Atopische dermatitis behandelen

L
Llucciole Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo,

Mijn cocker spaniël van tweeënhalf jaar oud heeft altijd al last gehad van atopische dermatitis...

Na veel onderzoek en verschillende pogingen is het onmogelijk om te achterhalen waar het vandaan komt, maar één ding is zeker: industriële brokken, zelfs die van goede kwaliteit en hypoallergeen van de dierenarts, verergeren de symptomen aanzienlijk. Het is echt een hel voor mijn hond! Ik ben er dan ook snel mee gestopt... ik heb verschillende merken geprobeerd, maar het blijft hetzelfde verhaal.

Het enige dat hem echt verlichting geeft is Apoquel, met één tot twee tabletjes van 5 mg per dag. Dat kost me tussen de 60 en 120 euro per maand!!! Je begrijpt dus wel waar ik naartoe wil...

Dus:

* Weten jullie een manier om Apoquel ergens anders te kopen (bijvoorbeeld in het buitenland) voor een lagere prijs? Ik kan dit op de lange termijn namelijk niet financieren... en zodra we met het medicijn stoppen, begint de jeuk weer.

- Kennen jullie een andere behandeling die net zo effectief is maar minder duur?

- Bestaat er een variant voor mensen? Die zijn vaak een stuk goedkoper. Mijn zus heeft haar hond haar hele leven behandeld met een epilepsiemedicijn voor mensen; haar dierenarts was heel schappelijk en gaf haar de naam van het medicijn en de dosering... we hebben niet altijd de middelen om zulke dure behandelingen te betalen, de farmaceutische bedrijven maken het echt te bont...

Alvast bedankt voor het delen van je ervaringen.

Groetjes

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

40 antwoorden
Sorteren op:
  • ChacalCyan1804
    Chacalcyan1804 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, bij mij was het een spontane klik op een advertentie die ik zag tijdens het lezen van een artikel. Zo ben ik op https://schluesseldienst-muenchen24std.de/ terechtgekomen. Het viel me op dat de site niet zo druk oogt. Alles is heel rustig weergegeven, wat het lezen een stuk prettiger maakt.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Atopische dermatitis is een chronische aandoening die vaak een levenslange behandeling vereist. Apoquel is effectief maar prijzig, en er bestaat geen veilig menselijk alternatief voor honden. Er zijn wel alternatieven zoals ciclosporine of Cytopoint-injecties, soms in combinatie met aanvullende zorg zoals shampoos, vetzuren of aanpassingen in de omgeving. Ik raad je aan om dit nog eens met je dierenarts te bespreken om de meest geschikte oplossing te vinden en om eventueel de kosten wat te verlagen.

Groetjes,

Romane

Vertaald Frans
    H
    Heronexact3861 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sinds ik mijn hond was met de shampoos van het Franse merk EquiPuppy, krabt hij zich niet meer als een gek!! Ze zijn echt biologisch, schuimen supergoed en het is vooral een verademing om ze uit te spoelen. Hier is de link: https://www.equipuppy.fr.

Ik geef hem geen middeltjes meer tegen parasieten; ik gebruik nu een TickClip-penning en de lotion van EquiPuppy.

Jeuk kan trouwens ook komen door de vlooienbehandeling van de dierenarts. Dat is 100% chemisch en het lichaam van je hond kan het niet goed verwerken, wat juist weer voor jeuk kan zorgen. Heb je al eens geprobeerd om hem wat witte klei te geven om zijn systeem te reinigen?

Vertaald Frans
    M
    Mini Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Echt een probleem.

En ik moet ook nog eens altijd naar dezelfde dierenarts.

Vertaald Frans
    F
    Fabienneselin Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, ik heb hetzelfde probleem met mijn Juju, die deze maand 10 jaar is geworden. Sinds een week geef ik hem geen brokjes meer. Ik kook nu rijst, worteltjes en een beetje sperziebonen voor de hele week en daar meng ik een puntje La Vache qui rit doorheen. Sinds het begin van de week wrijf ik hem ook tegen de haargroei in met een biologische anti-jeuk lotion die ik bij de apotheek heb gehaald, plus een tabletje Apoquel 5 mg per dag. Die snijd ik in tweeën: een halve 's ochtends en een halve 's avonds. De lotion is op basis van essentiële oliën en ik spray het op zijn pootjes omdat het tussen zijn tenen rood ziet. Dit doe ik vooral 's avonds omdat hij er rustig van wordt voor het slapen, en een klein beetje in de ochtend. Verder zijn er laboratoria in Portugal waar je contact mee op kunt nemen voor Apoquel, of je kunt je apotheker vragen welke werkzame stof er in Apoquel zit die ook voor mensen wordt gebruikt. Nou, het is natuurlijk niet zeker of wat ik voor Junior doe ook geweldig gaat werken voor jouw schatje, en misschien krabt hij zich over een week weer helemaal suf, maar ik duim voor je! 😀
    Vertaald Frans
    F
    Fabienneselin Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goed om te weten over dit medicijn...

