Hoe maak ik mijn Coton de Tuléar zindelijk?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, morgen heb ik mijn kleine Coton de Tuléar-teefje precies 15 dagen. Ze is nu 2,5 maand oud. We hadden een puppyren in ons kantoor gezet, maar ze wist te ontsnappen door over het hek van een meter hoog te klimmen en sprong zo in het diepe!!! Gelukkig heeft ze zich geen pijn gedaan. Er zat een deurtje bij de ren en die hebben we nu gemonteerd, dus nu kan ze in en uit wanneer ze wil... we laten haar nu in de eetkamer, het kantoor en de gang... Als we weg zijn, huilt ze niet meer...

We wonen op het platteland en ik laat haar meerdere keren per dag uit, vlak nadat ze gegeten heeft en na haar slaapje... maar ze vindt toch altijd een manier om overal in huis te plassen en te poepen... 's ochtends als we opstaan, stappen we in de plasjes, en het ligt echt overal omdat ze er doorheen loopt en het zo door het hele huis verspreidt...

Ze is superenthousiast als we 's ochtends opstaan, maar we kunnen haar nog niet alleen naar buiten laten, dan zou ze verdwalen. En ze geeft ons niet eens de tijd om ons aan te kleden om haar uit te laten. Vanochtend plaste ze recht voor mijn neus in de keuken; ik heb haar op heterdaad een standje gegeven en in haar ren gezet.

Hoe krijg ik haar zindelijk?

Bedankt en een fijn weekend allemaal!

Ps: een ander probleem is dat ik haar onmogelijk te pakken krijg, ze rent steeds weg, terwijl ze haar naam al wel begint te kennen...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

21 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Goedenavond, bedankt voor je reactie. Ja, blokjes ham vindt ze geweldig, dat weet ik omdat ik er een keer eentje in de keuken liet vallen en ze er meteen bovenop dook. Maar ik geef haar verder niets anders dan de puppybrokjes die ik van de fokker heb gekregen. Ik ben bang dat ze haar brokjes niet meer wil als ik haar iets anders geef; dat is namelijk ook gebeurd met mijn andere hond... Ja, ik weet dat ik ze niet met elkaar moet vergelijken, maar ze doet een beetje hetzelfde als zij... Wat dat T-shirt betreft: ja, dat krijgt ze elke avond. Gisteren had ik er geen en ik denk dat ze daarom zo zat te drammen, want nu slaapt ze wel goed.... De eerste nachten kon ze wel twee uur aan één stuk door janken... dus er zit verbetering in... Ik heb haar een Adaptil Junior-halsband omgedaan en sindsdien slaapt ze beter. Fijne avond.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ze is nog maar tweeënhalve maand oud, dus zindelijkheid is echt nog niet voor morgen (of in heel zeldzame gevallen). Heb geduld en laat haar zo vaak mogelijk uit; praat vooral veel tegen haar.

Vergelijk haar niet met je andere hond, dat heeft geen zin 👎 elke hond is anders. Het is wel herkenbaar dat we de neiging hebben om te vergelijken en te focussen op 'vroeger', vooral als je andere hond een voorbeeldig beestje was.

Heb je er al eens aan gedacht om een T-shirt met jouw geur bij haar achter te laten? Zo voelt ze zich minder 'verlaten' en dat maakt het misschien makkelijker wanneer je weg bent.

Wat betreft snacks: denk eens aan blokjes ham, surimi of knakworstjes.

👌

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, bedankt voor jullie reacties. Mijn man is boer en staat om 6:30 uur op. Om mij niet wakker te maken, kleedt hij zich aan in de badkamer. Mijn hond komt op dat moment de werkkamer uit en doet een plasje. Omdat hij haast heeft, ruimt hij het niet op... Ik sta zelf om 7:00 uur op en dan is ze helemaal door het dolle heen... dus weer een plasje.. Ons erf is niet omheind, dat is onmogelijk hier op het platteland, dus ze kan niet alleen naar buiten. Mijn andere hond ging wel naar buiten, maar die was al volwassen. De eerste dagen nam ik haar mee naar het hooi om haar behoefte te doen (ik beloonde haar elke keer) en 's nachts deed ze het op puppy-onderleggers in haar puppyren... maar omdat ze de gewoonte kreeg om te ontsnappen, hebben we een deur geplaatst... Het is onmogelijk om haar in de werkkamer te laten, ze jankt de hele boel bij elkaar en geeft niet op... dus ze heeft de gang en de eetkamer.. op het moment piept ze 's nachts weer, dus dan gaan we eruit, zetten we haar mand in de eetkamer en doen de deur dicht... anders krabt ze aan onze slaapkamerdeur..

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Hoi, morgen heb ik mijn kleine Coton de Tuléar-teefje precies twee weken. Ze is nu 2,5 maand oud. We hadden een puppyren voor haar in de werkkamer gezet, maar ze wist steeds te ontsnappen door over het hekje van een meter hoog te klimmen en zich zo in het diepe te storten!!! Gelukkig heeft ze zich niet bezeerd. Er zat een deurtje bij de ren en dat hebben we nu opengezet, dus nu kan ze in en uit wanneer ze wil... ze mag in de eetkamer, de werkkamer en de gang. Als we even weg zijn, piept ze niet meer... We wonen op het platteland en ik laat haar meerdere keren per dag uit, direct na het eten en na haar slaapje. Maar ze krijgt het toch steeds voor elkaar om overal in huis te plassen en te poepen... Als we 's ochtends opstaan, stappen we in de plasjes en het zit echt overal omdat ze er zelf doorheen loopt en het zo door het hele huis verspreidt. Ze is super enthousiast als we 's ochtends opstaan, maar we kunnen haar nog niet alleen naar buiten laten omdat ze dan verdwaalt, en ze geeft ons niet eens de tijd om ons aan te kleden om haar uit te laten. Vanochtend plaste ze recht voor mijn neus in de keuken. Ik heb haar op heterdaad bestraft en in haar ren gezet. Hoe krijg ik haar zindelijk? Bedankt en een fijn weekend voor jullie! P.S. Nog een ander probleem: het is onmogelijk om haar te pakken te krijgen, ze rent steeds weg, terwijl ze haar naam inmiddels wel begint te kennen...
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, bedankt voor jullie reacties. Mijn man is boer en hij staat om 06:30 uur op. Om mij niet wakker te maken kleedt hij zich om in de badkamer, maar zodra hij naar de wc gaat, wordt mevrouw wakker en is het al te laat. Pats, met z'n voeten in de plas (van de hond lol) als hij de wc uitkomt. Omdat hij haast heeft, maakt hij het niet schoon... Ik sta zelf om 07:00 uur op en dan is ze helemaal door het dolle heen... dus weer een plasje...

