Vulva van mijn hond
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi,
Mijn hond heeft eigenlijk precies hetzelfde, maar dan in grotere hoeveelheden, en ze is ook nog eens loops.
Ik ben naar de dierenarts gegaan om te kijken of ze haar tussen twee afspraken door konden helpen, nadat de assistente naar haar vulva had gekeken die wat hard aanvoelde. Ik legde uit dat ze sinds de vorige dag ook moeite had met plassen. Ik ben het type dat mijn dieren het liefst zelf behandelt met natuurlijke methoden, dus als ik naar de dierenarts ga, is er echt iets aan de hand wat ik niet kan oplossen zonder het advies van een expert, of in ieder geval van de assistente.
De assistente dacht dat ik me druk maakte om niets omdat het de eerste loopsheid van mijn meisje is, maar ik ben opgegroeid met honden.
Maar goed, omdat ik aandrong bij de dierenarts, raadde ze me toch aan om de intieme delen van mijn hond te wassen met een milde zeep of zelfs marseillezeep. Ik vertelde haar dat ik dat juist al deed omdat mijn jonge hond die reflex zelf nog niet heeft en ik haar elke dag met een washandje en schoon water waste om haar pH-waarde niet te verstoren. Ze zei dat ik een desinfecterende zeep op basis van chloorhexidine kon gebruiken (zoals Hibiscrub, de werkzame stof in Septivon) en dat als de pijn bij het plassen na 3 of 4 dagen aanhield, ik terug moest komen.
Affijn, ik heb die chloorhexidine-zeep gehaald, wat homeopathische middeltjes tegen blaasontsteking gekocht bij de apotheek en ben naar huis gegaan.
Ik probeerde het te laten schuimen, ondanks dat de zeep flink verdund was, en toen kon ik er eentje weghalen die gewoon op haar haren zat. Ik heb mijn bril erbij gepakt om het beter te kunnen zien.
Blijkbaar zat mijn hond onder de mini-splinters of naaldjes van een of andere plant, waarschijnlijk een distel. Ik wandel elke dag met haar in de natuur, ook al woon ik vlakbij een grote stad, en het is nu het seizoen voor distels. Geen idee hoe ze er precies aan kwam, maar ik heb een pincet gepakt en heel voorzichtig alles weggehaald zonder aan haar haren te trekken. Ik heb de pincet goed ontsmet en haar daarna nog een keer licht gewassen met de chloorhexidine-oplossing en een schoon washandje (let goed op de bijsluiter: gebruik een halve dop op 166 ml lauw water voor het schoonmaken van de vulva).
Daarna sliep mijn meisje als een roos. En de wandeling van vanavond leek ook een stuk soepeler te gaan.
Ik kijk het de komende dagen even aan en als het nodig is, ga ik terug naar de dierenarts, maar 'stadsdierenartsen' weten vaak niets van planten in de vrije natuur en denken alleen aan de risico's van grasaren of cactussen in huis... Dus vergeet niet om je dierenarts precies te vertellen waar je wandelt en ook of je hond in een kadaver heeft liggen rollen, enzovoort.
Hoi,
Als je hond verder geen andere afwijkende symptomen heeft, is het waarschijnlijk gewoon een beetje vuil. Je kunt wel even letten op eventuele afscheiding bij de vulva, roodheid of zwelling, of nattigheid en ontstekingen in de huidplooien. Mochten dit soort verschijnselen optreden, dan is het verstandig om even contact op te nemen met de dierenarts. Maar voor nu lijkt de situatie niet zorgwekkend.
Je kunt misschien proberen om het heel voorzichtig schoon te maken met zachte kompressen en schoon water (of een hele milde lotion of shampoo die hiervoor bedoeld is), maar let er wel op dat je geen irritatie veroorzaakt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Nog een fijne avond
Lucie
Misschien wat vuiligheid?
3 reacties van 3