Gedrag van jullie cockers
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi,
Ja, dat is volkomen normaal bij 4 maanden. Cockers zijn levendig, speels en happen veel door alle opwinding en het wisselen van de tanden.
Je doet het goed: negeren + afleiden naar een speeltje. Het belangrijkste is dat je consequent blijft. De rust komt vanzelf met de leeftijd en de opvoeding, meestal pas na 8–12 maanden.
Een puppy is niet direct "makkelijk" — ook al zouden we willen dat het net zo simpel was als Cool Games Free. Met wat geduld en regelmaat komt het echt wel goed.
Goedenavond, ik heb zelf een hele rits cockers gehad. Het is heel normaal dat ze met 4,5 maand nog niet zindelijk is; op die leeftijd zijn pups dat zelden. Gewoon volhouden, veel naar buiten gaan en haar uitbundig belonen voor alles wat ze buiten doet. Een pup kan het op deze leeftijd simpelweg nog niet ophouden, dus neem het haar niet kwalijk. Geduld, elleboogstoom, schoonmaakazijn en baking soda zijn je beste vrienden. Snapt ze het nog niet met de drolletjes? Laat het haar dan zien. Je kunt prima zelf een drolletje buiten neerleggen en dan heel blij gaan doen dat het daar ligt. Vergeet het maar dat je buren je nog als een normaal mens zien in de buurt 🙄 Zindelijkheid is gewoon een kwestie van even finetunen. Om een cocker te hebben die helemaal top is, is het dat echt meer dan waard.
Je moet de juiste woorden gebruiken tijdens de wandelingen ("goed zo, plasje doen", "goed zo, poepen") om hem sneller te laten beseffen dat dít de plek is waar hij moet plassen en poepen, en dat zijn baasje daar echt zichtbaar dolgelukkig van wordt, lol.
Je moet hem elke dag zonder uitzondering de kans geven om lekker te spelen en zijn energie kwijt te kunnen met andere honden,
en je moet echt gaan wandelen in gebieden waar het barst van de geurtjes van kleine beestjes in hun holletjes. Zelfs hele lange wandelingen in een "netjes" park zullen nooit zijn behoefte vervullen om lekker te snuffelen aan de aarde, de varens, de struiken en de braamstruiken.
Door de juiste plekken te kiezen voor je wandelingen, krijg je een evenwichtige en rustige hond.
Alle puppy's ter wereld hebben de behoefte om overal in te bijten en te kluiven,
en alle jonge zoogdieren hebben het nodig om samen te spelen; dat is essentieel voor de goede ontwikkeling van hun hersenen.
Je moet niet alleen een speeltje aan een puppy "geven": je moet zelf op de grond gaan zitten en echt met hem spelen!!! Meerdere keren per dag een paar minuten lang. En ja, daar hoort ook stoeien bij.
Trouwens, ik raad je niet aan om te wachten tot de rust vanzelf terugkeert, want dan kun je wel eens heel lang wachten. Je kunt om te beginnen opstaan en haar negeren. Als ze niet kalmeert, stuur je haar naar haar mand en blijf je haar terugsturen zolang ze er niet in blijft liggen. Ik kan je vertellen dat ik bij die van mij al snel naar de laatste stap ben gegaan en de eerste stappen automatisch oversloeg: dat was direct richting de wc. Na 1-2 minuten begint het gepiep. Je doet de deur open en als ze dan rustig is, geef je haar een dikke knuffel. Komt ze er weer uitgeracet en is ze nog steeds zo druk? Dan gaat ze weer terug naar de wc. Ik herinner me nog dat Rio de eerste keren wel 4 of 5 keer op en neer ging naar de wc.
Nu hij 18 maanden is, verbaas ik me erover dat hij zo rustig is, zeker als ik terugdenk aan waar we vandaan kwamen. Ik heb echter nog wel wat strijd te leveren met bepaalde honden waar hij nog steeds erg door wordt aangetrokken.
Wat het poepen betreft: laat je haar ook buiten de tuin uit? Ik denk dat ze sneller haar behoefte zal doen op plekken waar de geurtjes nieuw zijn. Bovendien moet ze andere honden ontmoeten, het liefst gewoon los. Cockers hebben trouwens dagelijkse wandelingen nodig omdat snuffelen voor hen een grote behoefte is, net als het ontmoeten van andere honden. Dit is bepalend voor haar algemene gemoedstoestand.
Maar als ze binnen begint te poepen, aarzel dan niet om haar op te pakken en buiten neer te zetten, zodat ze haar behoefte buiten afmaakt. Op dat moment kun je haar uitgebreid belonen. Ze zal dan het verband leggen tussen jouw actie, die van haar en jouw gedrag. Rio was rond de 4 maanden zindelijk met hier en daar een ongelukje en met 4,5 maand was hij volledig zindelijk.
Veel succes!
Hoi @Nowliw,
Ik heb ook zo’n hond die barst van de energie. Echt zo’n type dat de karikatuur van een cocker spaniël wordt als je hem niet goed opvoedt. Hiervoor had ik een teefje dat als puppy al een 'oude ziel' was; ze was superrustig en luisterde van nature ongewoon goed.
Rio is net 18 maanden oud, en wat ik je kan vertellen is dat dit ras behoorlijk slim is. Ze bespelen je waar je bij staat als je je laat leiden door je emoties.
De sleutel bij dit ras is consequent zijn en doorzetten, want ze stellen je geduld en je tijd echt op de proef. Ik gebruik spelen alleen als beloning of om hem mentaal uit te dagen. De eerste 3 à 4 maanden heb ik er echt op gehamerd om hem niks te geven (geen spel, geen aandacht, geen knuffels) zolang hij niet rustig was.
