Puppy terugbrengen naar de fokker. Wat zijn de gevolgen voor hem?

S
Sophieetselim Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik kom hier om jullie hulp te vragen. Ik heb 11 dagen geleden een jonge puppy van bijna 3 maanden oud geadopteerd.

Ik had me zo goed mogelijk ingelezen, ik had informatie gevraagd aan hondentrainers en daar gingen we dan: het avontuur begon. Ik stelde me zijn komst voor als een geweldig moment voor iedereen, maar het loopt momenteel helemaal niet lekker. Elke avond eindig ik in tranen.

Mijn man en ik werken beiden en mijn zoon, die bijna 6 wordt, gaat naar school. De fokker verzekerde me dat de hond prima alleen kon zijn. Sinds zijn komst jankt en blaft hij zodra we weggaan. Ik ben de eerste twee dagen met een knoop in mijn maag naar mijn werk gegaan en daarna hebben we een camera gekocht om onszelf gerust te stellen... om te zien of hij wel rustig was als we weg waren... maar dat maakte het alleen maar erger, want dat is dus niet zo. Sindsdien slaap ik niet meer. Ik ben er echt kapot van. Dat is dus mijn probleem nummer 1. Mijn probleem nummer 2 is dat ik, hoewel ik voorbereid was op het uitlaten, de behoeften en het voer, moet toegeven dat ik simpelweg niet de tijd heb om goed voor hem te zorgen. Hij is er nu eenmaal en ik heb geen keus, maar met ons leven en onze drukke agenda's kom ik constant te laat op mijn werk. Als ik thuiskom moet ik eerst alles schoonmaken voordat ik aandacht aan hem kan besteden, en omdat hij de hele dag alleen is geweest, ben ik direct met hem bezig zodra ik klaar ben met poetsen. Mijn zoon staat daardoor sinds 10 dagen op de tweede plek... huiswerk wordt laat gedaan, bedtijd verschuift en we vergeten de verhaaltjes voor het slapengaan. Ik eet niet eens meer aan tafel omdat ik constant moet ingrijpen; hij eet alles wat hij vindt. Door de indeling van het huis (volledig open) is het lastig om hem op één plek te houden. Vroeger hadden we 's avonds een bedtijdritueel met mijn zoon en mijn man, maar nu doet een van ons dat alleen, omdat Harry niet beneden kan blijven zonder de boel af te breken. Het breekt mijn hart. Gisteren vroeg mijn man me om contact op te nemen met de fokker om te vragen of ze hem terug wil nemen. We hebben nog niets besloten, maar we willen weten of er een uitweg is als het echt uit de hand loopt. Ik vraag me af wat in dat geval de gevolgen zijn voor de puppy? Zal hij ons vergeten? Kan hij dan wel gelukkig worden? Ik neem het mezelf vreselijk kwalijk dat ik de impact van een puppy op ons leven niet goed heb ingeschat... terwijl ik dit echt niet in een opwelling heb gedaan... ik dacht dat ik alles gepland had...

Ik zou heel graag jullie advies willen hebben....

Ik voel me verloren en ben erg ongelukkig... voor mezelf... voor hem... en voor mijn zoon....

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

55 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Yuna La Ficelle
    Yuna la ficelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

2/2

En ook omdat we je niets kunnen beloven. Elk dier, of het nu een kat, een hond of een mens is, heeft zijn eigen persoonlijkheid. Zelfs al zijn er bepaalde raskenmerken, het is geen garantie dat het dier in kwestie goed alleen kan zijn, of dat het zindelijk, aanhankelijk of geschikt voor kinderen zal zijn.

En ten slotte,

Wanneer je een dier in huis neemt, moet je op dat moment echt aanwezig zijn. Minstens twee weken, maar doe het anders in elk geval voor een week. Dat geldt zeker als je een kitten of puppy neemt, maar het is net zo goed waar voor een volwassen dier. Je zorgt voor een enorme ommezwaai in hun leven en het is heel normaal dat ze, zelfs als volwassene, even de weg kwijt zijn en tijd nodig hebben om te wennen. Als jij 39 bent en je zou (voorgoed) in een vreemd land moeten gaan wonen met een onbekende taal bij wildvreemde mensen, dan zou je toch ook van slag zijn? Nou, voor een kat of een hond is dat precies hetzelfde. En als je daar niet van op de hoogte bent, is dat echt niet de schuld van de fokker.

