Atopische dermatitis behandelen

L
Llucciole Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo,

Mijn cocker spaniël van tweeënhalf jaar oud heeft altijd al last gehad van atopische dermatitis...

Na veel onderzoek en verschillende pogingen is het onmogelijk om te achterhalen waar het vandaan komt, maar één ding is zeker: industriële brokken, zelfs die van goede kwaliteit en hypoallergeen van de dierenarts, verergeren de symptomen aanzienlijk. Het is echt een hel voor mijn hond! Ik ben er dan ook snel mee gestopt... ik heb verschillende merken geprobeerd, maar het blijft hetzelfde verhaal.

Het enige dat hem echt verlichting geeft is Apoquel, met één tot twee tabletjes van 5 mg per dag. Dat kost me tussen de 60 en 120 euro per maand!!! Je begrijpt dus wel waar ik naartoe wil...

Dus:

* Weten jullie een manier om Apoquel ergens anders te kopen (bijvoorbeeld in het buitenland) voor een lagere prijs? Ik kan dit op de lange termijn namelijk niet financieren... en zodra we met het medicijn stoppen, begint de jeuk weer.

- Kennen jullie een andere behandeling die net zo effectief is maar minder duur?

- Bestaat er een variant voor mensen? Die zijn vaak een stuk goedkoper. Mijn zus heeft haar hond haar hele leven behandeld met een epilepsiemedicijn voor mensen; haar dierenarts was heel schappelijk en gaf haar de naam van het medicijn en de dosering... we hebben niet altijd de middelen om zulke dure behandelingen te betalen, de farmaceutische bedrijven maken het echt te bont...

Alvast bedankt voor het delen van je ervaringen.

Groetjes

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

40 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • L
    Lilith 36 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn Franse bulletje heeft hetzelfde probleem en krijgt dus dezelfde behandeling met Apoquel 5,4 mg, 2 keer per dag 1 tablet. Het is inderdaad erg prijzig... Ik bestel het via DietVet op recept, dat kost ongeveer 116 euro voor een doosje van 100 stuks. Samen met zalmbrokken en een speciale anti-jeuk shampoo gaat het sindsdien heel goed, ze is echt enorm opgelucht.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Op dit moment is Apoquel het enige dat hem verlichting geeft... maar het is echt te duur. Daarom wil ik het ergens anders proberen te vinden; we wonen in een klein stadje en ik weet zeker dat het elders goedkoper is... of ik wil het ergens anders bestellen.

bedankt... kusjes voor jullie schatjes...

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Bedankt voor de reacties.

Voor degene die naar de prijs van Apoquel vroeg: het is 2 euro per tablet van 5,5 mg (nou ja, niet helemaal, 1,99 !!!)... ongeacht hoeveel je er koopt...

De symptomen van Léon: krabben/schilfers in de grote plooien, rond de ogen, de pootjes en heel veel bij zijn oorlellen...

Ik voeg een supplement aan zijn voer toe dat ik bij de dierenarts heb gekocht, Little Ca i5 (een merk uit Frankrijk)... en ik doe er wat gewone olie bij. De dierenarts zei dat dit voldoende is.

Dat was het.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nog even vergeten: geen RVS voor atopische honden, gebruik een glazen kom.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

even een ervaring gekopieerd ..

Geplaatst op 29/08/2011 om 09:21:44 antwoord

Meld misbruik bij de moderators

één van mijn whippets had enorme huidproblemen

5 dierenartsen, het ene onderzoek na het andere, diagnoses die niet bleken te kloppen... kortom, echt een drama ....

uiteindelijk kwamen we uit op allergieën, alles hypoallergeen wassen .. niets

brokken op basis van ei .. niets

"we" dachten op een gegeven moment zelfs dat ze allergisch was voor huidschilfers, dus ze heeft meer dan een week in een ren gezeten zonder enig contact .. NIETS!

toen ben ik zelf het spoor van de voeding gaan volgen ... overgestapt op BARF ... verbetering!

ik heb dus tarwe en maïs weggelaten en nu heb ik geen problemen meer :)

elk dier is anders, voor die van mij werkte dit na bijna 2 jaar pure ellende, MAAR dat is waarschijnlijk niet bij elk dier de oplossing ...

sterkte!

star, ik begrijp je, want ik heb zelf namelijk ook last van huidproblemen ....

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mag ik vragen wat een doosje tabletten (100 stuks) bij jouw dierenarts kost?

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Je hebt echt voeding van goede kwaliteit nodig (geschikt voor menselijke consumptie), wat je gelukkig al doet... en in fysiologische hoeveelheden (eiwitrijk en koolhydraatarm) om zijn darmflora en dus de immunologische barrière van de darmen weer in balans te brengen.