😠

🙂

Vertaald Frans
    R
    Roxane34 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Voor mijn hond, die door een dermatoloog gediagnosticeerd is met atopie. Ik waste hem ook 2 of 3 keer per week met shampoo (geen crème, want hij heeft een vacht) en dat was puur om de bultjes en het krabben op een acceptabel niveau te houden.

Ik had hiervoor al van alles geprobeerd, maar sinds ik alles met Aleppozeep was (wasmiddel, de vloeren, noem maar op), heeft mijn hond geen aanval meer gehad. Alleen nog wat bultjes, maar echt niks vergeleken met vroeger.

Het is geen wondermiddel, maar het kost niks om het te proberen. Voor mijn hond heeft het in ieder geval goed gewerkt.

Ik heb het er deze week met de dierenarts over gehad en die vond het heel logisch klinken.

Je kunt het altijd proberen, het kost bijna niks en het kan geen kwaad.

Hoi, is die Aleppozeep vloeibaar? Waar kun je dat vinden? Inderdaad het proberen waard. Bedankt!

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

Ja, het is echt triest dat die ziekte zijn leven zo verpest.

Ik kende BARF eigenlijk wel, maar de naam was me niet bijgebleven. Maar eerlijk gezegd vind ik het te veel gedoe... Ik krijg dat nooit georganiseerd. Mijn man kan geen vleesmolen aanraken omdat hij hemofiliepatiënt is, en zelf vind ik het ook maar niks om met dat rauwe vlees te knutselen... Daarom heb ik gekozen voor zelfgekookte maaltijden met groenten, koolhydraten en vlees, waar ik dan bij het serveren een klein beetje rauw vlees aan toevoeg.

Er is bloed geprikt, maar daar kwam niets uit... Ik heb ook geprobeerd om bepaalde voedingsmiddelen weg te laten gedurende een paar weken, maar dat hielp niet. Ik heb verschillende soorten brokjes geprobeerd, de ene nog duurder dan de andere, maar dat maakte het alleen maar erger... die arme hond ligt de hele nacht te janken en te krabben... Mijn dierenarts zegt dat het 'atopisch' heet omdat de oorzaak onbekend is... waarschijnlijk genetisch... Toen ik als kind op een boerderij opgroeide, hadden we altijd honden maar die krabden nooit zoals mijn Léon. En hij is niet de enige! Het komt vast door de selectie bij het fokken...

Wat die essentiële oliën betreft, daar weet ik niets van...

Ik ga weer naar de dierenarts, maar zij zweert bij Apoquel. Ik heb haar gevraagd of er iets goedkopers is, want met € 2 per tablet (hij heeft er één tot twee per dag nodig!!!) houd ik dat niet lang vol. Om eerlijk te zijn sjoemel ik een beetje; af en toe stop ik met de behandeling of geef ik minder... maar de jeuk komt dan razendsnel terug.

Wat stress betreft, ik denk niet dat dat het is. Mijn Léon is een blije hond die lekker actief is. We wandelen veel, hij heeft een grote binnenplaats waar hij meerdere keren per dag kan rennen (het is zo grappig als hij op topsnelheid rondjes om het huis rent...), hij is sociaal naar iedereen, zowel naar andere honden als naar mensen. Hij is dol op spelen en is een enorme knuffelkont. Hij heeft een sterk karakter, maar dat hoort geloof ik bij cockers...

Misschien moet ik eens naar een andere, wat meer meedenkende dierenarts gaan.

Ondertussen zou ik graag ergens goedkopere Apoquel vinden. Ik heb het bij een andere kliniek nagevraagd, zo'n 40 km verderop, maar daar zeiden ze dat ik eerst een afspraak moest maken met de dierenarts (tuurlijk, weer € 60 voor een consult)... het is toch puur commercieel gedoe, want ik heb immers al een recept!

Ik dacht dat het in het buitenland misschien goedkoper zou zijn... hebben jullie een e-mailadres waar ik het kan bestellen terwijl ik naar een andere oplossing zoek? Apoquel werkt wel goed om de jeuk direct te stoppen...

Groetjes,

Hierbij een foto van mijn Léon...

Hoi,

Ik lees je berichtje nu pas en ik reageer even omdat ik in precies hetzelfde schuitje zit als jij. 

Ik heb een kleine Lhasa Apso van 7 jaar met allergieën, en we weten niet waarvoor. Hij heeft voedselallergieën, specifiek voor kip, maar dat is niet het enige. Net als jij heb ik allerlei soorten hypoallergene brokjes gekocht, maar het blijft hetzelfde: hij heeft vuurrode plekken en krabt zich suf, vooral 's ochtends. In augustus ben ik naar een dierenarts gegaan die dit soort problemen behandelt met fytotherapie (kruidengeneeskunde). In augustus werkte dat best goed, behalve dan dat mijn hond in zijn slaap plaste omdat het product vochtafdrijvend werkt. Daarna kwamen de allergieën weer terug. Hij heeft nu een kuur van 5 dagen gehad, maar mwah, het schiet niet echt op. De dierenarts raadt zelfgekookte maaltijden aan met kalkoen, pasta en groenten. Ik dacht nog: het is gevogelte en hij is allergisch voor kip, waarom dan kalkoen geven? Maar volgens de dierenarts is een hond die allergisch is voor kip niet automatisch allergisch voor kalkoen. Dus sinds augustus krijgt hij die zelfgemaakte maaltijden, maar hij heeft nog steeds die rode plekken die enorm jeuken. Daarom begin ik vanochtend weer een weekje met Apoquel om te kijken of hij daarvan tot rust komt. Hoe gaat het nu met de allergieën van jouw lieverd?