Dus ja, sorry dat ik zo bot ben, ook al is het Kerstmis, maar eerlijk gezegd: ik weet niet hoe goed die fokster is, daar heb ik te weinig info voor. Maar ik denk dat jij op dit moment het idee om een dier te nemen, welk dier dan ook, beter uit je hoofd kunt zetten. Dat klinkt misschien gemeen, maar blijkbaar is dat de reactie waar je op wacht, anders zeg je straks nog dat het mijn schuld is als je kat je kind krabt.

Dus tja, ik begrijp dat je je schuldig voelt en ik veroordeel je niet om het feit dat je een fout hebt gemaakt, dat gebeurt nu eenmaal. Maar soms voel je je terecht schuldig en wat mij betreft is wat er gebeurd is echt jouw eigen schuld, en niet die van de fokster. Zelfs niet een klein beetje.

Toch nog een fijne avond.

Vertaald Frans
    Yuna La Ficelle
    Yuna la ficelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

😎Dit wordt een bot bericht, dus ik waarschuw je alvast: lees niet verder als je niet geërgerd wilt raken, maar ik moest het even kwijt.... 😎

1/2

Ik had eerst een woedend bericht geschreven, maar voor ik het verstuurde vond ik het verstandig om eerst de reacties van anderen te lezen om de situatie te begrijpen en een beetje in dezelfde lijn te blijven als de rest.

Aangezien de anderen over het algemeen medeleven en vriendelijkheid tonen, heb ik een minder agressief bericht geschreven. Maar sorry, het lukt me niet om een reactie te plaatsen als ik niet eerlijk ben tegenover mezelf....

Dus sorry, anderen gingen me al voor, waaronder @l'ancien utilisateur op pagina 3, en ik ben het volledig met hem eens. Sterker nog, ik ben nog een tikkeltje feller en jammer dan dat het Kerst is en ik eigenlijk aardig tegen iedereen zou moeten zijn.

Wat verwijt je deze fokker nou precies? Dat ze je niet heeft gevraagd of je wel weet wat een hond is???

Het spijt me, maar een hond, zelfs een volwassen hond met 'vaststaand' gedrag, of een pup die 'KLAAR VOOR GEBRUIK' is, dat bestaat simpelweg niet.

Dus hoe vaak ik je topic ook lees, ik zie echt geen enkel punt waarop ik kritiek zou kunnen hebben op de fokker, althans niet met de informatie die je geeft.

Ze heeft je een gewone hond meegegeven, oftewel geen hoog-risico hond (want dan zijn er inderdaad voorzorgsmaatregelen en info nodig voor de adoptanten). Bovendien heeft ze gewacht tot het nestje 3 maanden oud was, wat lang niet altijd gebeurt.

Dus ik vraag je heel eerlijk: wat had deze fokker je dan moeten antwoorden?

"Zoek het ergens anders maar mevrouw, je bent niet in staat om een pup te adopteren"?

Had je dat antwoord geaccepteerd? Denk je niet dat je jezelf misschien op een manier hebt gepresenteerd waardoor die persoon vertrouwen in je kreeg?

Hoe hard ik ook m'n best doe om excuses voor je te verzinnen, ik zie ze niet. En bovendien zie ik geen fouten bij de fokker, want ze was zelfs bereid om de pup weer terug te nemen.

Ze kon de reactie van de pup niet voorspellen, het had ook heel goed kunnen gaan. Waarschijnlijk heeft ze je de pup meegegeven die BIJ HAAR het meest stabiele gedrag vertoonde!

Dus tja, sorry, je zult me wel een *** vinden, maar in je tweede topic op het kattenforum vraag je of het een goed idee is om een kat te adopteren: het antwoord is nee.

Alleen al omdat

ik geen zin heb dat je mij later verwijt dat ik je heb aangeraden een kat te nemen. Een kat poept namelijk ook, en als je een kind van 6 hebt, zal die met de kat willen spelen. Maar katten zijn veel minder tolerant dan honden als ze door een kind worden lastiggevallen, en een kat krabt.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor de update.

Dat moet heel zwaar zijn, maar je hebt gedaan wat je het beste leek.

Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

Goedenavond allemaal. Even een berichtje om jullie een update te geven.