(Rijst, pasta en griesmeel zijn niks voor hem)...

Bij honden uit atopie zich vooral via de huid, terwijl het bij katten vaker de luchtwegen raakt (astma).

Bij atopie bij de hond zie je vooral vier belangrijke symptomen:

Jeuk aan de lippen, het likken aan de uiteinden van de poten, chronische oorontstekingen en irritatie in de grote plooien (oksels, liezen, perineum), vaak in combinatie met een chronische dubbelzijdige oogbindvliesontsteking. Zonder behandeling verergert de aandoening naar schaafwonden, infecties, hyperpigmentatie en olifantshuid (lichenificatie)...

Voor de behandeling is het aan te raden om altijd mangaan te geven, een universeel anti-allergisch spoorelement dat de algehele weerstand beïnvloedt. Bij mensen is geconstateerd dat lichamen met atopie mangaan slecht opnemen, en dat is waarschijnlijk bij carnivoren ook het geval.

Het kan gecombineerd worden met zwavel voor de zuiverende werking en met koper in het geval van huidinfecties.

Naast deze essentiële spoorelementen moeten de uitscheidingsorganen (lever, nieren, darmen...) gedraineerd worden met planten om de afvoer van gifstoffen (Ag-Ac-complexen) mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan grote klis (Arctium lappa), driekleurig viooltje (Viola tricolor) of mariadistel (Silybum marianum)...

Deze planten worden voorgeschreven als oertinctuur (T.M.) in een dosering van één druppel per kilo lichaamsgewicht.

Het is ook goed om onverzadigde vetzuren te geven om de weerstand van de huid te versterken: teunisbloemolie (Oenothera biennis), bernagieolie (Borago off.) of visolie, waar katten dol op zijn!

Probiotica zijn ook erg nuttig. Door de darmwand te bekleden, beperken ze de opname van gifstoffen uit de voeding. Er is trouwens een fabrikant van brokken die dit aan zijn voer toevoegt, samen met kurkuma (CURCUMA LONGA), wat een antioxidant is en de lever beschermt. Het spreekt voor zich dat je hypoallergene voeding moet geven en vooral rundvlees moet vermijden, aangezien dat verantwoordelijk is voor 10% van de voedselallergieën.

Tot zo!

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Goedenavond

Ik kom vanavond nog even terug als het lukt..

om je uit te leggen hoe het Barfen bij mijn 3 honden gaat..

ik geloof dat je nog niet alle info hebt ..;-)

ik heb twee honden op zelfgekookte voeding gehad en geloof me, dat is veel meer gedoe dan Barf..

in de jaren dat ik nu Barf geef, sinds eind 2012..

heb ik maar 2 keer mijn grote mes moeten pakken omdat ik iets te groots had meegenomen.. (karkas)

meestal knip ik het vlees met een Fiskars-schaar (die zwarte) en geef ik het vleesbot direct uit het bakje of de verpakking van de slager..

voor vis geldt hetzelfde: na het ontdooien geef ik het gewoon..

en meestal (ik haal het net als jij in bakjes bij de supermarkt of bij de slager..)

bij zelfgekookte voeding zijn het de zetmeelproducten die niet goed zijn voor atopische dermatitis :-( ...

Vertaald Frans
    Merline
    Merline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, dikke knuffel voor je super schattige cocker... Ik heb het ook al geprobeerd, mijn dierenarts heeft werkelijk alles onderzocht en hem zelfs behandeld tegen schurft... afgelopen zomer is hij drie maanden lang om de dag gewassen met antischimmel-shampoo... resultaat: nul komma nul... volgens mij heb ik alles al geprobeerd, alleen Apoquel werkt bij Léon. Anders bijt hij zijn poten kapot en ligt hij de hele nacht te janken (de nachten zijn echt het ergste)... Bedankt voor je reactie. Wat is dat voor medicijn, Bravecto?

Bedankt en geef Coco een dikke aai van me ^^

Dat is een kauwtablet tegen vlooien en teken. Het heeft de levens van mijn honden compleet verpest... pff. Tussen de huidproblemen van onze Cocker en de ernstige neurologische klachten bij onze Duitse Dog (die we helaas zijn verloren door neurologische anorexia), is dit een soort medicijn dat ik mijn lieverds echt nooit meer zal geven. Ik probeer andere honden- en kattenbaasjes dan ook zoveel mogelijk te waarschuwen...

DE NACHT... oh ja, ik weet precies wat je bedoelt... het is om gek van te worden voor de hond, en dat geluid van dat gelik voor de rest van het gezin... ik herinner het me nog maar al te goed! 😔

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 40

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!