de Tuléar-teefje precies 15 dagen. Ze is nu 2,5 maand oud. We hadden een puppyren in ons kantoor gezet, maar ze wist te ontsnappen door over het hek van een meter hoog te klimmen en sprong zo in het diepe!!! Gelukkig heeft ze zich geen pijn gedaan. Er zat een deurtje bij de ren en die hebben we nu gemonteerd, dus nu kan ze in en uit wanneer ze wil... we laten haar nu in de eetkamer, het kantoor en de gang... Als we weg zijn, huilt ze niet meer...

We wonen op het platteland en ik laat haar meerdere keren per dag uit, vlak nadat ze gegeten heeft en na haar slaapje... maar ze vindt toch altijd een manier om overal in huis te plassen en te poepen... 's ochtends als we opstaan, stappen we in de plasjes, en het ligt echt overal omdat ze er doorheen loopt en het zo door het hele huis verspreidt...

Ze is superenthousiast als we 's ochtends opstaan, maar we kunnen haar nog niet alleen naar buiten laten, dan zou ze verdwalen. En ze geeft ons niet eens de tijd om ons aan te kleden om haar uit te laten. Vanochtend plaste ze recht voor mijn neus in de keuken; ik heb haar op heterdaad een standje gegeven en in haar ren gezet.

Hoe krijg ik haar zindelijk?

Bedankt en een fijn weekend allemaal!

Ps: een ander probleem is dat ik haar onmogelijk te pakken krijg, ze rent steeds weg, terwijl ze haar naam al wel begint te kennen...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

21 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Lewina
    Lewina Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Om te voorkomen dat ze 's ochtends plast terwijl je je aankleedt, kun je je kleren alvast in je slaapkamer klaarleggen en je zo stil mogelijk aankleden. Zodra je de kamer uitkomt: hup, meteen naar buiten!

Als ik het goed begrijp heb je geen tuin. Om het makkelijker te maken, kun je haar halsband om laten tijdens het slapen; dan hoef je alleen de riem aan te klikken en je bent buiten. En beloon haar echt superuitbundig als ze het buiten doet. Als ze het binnen doet, zeg dan duidelijk "nee!" en zet haar direct buiten. Maak het daarna schoon zonder dat ze het ziet.

Om te voorkomen dat ze overal in huis haar behoefte doet, zou ik haar ruimte beperken als je er niet bent. Geef haar bijvoorbeeld alleen toegang tot de werkkamer. Ik liet mijn puppy in mijn grote badkamer, dat maakte het schoonmaken een stuk makkelijker voordat hij zindelijk was!

Wat betreft het weglopen: ik zou oefenen op het 'natuurlijk volgen'. Zoek een plek waar het veilig is, zoals in de velden of het bos, en laat haar daar los terwijl je haar aanmoedigt om je te volgen. Geef haar een snoepje als ze bij je komt en als ze komt wanneer je haar naam roept. Ren niet achter haar aan als ze wegrent (mits ze niet in gevaar is), maar loop juist de andere kant op terwijl je haar vrolijk roept. En weer een snoepje zodra ze bij je is. Het doel is om haar te laten begrijpen dat het altijd iets positiefs is om te komen als je haar roept.

Als je echt bang bent om haar kwijt te raken, kun je kijken naar een GPS-halsband. Ik heb er zelf ook een voor mijn hond gekocht voor de gemoedsrust. Ik meen dat ik er ongeveer 50 euro voor heb betaald, en daarna heb je een abonnement van ongeveer 3 euro per maand.

Vertaald Frans
  • 21 reacties van 21

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!