Hoe maak ik mijn Coton de Tuléar zindelijk?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, morgen heb ik mijn kleine Coton de Tuléar-teefje precies 15 dagen. Ze is nu 2,5 maand oud. We hadden een puppyren in ons kantoor gezet, maar ze wist te ontsnappen door over het hek van een meter hoog te klimmen en sprong zo in het diepe!!! Gelukkig heeft ze zich geen pijn gedaan. Er zat een deurtje bij de ren en die hebben we nu gemonteerd, dus nu kan ze in en uit wanneer ze wil... we laten haar nu in de eetkamer, het kantoor en de gang... Als we weg zijn, huilt ze niet meer...

We wonen op het platteland en ik laat haar meerdere keren per dag uit, vlak nadat ze gegeten heeft en na haar slaapje... maar ze vindt toch altijd een manier om overal in huis te plassen en te poepen... 's ochtends als we opstaan, stappen we in de plasjes, en het ligt echt overal omdat ze er doorheen loopt en het zo door het hele huis verspreidt...

Ze is superenthousiast als we 's ochtends opstaan, maar we kunnen haar nog niet alleen naar buiten laten, dan zou ze verdwalen. En ze geeft ons niet eens de tijd om ons aan te kleden om haar uit te laten. Vanochtend plaste ze recht voor mijn neus in de keuken; ik heb haar op heterdaad een standje gegeven en in haar ren gezet.

Hoe krijg ik haar zindelijk?

Bedankt en een fijn weekend allemaal!

Ps: een ander probleem is dat ik haar onmogelijk te pakken krijg, ze rent steeds weg, terwijl ze haar naam al wel begint te kennen...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

21 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Hoi, ja inderdaad, maar op dit moment heb ik al moeite om haar te borstelen, dus de rest gaat 'm echt niet worden. Ze is veel te druk en zit geen moment stil. Vanmorgen was ik om 5.30 uur al op, dus zij natuurlijk ook. Overal plasjes! Ik heb haar nog mee naar buiten genomen, maar ze deed niks, alles binnen in huis... En toen de moeder van de baby waar ik op pas kwam, moest ik haar even opsluiten, want anders glipt ze er vandoor of springt ze tegen haar op waardoor ze kan vallen. Ze begon natuurlijk te blaffen, waardoor mijn man ook meteen naast zijn bed stond...!!! Ik denk dat het wel beter gaat als ik haar met 6 maanden laat steriliseren, dan is ze bijna volwassen en vast een stuk rustiger...

Wij gaan haar ook overal mee naartoe nemen, dus ze krijgt ook een kort kapsel. Er is hier net een nieuwe hondentrimster begonnen. Mijn vorige hond ging altijd met mijn man mee op de tractor en in onze KUBOTA, ze vond het geweldig met haar oren in de wind... Ik ging ook vaak met haar fietsen in een mandje, en Satine heb ik nu al laten wennen aan de bak onder de kinderwagen. Zo ben ik met twee baby's aan de wandel... lol

Met het fietsen wachten we nog heel even... ze is in twee weken tijd 600 gram aangekomen, maar ik heb de groeicurve van Cotons bekeken en ze komt niet boven de rode lijn uit. Ze weegt nu 2 kg. Ik geef haar precies de hoeveelheid brokjes die de fokkers hebben meegegeven, maar tussen haar broertjes en zusjes was het altijd lastig eten omdat die alles naar binnen schrokten, dus ze is nu de schade aan het inhalen... lol

Vertaald Frans
    Ktrine37
    Ktrine37 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Voor zijn eerste trimbeurt was hij 6,5 maand oud en daarna elke 4 maanden, want het groeit echt super snel! Ik laat het vrij kort knippen (puppy-model), dat is veel praktischer in het onderhoud omdat we hem echt overal mee naartoe nemen. We zijn ver verwijderd van het plaatje van een showhond 😁

Wat het borstelen betreft, ben ik in het begin begonnen met 1 keer per dag, daarna om de dag en nu is het 1 of 2 keer per week, afhankelijk van hoe lang zijn vacht is. Maar je moet ook een kam gebruiken, want klitten gaan er met de borstel niet uit. Eerst een kam met grove tanden, dan een fijnere kam en eindigen met nog een laatste borstelbeurt 😉.

