Atopische dermatitis behandelen

L
Llucciole Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo,

Mijn cocker spaniël van tweeënhalf jaar oud heeft altijd al last gehad van atopische dermatitis...

Na veel onderzoek en verschillende pogingen is het onmogelijk om te achterhalen waar het vandaan komt, maar één ding is zeker: industriële brokken, zelfs die van goede kwaliteit en hypoallergeen van de dierenarts, verergeren de symptomen aanzienlijk. Het is echt een hel voor mijn hond! Ik ben er dan ook snel mee gestopt... ik heb verschillende merken geprobeerd, maar het blijft hetzelfde verhaal.

Het enige dat hem echt verlichting geeft is Apoquel, met één tot twee tabletjes van 5 mg per dag. Dat kost me tussen de 60 en 120 euro per maand!!! Je begrijpt dus wel waar ik naartoe wil...

Dus:

* Weten jullie een manier om Apoquel ergens anders te kopen (bijvoorbeeld in het buitenland) voor een lagere prijs? Ik kan dit op de lange termijn namelijk niet financieren... en zodra we met het medicijn stoppen, begint de jeuk weer.

- Kennen jullie een andere behandeling die net zo effectief is maar minder duur?

- Bestaat er een variant voor mensen? Die zijn vaak een stuk goedkoper. Mijn zus heeft haar hond haar hele leven behandeld met een epilepsiemedicijn voor mensen; haar dierenarts was heel schappelijk en gaf haar de naam van het medicijn en de dosering... we hebben niet altijd de middelen om zulke dure behandelingen te betalen, de farmaceutische bedrijven maken het echt te bont...

Alvast bedankt voor het delen van je ervaringen.

Groetjes

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

40 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • L
    Rapporteren

Hoi, dikke knuffel voor je schattige cocker... Ik heb dat ook al geprobeerd, mijn dierenarts heeft echt alles onderzocht en hem zelfs drie maanden lang tegen schurft behandeld... Vorige zomer was het om de dag wassen met antischimmelshampoo... zonder resultaat... Volgens mij heb ik echt alles al geprobeerd. Er is maar één ding dat bij Léon werkt en dat is Apoquel. Anders bijt hij zijn pootjes helemaal kapot en jankt hij de hele nacht door (en 's nachts is het echt het ergste)... Bedankt voor je reactie. Wat is dat voor middel, die Bravecto?

Vertaald Frans
    Merline
    Merline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb een Engelse Cocker Spaniël die "atopische dermatitis" kreeg na het gebruik van Bravecto (het is nog het minst erge, want onze Duitse Dog is zelfs overleden na het slikken van dat middel!) 😔

Onze NIEUWE dierenarts vertelde ons dat het meer een schimmelinfectie was dan wat anders, en dat we het in ieder geval zo moesten behandelen omdat geen enkel oraal medicijn op de lange termijn hielp.

We zijn toen overgestapt op dagelijks wassen met CYTEAL, een vloeibare zeep in een kleine flacon van minder dan 10 € bij de apotheek. Het werkte echt direct ✌ en dat terwijl onze hond al 4 jaar met dit grote probleem liep!

Het is nu 3 maanden geleden dat we de "pootjes van onze cocker" weer terug hebben en vooral dat hij is gestopt met likken en zichzelf te verminken door er steeds aan te knagen...

Hij moest trouwens wel eerst geopereerd worden om weer met pootjes zonder "wild vlees" en andere wonden te kunnen beginnen…

Ik kan je dus alleen maar aanraden om het in ieder geval te testen... voor ons was dit de oplossing en het was helemaal niet duur… 😉

Ik hoop van harte dat hij snel weer opknapt, want het is een HEL voor die beestjes die NON-STOP pijn en jeuk hebben.

Ik voeg hierbij de foto van onze Cocker vlak na de operatie... waarna hij alleen nog maar met CYTEAL is behandeld.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

Ja, het is echt ellendig, die ziekte die zijn leven verpest. Ik kende BARF achteraf gezien wel, maar ik was de naam even kwijt. Het is alleen te veel gedoe voor mij... Ik zou het nooit georganiseerd krijgen en mijn man kan geen hakmolen aanraken omdat hij hemofilie heeft. Zelf vind ik het ook lastig om met rauw vlees te klooien... Daarom heb ik gekozen voor zelfgekookte maaltijden met groenten, koolhydraten en vlees, waar ik op het moment van serveren een klein beetje rauw vlees aan toevoeg.

Ik heb een bloedonderzoek laten doen maar daar kwam niks uit.... Ik heb ook geprobeerd bepaalde voedingsmiddelen te isoleren door ze een paar weken weg te laten, maar dat leverde niets op. Ik heb verschillende soorten brokken geprobeerd, de ene nog duurder dan de andere, maar dat maakte het alleen maar erger... die arme hond jankt en krabt de hele nacht door.... Mijn dierenarts zegt dat het juist "atopisch" heet omdat de oorzaak onbekend is.... waarschijnlijk genetisch... Vroeger op de boerderij hadden we altijd honden, maar die krabden nooit zoals mijn Léon, en hij is niet de enige! Het is waarschijnlijk een afwijking die door het doorfokken is ontstaan....

Over essentiële oliën weet ik verder niets...

