Atopische dermatitis behandelen

L
Llucciole Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo,

Mijn cocker spaniël van tweeënhalf jaar oud heeft altijd al last gehad van atopische dermatitis...

Na veel onderzoek en verschillende pogingen is het onmogelijk om te achterhalen waar het vandaan komt, maar één ding is zeker: industriële brokken, zelfs die van goede kwaliteit en hypoallergeen van de dierenarts, verergeren de symptomen aanzienlijk. Het is echt een hel voor mijn hond! Ik ben er dan ook snel mee gestopt... ik heb verschillende merken geprobeerd, maar het blijft hetzelfde verhaal.

Het enige dat hem echt verlichting geeft is Apoquel, met één tot twee tabletjes van 5 mg per dag. Dat kost me tussen de 60 en 120 euro per maand!!! Je begrijpt dus wel waar ik naartoe wil...

Dus:

* Weten jullie een manier om Apoquel ergens anders te kopen (bijvoorbeeld in het buitenland) voor een lagere prijs? Ik kan dit op de lange termijn namelijk niet financieren... en zodra we met het medicijn stoppen, begint de jeuk weer.

- Kennen jullie een andere behandeling die net zo effectief is maar minder duur?

- Bestaat er een variant voor mensen? Die zijn vaak een stuk goedkoper. Mijn zus heeft haar hond haar hele leven behandeld met een epilepsiemedicijn voor mensen; haar dierenarts was heel schappelijk en gaf haar de naam van het medicijn en de dosering... we hebben niet altijd de middelen om zulke dure behandelingen te betalen, de farmaceutische bedrijven maken het echt te bont...

Alvast bedankt voor het delen van je ervaringen.

Groetjes

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

40 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dit artikel moet je echt even lezen voor je hond...

Hennepolie

en kokosolie

kunnen misschien wel nuttig zijn...

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Gebalanceerde vetzuren spelen ook een belangrijke rol bij het verminderen van ontstekingen die gepaard gaan met veelvoorkomende huidproblemen, zoals atopische dermatitis, jeukende huidaandoeningen en granulomen.

Hoe hennepzaadolie werkt

Je hond heeft stoffen in zijn lichaam die prostaglandinen worden genoemd. Deze werken als een soort hormonen en circuleren door het lichaam om te helpen bij het soepel houden van spiersamentrekkingen, het beheersen van ontstekingen, het reguleren van de lichaamstemperatuur en andere vitale functies.

GLA (gammalinoleenzuur), dat volop aanwezig is in hennepzaad, is een belangrijke bouwsteen voor deze prostaglandinen. Onderzoekers zien supplementen met GLA tegenwoordig als een essentieel onderdeel voor een gezonde hormoonhuishouding en -ontwikkeling.

Een kleine waarschuwing!

Voordat je hennepolie aan de maaltijden van je hond gaat toevoegen, zijn er een paar dingen die je eerst moet weten.

Hennepolie is een meervoudig onverzadigd vet, wat betekent dat de olie onstabiel is. Als je zelf het voer voor je hond kookt, voeg de hennepolie dan niet toe tijdens het koken; dit kan de olie ranzig maken, wat weer voor gezondheidsproblemen bij je hond kan zorgen.

Daarnaast kan het toevoegen van hennepolie leiden tot een onbalans in het dieet als je hond veel gevogelte eet. Kip is namelijk van zichzelf al vrij rijk aan meervoudig onverzadigde vetten en linolzuur. Volgens Steve Brown, auteur van Unlocking the Canine Ancestral Diet, is lijnzaadolie een betere keuze voor diëten op basis van kip.

Maar krijgt je hond een dieet met veel rundvlees en andere herkauwers? Dan is hennepolie juist een geweldige manier om zijn voeding in balans te brengen, naast de gebruikelijke vis die je hem geeft.

Hoeveel moet je geven?

We hebben dus vastgesteld dat het toevoegen van hennepolie aan de maaltijd een enorme gezondheidsboost is telkens wanneer je je hond rood vlees voert. Maar hoeveel moet je precies geven?

Steve Brown raadt aan om één theelepel toe te voegen voor elke 500 tot 600 gram voer.

Cannabis sativa betekent in het Latijn eigenlijk "nuttige hennep". Probeer het eens uit in het dieet van je hond en ontdek zelf waarom dit eeuwenoude superfood zo'n enorme comeback maakt!