Ons terrein is niet omheind – dat is op het platteland onmogelijk – dus ze kan niet alleen naar buiten. Mijn andere hond ging wel gewoon naar buiten, maar die was al volwassen. De eerste dagen nam ik haar mee naar het hooi om haar behoefte te doen (ik gaf haar elke keer een complimentje) en 's nachts deed ze het op puppypads in haar puppyren... maar omdat ze de gewoonte kreeg om te ontsnappen, hebben we er een deurtje voor gezet... Ze in de werkkamer laten kan niet, dan jankt ze de hele boel bij elkaar en geeft ze niet toe... dus nu heeft ze de gang en de woonkamer.. op het moment jankt ze 's nachts weer, dus dan gaan we eruit, zetten we haar mand in de woonkamer en doen we de deur dicht... anders staat ze aan onze slaapkamerdeur te krabben..

Gisteren was ze ontsnapt naar het veld waar normaal de stieren staan, gelukkig staan die er nu even niet... (hoewel mijn vorige hond soms gewoon bij ze ging kijken!!!). Ze was onmogelijk te vangen. Ik liep uit haar gezichtsveld weg, maar dat boeide haar niks... ze komt niet als ik haar roep... wat voor lekkers kan ik haar geven? Ik heb puppykoekjes gekocht maar mwah, ze vindt het niet echt geweldig...

Ik ben gastouder en ik zet haar in de reiswieg van de kinderwagen als we gaan wandelen, maar ik doe haar wel een tuigje en een riem om voor het geval ze er onderweg uit zou springen... Mijn vorige hondje was een Bichon, zij is vorig jaar augustus op 14-jarige leeftijd overleden aan kanker. Met haar hadden we nooit gedoe, haar konden we gewoon alleen buiten laten...

Geduld hebben dus, we moeten haar de tijd geven en tot die tijd de dweil maar weer tevoorschijn halen... lol. Fijn weekend gewenst!

Ps: over die gps weet ik het niet, ze is nooit alleen... mijn man is jager en zelfs zijn hond heeft er geen...!!! Ze is gechipt en ik heb een halsband voor haar besteld met haar naam en mijn telefoonnummer erop...

Vertaald Frans
    D
    Del2244 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Vast wel, ook al weegt een Coton-pup van die leeftijd nog geen 2 kg

Ik had meer de modellen voor jachthonden in m'n hoofd, dus dan is het logisch 😂

Vertaald Frans
    Lewina
    Lewina Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Del2244, de GPS-halsband (nou ja, het kleine kastje) die ik heb is klein, je kunt hem bij mijn poes van 3 kg omdoen zonder dat ze er last van heeft, dus dat zou wel moeten kunnen?

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Zindelijkheidstraining duurt bij elke pup weer anders.

Het belangrijkste is om te begrijpen dat zijn blaas op deze leeftijd nog heel klein is en dat hij zijn sluitspieren nog niet goed onder controle heeft. Zodra de blaas vol is, laat hij het dus gewoon lopen.

Het idee is om je pup zo vaak mogelijk mee naar buiten te nemen (het liefst elke twee uur) en direct na elke maaltijd (eten stimuleert namelijk de stoelgang). Til hem op terwijl je naar buiten loopt en zet hem dan in het gras of op de grond (afhankelijk van waar je woont) zodat hij zijn behoefte kan doen. Beloon hem meteen daarna uitgebreid met aaitjes en wat lekkers.

Het heeft geen zin om hem te straffen als hij het binnen doet: als je hem op heterdaad betrapt, zet hem dan even in een andere kamer en ruim het op zonder dat hij het ziet. Het moet voor hem een 'non-event' zijn, want straf kan hem traumatiseren of er zelfs toe leiden dat hij zijn eigen poep gaat eten (coprofagie) om zijn 'foutje' te verbergen.

Fijne dag nog.

Caroline - Student diergeneeskunde, projectmedewerker voor de Junior-Entreprise ProVéto Junior Conseil

Vertaald Frans
    D
    Rapporteren

@Lewina

Een GPS-halsband is een goed idee... maar bij een Coton-pup beperkt het waarschijnlijk alleen maar zijn bewegingsvrijheid 😁

Vertaald Frans
    D
    Rapporteren

Hoi!

Met 2,5 maand is ongeveer 1 op de 1000 puppy's "zindelijk", en dan zijn er vaak alsnog wel ongelukjes. Ze is fysiek simpelweg nog niet in staat om het langer dan een paar uur (3 of 4) op te houden, laat staan een hele nacht... Het heeft dus geen zin om haar op haar kop te geven, maar beloon haar juist uitgebreid als ze het buiten doet.

Nog een paar weekjes geduld en schoonmaken, dan zou ze voor de zomer zindelijk moeten zijn 😊

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 21

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!