Je moet ook regelmatig (1 keer per week) en meteen vanaf het begin om hem er goed aan te wennen, het haar binnenin de oren en de oorschelp plukken met je vingers. Dat zorgt voor een goede beluchting van de gehoorgang en voorkomt oorontstekingen.

Hetzelfde geldt voor tandenpoetsen: kleine rassen krijgen heel snel last van tandsteen en een gebitsreiniging is niet niks... dat gebeurt onder algehele narcose, dus je moet je kleine schat ook aan die handelingen laten wennen. Een hele zachte baby-tandenborstel werkt prima!

Ik heb Henzo vanaf het begin aan al deze handelingen gewend en zodra hij me zijn trimdoos of tandenpoetssetje ziet pakken, kwispelt hij van ongeduld 👌 dat komt vooral omdat hij weet dat hij aan het eind een lekker snoepje krijgt 😝

Zijn fokker was echt gepassioneerd door het ras en had ontzettend veel goede tips! Ik heb er zelfs mijn dierenarts mee versteld doen staan 👌

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Ah ja, wat een schatje is Henzo... er is echt een enorm verschil tussen zijn puppiekleur en hoe hij er nu uitziet. Satine (zo heet ze) begint een wit plukje op haar rechteroor te krijgen en dat is lichter dan haar linkeroor. Ja, na haar eerste trimbeurt, wanneer de trimster de haren heeft geknipt, denk ik dat je het bijna niet meer zult zien. Rond welke leeftijd is de eerste trimbeurt eigenlijk? Ik borstel haar twee keer per dag om haar eraan te laten wennen, maar ze vindt het niet zo leuk, vooral bij haar kop niet... Ik geef haar bij elke borstelstreek een complimentje... Vanmorgen heb ik onze kat voor haar neus geborsteld, zodat ze kon zien dat hij gewoon rustig bleef zitten.. lol
    Vertaald Frans
    Ktrine37
    Rapporteren

Hoi! Cotons kunnen gekleurd of al helemaal wit geboren worden, maar hun vacht groeit tijdens het opgroeien grotendeels wit terug. Na de eerste trimbeurt zal een groot deel van de gekleurde haren dus verdwijnen.

Je kleine Coton-meisje (hoe heet ze eigenlijk?) zal vast wel wat lichte kleurnuances op haar oren houden, maar op de rest van haar lichaam zal het minder te zien zijn.

Die van mij is heel donker geboren en hij heeft nog steeds lichtbeige tinten op zijn oren, zijn rug en zijn staart.

Henzo als pup en nu

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, bedankt voor je reactie! Afgelopen nacht heeft ze in haar mandje in de eetkamer geslapen, zodat we de deur dicht konden doen, want ze krabde nu aan onze slaapkamerdeuren... Ik was om 6.45 uur op en heb haar meteen mee naar buiten genomen, maar er lag toch een poepje. Geen plasje gevonden, maar omdat ze buiten niets heeft gedaan, moet het wel ergens liggen... Overdag laat ik haar vaak uit, maar soms doet ze het pas als ze weer binnen komt en niet buiten... Maar goed, zoals je al zei, ze is pas 2,5 maand oud, dus er is geen man overboord, zoals we dat zeggen... 😁 Fijne dag nog! Ps: Ze heeft bruine oortjes (zie avatar) en een vlek op haar rug en zijkanten, denk je dat ze die zal houden? Haar vader had zwarte oren!

Vertaald Frans
    Ktrine37
    Rapporteren

Hoi Annick, ik heb zelf ook een Coton (Henzo) van 8 jaar oud. Hij was overdag al vrij snel zindelijk omdat ik thuiswerk (hetzelfde werk als jij). Ik liet hem elke 2 uur even de tuin in en 's nachts maakte hij ons twee keer wakker zodat ik hem even buiten kon laten. Het was in de winter, dus dat was flink balen 😁. Stap voor stap hield hij het steeds langer vol en met 5 maanden sliep hij de hele nacht door (hij slaapt bij ons op de kamer) 😁.