Dana Scott

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Hennepzaad is ook rijk aan een essentieel omega 6-vetzuur genaamd gamma-linoleenzuur (GLZ). Dit is belangrijk omdat er hele goede redenen zijn om extra GLZ toe te voegen aan de voeding van je hond:

1. Het helpt bij de bestrijding van kanker

Volgens onderzoekers van de American Cancer Society is er bewijs dat mensen met kanker, diabetes en huidallergieën niet genoeg GLZ aanmaken... en deze problemen komen helaas ook ontzettend vaak voor bij honden. Hoewel GLZ wordt beschouwd als een essentieel vetzuur (wat betekent dat de meeste honden er meestal wel genoeg van kunnen aanmaken), zijn er veel omstandigheden (zoals zware inspanning of stress) waarin honden niet genoeg GLZ kunnen produceren. In die gevallen kan een supplement erg belangrijk worden.

Omdat GLZ perfect in balans is met omega 3-vetzuren, helpt hennepzaadolie bovendien om ontstekingen bij je hond te verminderen en zijn immuunsysteem te versterken.

2. Het vermindert gewrichtspijn

Onderzoekers van het Journal of Arthritis and Rheumatology hebben ontdekt dat de GLZ in hennepzaad de symptomen van artritis met 25% verminderde, vergeleken met slechts 4% bij een placebo. Dit komt wederom doordat de perfecte balans van vetzuren helpt om ontstekingen op een natuurlijke manier te remmen.

Heeft je hond last van gewrichtspijn? Deze kruiden kunnen helpen

3. Het verbetert de huid en de vacht

Hennepzaad wordt al heel lang gebruikt in cosmetische producten en zeep, omdat de olie tot in de diepere huidlagen kan doordringen en een gezonde celgroei stimuleert.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Loopt jouw hond een superfood mis? Je denkt misschien: "Hennep is een soort cannabis, dat ga ik echt niet aan mijn hond geven!" Als dat zo is, zou dat hartstikke zonde zijn, want hennep heeft superveel gezonde eigenschappen waar bijna elke hond wel wat aan heeft!

Waarom ik vind dat je je hond hennep zou moeten geven

Hennep is een van onze oudste en meest veelzijdige planten, die al teruggaat tot de 28e eeuw v.Chr. Tegenwoordig wordt hennep gebruikt in voeding en zelfs in textiel, maar waar we hier vooral in geïnteresseerd zijn, zijn de hennepzaden en de olie die daaruit wordt gewonnen.

In tegenstelling tot visolie bevat hennepolie de perfecte verhouding tussen Omega-6 vetzuren (linolzuur) en Omega-3 vetzuren (alfa-linoleenzuur). Dit zijn essentiële vetzuren, wat betekent dat je hond ze niet zelf kan aanmaken en ze dus via de voeding moet binnenkrijgen. Een goede balans van deze omega-oliën is essentieel voor de gezondheid van je hond, omdat ze in het lichaam nauw met elkaar samenwerken.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Apoquel om de boel te kalmeren, ja, maar alleen als de dierenarts de oorzaak of oorzaken van de dermatitis of intolerantie niet heeft gevonden. Het "maskeert" het eigenlijk alleen maar...

Dogs Naturally heeft me goede informatie gegeven:

https://www.dogsnaturallymagazine.com/?s=apoquel

Let op, ik raad je niet aan om zomaar te stoppen met de Apoquel, maar kijk of er in de voeding misschien een oorzaak zit voor de atopische dermatitis of huidontsteking...

https://www.dogsnaturallymagazine.com/?s=atopic

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

https://www.vismedicatrixnaturae.fr/pathologies/la-dermatite-a-levures-malassezia-pachydermatis/

We hadden een afspraak bij een veterinaire dermatoloog staan, maar die heb ik de dag van tevoren afgezegd (toen hij nog een puppy was). Onze eigen dierenarts had namelijk drie dagen daarvoor Bravecto voorgeschreven en – toevallig of niet – de allergie was direct gestopt.

Tegelijkertijd was ik ook begonnen met een eliminatiedieet in zijn voerbak (geen kip, banaan, ....... meer).

Als je qua voeding brokken geeft (koolhydraten? zetmeel?), hangt het erg van de soort brokken af...

Bij een zelfgekookte maaltijd (als je rijst, pasta of griesmeel toevoegt) heb je te maken met zetmeel, koolhydraten en gluten.

BARF (bevat het ook, maar veel minder).

Prey Model (hiermee kun je koolhydraten vermijden).

Wat betreft de verzorging: ik gebruik biologische kokosolie op de plekken waar hij jeuk heeft en ik geef het ook (met mate) door zijn voer.

Toen hij zo'n enorme last had van die allergie, mengde ik één druppel tea tree olie met de biologische kokosolie en smeerde dat op zijn huid. Let er met etherische olie wel op dat je het nooit in de buurt van de ogen of de geslachtsdelen smeert.

Ook tussen de kussentjes van zijn pootjes werkt dit goed.