Alles moet op jouw voorwaarden gebeuren. Volgens mij is het verstandig om zijn vrijheden eerst te beperken en pas later weer uit te breiden. Wat dat happen betreft: je kunt hem verbieden om in mensen te bijten met een duidelijke "NEE", maar geef hem dan bijvoorbeeld een flostouw of een speeltje als alternatief. Over dat happen zijn de meningen verdeeld: de ene groep vindt dat het erbij hoort omdat het natuurlijk gedrag is, de andere groep verbiedt het streng. Ik vind dat het vooral van je situatie afhangt. Wij zijn een stel zonder kinderen en Rio houdt wel van een beetje stoeien met ons, ook al heb ik het happen verboden tot hij een maand of 7-8 oud was. Ik liet het pas toe toen ik merkte dat hij zijn interacties goed onder controle had. Heb je echter jonge kinderen, dan is het een ander verhaal. Als je het eenmaal toestaat, is het lastig voor een hond om te begrijpen wanneer het wel of niet mag. Mijn advies zou sowieso zijn: verbied het nu hij 4 maanden is en kijk later wel hoe het gaat.
Hoi Sarah,
Superbedankt voor je reactie, dat stelt me wel een beetje gerust. Het klopt inderdaad dat alleen zijn niet echt hun ding is, ze plakken constant aan je vast.
Sinds een paar dagen is ze gelukkig wat rustiger en gezelliger tegen ons.
Ik heb nog een ander vraagje over de zindelijkheid. Ze is nu bijna 4,5 maand en ik heb nogal moeite om haar zindelijk te krijgen.
Even wat uitleg: 's nachts gaat het prima, maar overdag is het een ander verhaal. Ik laat haar van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat elke twee uur uit. Het plassen gaat dan prima, maar voor de rest wacht ze echt tot ze weer binnen is om haar behoefte te doen. Bovendien geeft ze zelf bijna nooit aan dat ze naar buiten moet; als ik haar niet om de twee uur mee naar buiten zou nemen, zou ze het gewoon in huis doen.
Welk advies heb je voor mij, en hoe oud was Skippy toen hij zindelijk was?
Alvast bedankt!
Hoi!
Ik heb een cocker van bijna 6 jaar, ik heb hem gekregen toen hij 2 maanden oud was. Hij heet Skippy en die naam past echt bij hem, lol! (Denk aan de kangoeroe).
Tussen de 2 en 3 maanden sliep hij enorm veel, heel normaal voor een puppy. Maar daarna... daarna ging het mis!! Van 4 maanden tot 1 jaar was echt de ergste periode. Hij hapte, maakte van alles kapot en was compleet hyper! Het kostte enorm veel geduld, ook met de opvoeding. Ik heb hem de basis al vroeg geleerd: "Nee", "Lig", "Wacht", "Hier" en nog veel meer kleine dingen. Ook het kunnen afpakken van zijn voerbak en speeltjes, om hem te leren dat hij me kan vertrouwen.
Aan de lijn lopen was ook superlastig!! (Kom ik nog op terug).
De opvoeding is essentieel, want (als die van jou op de mijne lijkt) als ik hem een vinger geef, pakt hij mijn hele hand 😅. Consequent zijn, maar op een zachte manier... Geen agressie, maar alles via spel en een goede band. En ze zijn eigenwijs hoor! Vandaag de dag nog steeds: als hij geen zin heeft om te luisteren, kan ik het wel schudden 😂. Je moet ze op hun gevoel aanspreken ;p
Een cocker moet echt zijn energie kwijt. En ze houden er niet van om alleen te zijn... Toen hij klein was, studeerde ik nog en was ik dus niet vaak thuis, dat heeft misschien ook meegespeeld in het feit dat hij zo druk was.
Het negeren als ze bijt en haar een speeltje geven is heel goed. Dat komt met de tijd, ze moet het nog leren en ze is nog jong! Eigenlijk is het gewoon een nogal irritante fase voor het baasje 😁.
De mijne begon pas ÉCHT rustiger te worden rond de 4 jaar... Maar goed, dat is ook zijn karakter en het ras: ze hebben enoooooooooorm veel energie (al verschilt dat wel, want sommige cockers zijn heel erg rustig. Ik denk dat de hond vaak een spiegel van zijn baasje is!!). Soms hapt hij nog wel eens, maar dat is als hij wil spelen, dan komt hij aan je schoenen of voeten knabbelen... Maar dat gebeurt niet vaak meer. Wat het trekken aan de lijn betreft: hij begint nu pas echt minder te trekken (mijn eigen schuld hoor, ik had eerder moeten doorzetten om het hem goed te leren...).
Het hangt er vanaf wat je onder "rustig" verstaat! Het is een jachthond... Ze houden van rennen, snuffelen, spelen, zwemmen en nog eens rennen. Maak je geen zorgen, ze is pas 4 maanden oud. Blijf volhouden met de opvoeding, zorg dat ze haar energie kwijt kan, bouw een mooie band op en dan komt het goed.
Houd er wel rekening mee dat de lastigste periode die van 6 maanden tot 1 jaar is. Midden in de puberteit... Het kan dat ze je gaat uittesten en een keer of twee haar tanden laat zien. Maar als je haar dan op de juiste manier corrigeert, begrijpt ze de grenzen die ze niet mag overschrijden ;p
Ik weet niet of je hier wat aan hebt... Maar ik deel graag mijn ervaringen met mijn kleine boef!
Kop op en zet door, het is uiteindelijk alleen maar geluk en liefde (en soms een beetje frustratie xD)
7 reacties van 7