Je Coton-puppy van 2,5 maand kun je al gewoon aan de lijn meenemen tijdens je wandelingen. Begin met maximaal 15 minuutjes; zo kan ze alvast snuffelen aan de geurtjes van haar soortgenoten 🙂.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ja ik was daar al mee begonnen toen ze net bij me was, maar ze is nog jong hoor. Voor nu ben ik haar aan het laten wennen aan het borstelen. Ik borstel haar twee keer per dag, zodat ze zich later bij de hondentrimmer ook makkelijk laat behandelen. Dat is nog wel een hele uitdaging, want ze knabbelt steeds aan mijn vingers... maar het lukt me toch door haar na elke borstelstreek te belonen.. lol

Ze is slim hoor, ze kon de bank niet op komen, dus ik heb er een krukje neergezet en hup, ze had het meteen door. Ze klimt erop en zo de bank op, en hetzelfde om er weer af te gaan...

Op dit moment is het nog wel een gedoe om haar te pakken te krijgen, ze komt niet eens als ik haar roep. Ik kan haar gewoon haar gang laten gaan; zelfs als ze me niet ziet raakt ze niet in paniek... ik ga het eens proberen met een klein stukje ham.

Gisteren is het gelukt door haar vaak mee naar buiten te nemen, waardoor ze niet in huis heeft geplast. En vanochtend met de zomertijd zijn we een uurtje eerder opgestaan, dus dat kwam haar goed uit... ik heb haar uitgelaten en ze heeft haar behoefte gedaan, maar ze heeft niet geplast. Er moet dus ergens in huis een plasje liggen, maar ik heb het nog niet gevonden....

Fijne zondag nog!

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je belangrijkste taak op dit moment is om te werken aan de zindelijkheid door plasjes buiten te belonen. Gebruik ook echt de woorden "plasje" en "buiten", zodat ze weet waar haar mensjes zo blij van worden, lol.

Ik vind dat je man best even 5 minuutjes de tijd kan nemen zodra hij wakker wordt voor dat eerste plasje buiten. Hij moet dan natuurlijk ook de tijd nemen om goed op te letten en haar uitgebreid te belonen.

Cotons zijn slimme donders; ze laten zich niet precies hetzelfde opvoeden als bichons. Je moet echt vaste rituelen instellen, want zodra ze wat meer zelfvertrouwen krijgen, hebben ze de neiging om van alles op eigen houtje te doen zonder het aan jou te vragen.

Over een tijdje kun je beginnen met kleine oefeningen zoals "volgen" in huis. Maak er een gewoonte van om haar goed te belonen als ze netjes hierkomt als je haar roept. Doe dit heel vaak: roep haar gewoon even voor een aai of een klein brokje. Je moet die reflex eerst in een afgesloten ruimte opbouwen en daarna pas op een onbekende maar veilige plek. Het meest riskante is een bekende omgeving buiten, dus blijf tijdens de hele leerperiode goed opletten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Het is nog een heel klein hummeltje dat net bij de moeder en de rest van het nest is weggehaald. Pas 15 dagen geleden, als ik het goed heb begrepen. Ze moet nog helemaal wennen aan haar nieuwe omgeving en een sterke vertrouwensband met je opbouwen. Het zindelijk worden komt vanzelf wel, stapje voor stapje, maar lichamelijk is het op de leeftijd van 2 tot 2,5 maand bijna onmogelijk om het langer dan 2 of 3 uur op te houden. Straf haar vooral niet als je haar op heterdaad betrapt. Dat zou totaal averechts werken, want op deze leeftijd kan ze er zelf nog helemaal niets aan doen! 😉

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een hond die honger heeft eet wel, maar dat kan ook zo zijn met de snoepjes die je voor haar koopt; probeer haar te belonen met maar een of twee kleine stukjes, alleen wanneer je tevreden bent over wat ze doet (of juist niet doet).

Ik vind het goed dat het eens iets anders is dan haar dagelijkse voeding.

Vraag niet te veel van haar in één keer 👌 het komt wel goed.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 21

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!