Ik ga weer naar mijn dierenarts, maar zij zweert bij Apoquel. Ik heb haar gevraagd of we niet iets anders kunnen vinden dat minder duur is, want met 2 euro per tablet (hij heeft er één tot twee per dag nodig!!!) houd ik dit niet lang vol. Trouwens, ik sjoemel een beetje; af en toe stop of minder ik de behandeling.... maar de jeuk komt dan al snel weer terug.

Wat stress betreft denk ik niet dat dat het is. Mijn Léon is een gelukkige hond die lekker actief is, we wandelen veel en hij heeft een grote tuin waar hij meerdere keren per dag kan rennen (hij is echt grappig als hij op topsnelheid rondjes om het huis sjeest...), hij is sociaal naar iedereen, zowel naar honden als naar mensen, hij is dol op spelen en is een enorme knuffelkont. Hij heeft een sterk karakter, maar dat is typisch voor cockers geloof ik...

Misschien moet ik eens naar een andere, wat schappelijkere dierenarts.

Ondertussen zou ik graag ergens goedkopere Apoquel vinden. Ik heb het bij een andere kliniek nagevraagd, zo'n 40 km verderop, maar daar zeiden ze dat ik eerst een afspraak moet maken met de dierenarts (tuurlijk, weer 60 euro consultkosten)... het blijft toch een commerciële business, terwijl ik gewoon een recept heb!!!

Ik dacht dat het in het buitenland misschien goedkoper is... hebben jullie een mailadres waar ik dit zou kunnen bestellen terwijl ik naar een andere oplossing zoek? Apoquel heeft tenminste het voordeel dat het de jeuk direct stopt...

Groetjes,

Hierbij een foto van mijn Léon...

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, precies. En het grote probleem is dat die medicijnen de flora niet helpen; die wordt compleet overhoop gehaald. En doordat die z'n werk niet meer doet, krijg je een hoop gedoe...

allerlei reacties..

die weer effect hebben op de huid..

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Atopische dermatitis is een chronische ontstekingsziekte van de huid die gepaard gaat met allergieën. Eigenlijk is het de op één na meest voorkomende allergische huidziekte bij honden. Deze allergische reacties kunnen worden veroorzaakt door stoffen die normaal gesproken onschadelijk zijn, zoals gras, schimmelsporen, huisstofmijt, vlooien en andere omgevingsallergenen, maar ook door voeding. Stress en angst kunnen ook atopische dermatitis veroorzaken wanneer je hond hier voor langere tijd of herhaaldelijk aan wordt blootgesteld. Het vroege ontstaan is vaak gelinkt aan een familiegeschiedenis van huidallergieën. Apoquel vermindert de jeuk en ook cyclosporine helpt tegen het krabben. Maar deze medicijnen pakken de oorzaak niet aan, alleen het symptoom. Om deze ziekte echt op te lossen, zou je precies moeten weten voor welke allergenen jouw hond gevoelig is. Helaas zijn dat er duizenden en is het heel lastig, of zelfs onmogelijk, om de exacte oorzaak te achterhalen. Er bestaan echter effectieve behandelingen voor de lange termijn waarbij gebruik wordt gemaakt van bepaalde synergieën van essentiële oliën. Je zou dit eens met je dierenarts moeten bespreken, want de kosten hiervan zijn een stuk lager voor een behandeling die net zo effectief is als die van reguliere medicijnen. Ik wil je wel waarschuwen: ga niet zelf experimenteren. Essentiële oliën die voor mensen worden gebruikt, zijn niet altijd veilig voor dieren. Veel oliën zijn namelijk niertoxisch, levertoxisch of neurotoxisch voor honden als ze niet in de juiste, precieze dosering worden gebruikt.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Al atopische dermatitis sinds hij een puppy was...

Ik ben er vanavond weer... Arm beestje... het breekt mijn hart om dit te lezen... hij kan zo helemaal niet van zijn jonge jaren genieten...

😔

In afwachting van ons gesprek...

Als je kunt, kijk dan eens op mijn Pinterest voor rauwe voeding. Dit type voeding zal hem veel beter helpen.

En over Apoquel ga ik heel eerlijk zijn (misschien voor even... om de jeuk te stoppen en te verzachten), maar absoluut niet voor de lange termijn... je moet het zien af te bouwen en er uiteindelijk mee stoppen...

(Ik ben geen dierenarts, maar na twee honden met allergieën heb ik alles gelezen en uitgeplozen over natuurlijke middelen...)

Het verzacht de klachten, maar aan de andere kant, als het te lang wordt gebruikt, "ontregelt" het de boel, wat je hond niet vooruit helpt. Het is een vicieuze cirkel...

https://www.pinterest.fr/Doudou229/le-barf-pour-chien/

http://www.b-a-r-f.com

Op het Barf-forum

Ruju, de admin, weet er meer van dan ik... wat betreft de Apoquel...

en Viggo kan je alles uitleggen over Barf-voeding bij atopische dermatitis.

Maar ik kom vanavond terug...

Hoi Sky

Bedankt dat je aan me dacht voor Llucciole

Ik ga mijn uiterste best doen om ze te helpen

Daardoor ben ik nog niet eens boodschappen gaan doen voor Oxane...

Tot vanavond

Voor Gandy heb ik al geantwoord over de spirulina...

😌

Vertaald Frans
     Sky
    sky Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Wanneer Doudou hier langskomt, denk ik dat ze je wel meer zal vertellen over een andere manier van voeren: BARF.

Je hond zal er vast door opknappen, en zij weet er ontzettend veel van af. :)

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 40

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!