Nadat we contact hadden opgenomen met verschillende stichtingen zonder gehoor te krijgen, en omdat we het niet over ons hart konden verkrijgen om de hond zomaar weg te geven uit angst voor wat er zou kunnen gebeuren, is Harry teruggegaan naar zijn fokker. Er werd ons verzekerd dat hij ons snel zou vergeten en dat hij zich niet alleen zou voelen, omdat hij daar nu met meerdere pups samen is. De terugkeer verliep heel erg slecht. De fokker was echt vreselijk. Sindsdien heb ik 3 sms'jes gestuurd om te horen hoe het gaat, maar ik krijg geen enkel antwoord. Ik heb een review op Google achtergelaten om hun werkwijze aan de kaak te stellen... we zien wel. We missen Harry enorm... we denken elke dag aan hem... Ik wilde jullie nogmaals bedanken voor jullie hulp tijdens deze moeilijke periode. Fijne kerstdagen allemaal.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Gratis weggeven via Marktplaats zet de deur wagenwijd open voor allerlei handelaren. Behalve als het om een directe buur gaat die je elke dag ziet, lever je de pup over aan een wel heel onzekere toekomst.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Uiteindelijk lijkt die fokker toch niet zo slecht. Misschien was alleen de persoon die de verkoop van de pup afhandelde niet helemaal opgewassen tegen de taak. Haar reactie op een advertentie op Marktplaats is eigenlijk best positief, ik begrijp haar wel. Je kunt iemand treffen die op het eerste gezicht heel betrouwbaar lijkt, maar uiteindelijk wordt je hond gebruikt voor de broodfok of belandt hij weer op diezelfde site voor de verkoop. Als ze bereid is hem terug te nemen, is dat alleen maar fijn; hij zal snel weer zijn draai vinden met de geuren die hij al kent en de fokker die hem heeft verzorgd. Ik denk dat ze hierna wel wat strenger zal zijn wat betreft de leefomstandigheden van de pup en vooraf beter onderzoek zal doen.
    Vertaald Frans
    S
    Rapporteren

De fokker heeft me teruggebeld. Ze vindt het goed om hem terug te nemen. Ze verzekerde me dat hij niet alleen in zijn kennel komt te zitten, ook al heeft ze zelf geen cockers meer. Ze zegt dat hij bij pups van zijn eigen leeftijd komt te zitten. Ze vertelde me ook uit zichzelf dat ze een nieuw gezin voor hem gaat zoeken, maar dat we waarschijnlijk tot na de feestdagen moeten wachten omdat er nu niet veel gebeurt. Ik mag zijn speeltjes, knuffel en mandjes meegeven zodat hij zijn vertrouwde spulletjes bij zich heeft. Ik zei dat ik een advertentie op Marktplaats had gezet en ze smeekte me om dat niet te doen. Dus daar sta ik nu... ik mag een pup trouwens niet verkopen, ik kan hem alleen gratis weggeven, maar mensen die een hond nemen zonder dat het geld kost, hebben er misschien niet goed over nagedacht.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je via een advertentie werkt, moet je echt heel voorzichtig zijn met waar hij terechtkomt en de tijd nemen om de toekomstige baasjes goed te screenen. Je moet weten wat hun motivatie is, of ze wel echt tijd hebben voor hem... en ook 'nee' durven zeggen als je er geen goed gevoel bij hebt of de mensen niet verantwoordelijk genoeg vindt. Je moet er zeker van zijn dat hij daar goed zit. Kortom, ik weet niet of dit wel zo’n slimme keuze is; als je al geen tijd hebt om voor hem te zorgen, heb je dan wel de tijd om dat 'gouden mandje' voor hem te vinden?

En wat als je je vergist en het gezin dat je hebt gekozen uiteindelijk toch niet de juiste match blijkt te zijn? Persoonlijk zou ik eerder voor een stichting kiezen die het van je overneemt, in plaats van met een schuldgevoel te blijven zitten als je een fout hebt gemaakt.

Slecht gerunde stichtingen of onbetrouwbare particulieren heb je overal, je moet gewoon goed selecteren.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heb je de stichtingen al gebeld? Want als het alleen via de mail gaat...

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk niet dat Sophie de reacties van toekomstige baasjes echt gaat uitzoeken, of ze nu oprecht zijn of niet. Het lijkt er meer op dat er nogal haast bij is om deze pup (die er ook niks aan kan doen) het huis uit te krijgen.

Geef hem alsjeblieft niet zomaar gratis weg, echt niet. Hij kan in de ergste situaties terechtkomen.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 55

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!