Ter info: als je een doosje Apoquel bij de apotheek bestelt, betaal je circa € 28 voor een doosje van 28 tabletten, dat is een stuk goedkoper.

Ik heb gelukkig een verzekering voor mijn hond, want mijn dierenarts verkoopt dit medicijn echt heel duur. Ze maken er flinke marges op. 

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

Ja, het is echt sneu dat die ziekte zijn leven zo verpest.

Ik kende BARF eigenlijk wel, maar ik wist de naam niet meer. Maar het is te veel gedoe voor mij... Ik krijg dat nooit georganiseerd en mijn man kan geen hakmolen aanraken omdat hij hemofiliepatiënt is. Zelf vind ik het ook lastig om met dat rauwe vlees in de weer te zijn... Daarom heb ik gekozen voor zelfgemaakte maaltijden met groenten, koolhydraten en vlees, waar ik dan bij het serveren wat rauw vlees aan toevoeg.

Ik heb een bloedonderzoek laten doen, maar daar kwam niets uit... Ik heb ook geprobeerd om bepaalde ingrediënten te isoleren door ze een paar weken weg te laten, maar dat leverde niets op. Ik heb verschillende soorten brokjes geprobeerd, de ene nog duurder dan de andere, maar dan is het juist erger... die arme hond ligt de hele nacht te janken en te krabben... Mijn dierenarts zegt dat het juist 'atopisch' heet omdat de oorzaak onbekend is... waarschijnlijk genetisch. Als kind op een boerderij heb ik altijd honden gehad, maar die krabden nooit zoals mijn Léon – en hij is niet de enige! Het is vast een afwijking die door het doorfokken komt...

Wat betreft essentiële oliën, daar ben ik niet bekend mee...

Ik ga weer naar mijn dierenarts, maar zij denkt alleen maar aan Apoquel. Ik heb haar gevraagd of we iets anders kunnen vinden dat minder duur is, want voor 2 euro per tablet (en hij heeft er één à twee per dag nodig!!!) houd ik dit niet lang vol. Eerlijk gezegd sjoemel ik een beetje; af en toe stop ik met de behandeling of geef ik minder... maar de jeuk komt snel weer terug.

Wat betreft stress denk ik niet dat dat het is. Mijn Léon is een gelukkige hond die genoeg beweging krijgt. We wandelen veel en hij heeft een grote binnenplaats tot zijn beschikking waar hij meerdere keren per dag kan rennen (het is zo grappig als hij op topsnelheid rondjes om het huis rent...). Hij is sociaal met iedereen, zowel met honden als met mensen. Hij is dol op spelen en is een enorme knuffelkont. Hij heeft een sterk karakter, maar dat schijnt typisch voor cockers te zijn, geloof ik...

Misschien moet ik eens naar een andere dierenarts die wat meegaander is.

Ondertussen zou ik graag ergens goedkopere Apoquel vinden. Ik heb het nagevraagd bij een andere kliniek zo'n 40 km verderop, maar daar zeiden ze dat ik eerst een afspraak moet maken met de dierenarts (tja, weer 60 euro voor een consult)... het draait toch ook gewoon om de handel, want ik heb nota bene een recept!

Ik dacht dat het in het buitenland misschien goedkoper is... hebben jullie een e-mailadres waar ik het kan bestellen terwijl ik naar een andere oplossing zoek? Apoquel werkt wel goed om de jeuk meteen te sussen...

Groetjes,

Hierbij een foto van mijn Léon...

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Voor mijn hond, die door een dermatoloog gediagnosticeerd is met atopie. Ik waste hem ook 2 of 3 keer per week met shampoo (geen crème, hij heeft immers een vacht) en dat was puur om de bultjes en het krabben op een acceptabel niveau te houden.

Ik heb hiervoor van alles geprobeerd, maar sinds ik alles met Aleppo-zeep was (wasmiddel, vloeren, echt alles), heeft mijn hond geen last meer gehad van opvlammingen. Nog maar een paar bultjes, maar echt niks vergeleken met eerst.

Het is geen wondermiddel, maar het kost niks om het te proberen. Voor mijn hond heeft het goed gewerkt.

Ik heb het er deze week nog met de dierenarts over gehad en die vond het heel logisch.

Je kunt het altijd proberen, het kost bijna niks en het kan geen kwaad.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 40

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!