Toen hij nog een puppy was, heb ik eerst een huidtest gedaan door één druppel tea tree in wat olijfolie te mengen en dit 24 uur te laten zitten zonder eraan te komen.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Hoi @Marilou 41

Is het rood in het oor? Zit er zwarte of bruine aanslag in? Voelt het een beetje vettig aan?

En zit de jeuk vooral op haar pootjes of eronder tussen de tenen, bij de rand van de nagels?

Wat voor voer geef je?

Ik heb het krabben bij die van mij kunnen verminderen door de koolhydraten flink te beperken. Als pup had ze al last van allergieën toen ze bij ons kwam: Royal Canin brokken, diarree, overgeven.

Toen ben ik overgestapt op rauw voer (een bewuste keuze, dit is al mijn derde 'barfer').

Ik heb eerder ook een Labrador gehad, mijn eerste, die een allergie had (destijds kreeg ze brokken en dat ging beter met zelfgekookte maaltijden, maar na een paar jaar kreeg ze daardoor last van haar alvleesklier (pancreatitis), vandaar de overstap naar rauw (BARF), wat echt het beste voer voor haar was...

Ik zal het proberen uit te leggen: in sommige soorten voer zitten koolhydraten en zetmeel.

En ik ben er echt van overtuigd dat daar het probleem zit (dit is een van de grootste boosdoeners).

Oorontstekingen, krabben aan de oren, de huid tot bloedens toe openkrabben, heftig bijten... zo erg dat ze er 's nachts niet van kunnen slapen.

Vandaar dat ik vraag wat je haar precies te eten geeft.

Die van mij krijgt dus BARF (vlees, vis, groenten, fruit, olie, vleesbotten, orgaanvlees) en heeft af en toe nog een aanval (minder heftig dan toen ze een pup was, ze is nu 21 maanden).

Telkens als ze aan een poot begint te klooien, zie ik dat het bij haar kussentjes rood is...

In het begin kwam het door biologische appelazijn en banaan in haar menu; ik legde die link pas een tijdje geleden.

Ik ben toen wat meer gaan uitzoeken over gisten (genetische atopische dermatitis) en heb die twee producten weggelaten.

De jeuk werd meteen een stuk minder.

Zodra er een bepaalde hoeveelheid suiker in haar bak komt, begint het gekrab weer en "vreet" ze haar eigen poot bijna op. Het gebeurt echt bij koolhydraten en suikers.

Rijst heeft ze een paar keer gehad (restjes van ons eten) en precies hetzelfde: weer jeuk.

Ik ben toen alles gaan bijhouden en heb zelfs een testje gedaan met wat pasta om te kijken wat er gebeurde... en ja hoor, weer een reactie.

Zodra ze suikers of zetmeel binnenkrijgt, krijgt ze jeuk (ze heeft in 21 maanden ook al 2 oorontstekingen gehad).

Vertaald Frans
    Marilou41
    Marilou41 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, bij die van mij zorgt het vooral voor jeuk aan de oren en de pootjes. Het probleem met Chinese naakthonden is dat ze geen haar hebben om zich te beschermen tegen hun eigen nagels tijdens het krabben, dus we kunnen nooit langer dan 2 dagen zonder Apoquel, anders is het echt een drama. Wat het voer betreft hebben we nog niets geprobeerd, omdat we twee honden hebben en dat de boel wat ingewikkelder maakt. We hebben vooral een vaste routine met een speciale shampoo en een crème.

Mijn vriend heeft net een site gevonden waar we, natuurlijk met een recept, Apoquel kunnen bestellen voor een veel lagere prijs. Wordt vervolgd... ik houd jullie op de hoogte of het lukt.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Hoi Marilou41

Kun je vertellen hoe het er nu voor staat met je hondje?

Welk voer geef je op dit moment?

Welke behandeling krijgt hij? Hoe heftig is de reactie en waar heeft hij de meeste last?

Ik heb zelf ook een Labrador die waarschijnlijk atopisch is (gist-dermatitis). We proberen nu een natuurlijke behandeling (waarbij we één specifiek voedingsmiddel weglaten).

Groetjes

Vertaald Frans
    Marilou41
    Marilou41 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik kom uit Quebec, Canada. Ik heb een Chinese naakthond die last heeft van hetzelfde probleem. Ik vond dat mijn Apoquel me al veel kostte, maar poeh, zeg! Ik betaal 50 Canadese dollar (ongeveer 34 €) voor 30 tabletten, dus dat komt neer op zo'n 1 € per tablet. Ik weet niet of het voor je mogelijk is om het in Canada te bestellen en of dat de moeite waard zou zijn.

Veel succes met je hondje. Het is echt een vreselijk probleem. Ik ben op dit moment een nacht aan het doorhalen op de bank om de mijne te troosten, want hij heeft nu een aanval. Gelukkig had ik ook nog wat Metacam 😞😞😞

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 40

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!