Welk ras als tweede hond bij een Cavalier King Charles?

E
Emiliano1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik kom even bij jullie aankloppen omdat ik binnenkort graag een tweede hond wil nemen als maatje voor mijn Cavalier King Charles reu van bijna 3 jaar oud.

Om de situatie kort samen te vatten: ik ben van kinds af aan gewend om honden om me heen te hebben. Mijn ouders hadden een Jack Russell en een Parson Terrier die jarenlang bij ons zijn gebleven; ze hadden trouwens behoorlijk wat karakter. Op dit moment woon ik nog bij mijn ouders. Zij hebben een Jack Russell teefje en ik heb mijn Cavalier reu. Ze zijn allebei bijna 3 jaar oud en kwamen met slechts twee dagen verschil bij ons in huis. Ze gaan als broer en zus met elkaar om en zijn onafscheidelijk.

Ik ben van plan om binnenkort te gaan verhuizen en op mezelf te gaan wonen. Als ik eenmaal goed gesetteld ben, zou ik graag een tweede hond willen als gezelschap voor mijn Cavalier. Daarom heb ik jullie advies nodig. Ik verhuis naar een appartement, maar ik breng de helft van mijn dag buiten door met m'n maatje, in parken en natuurgebieden.

Ik zou deze keer graag een middelgrote of grote hond willen, in plaats van een klein hondje zoals ik tot nu toe altijd heb gehad. Naast de Golden Retriever waar ik dol op ben, ben ik groot fan van kleuren zoals tan, bruin, zwart, rood en ruby...

Qua uiterlijk vind ik bijvoorbeeld de Beauceron, de Dobermann, de Duitse Herder en de Golden Retriever erg mooi, maar ik sta open voor allerlei andere rassen...

Ik zoek vooral een ras met een sterke gezondheid, dat aanhankelijk is en sociaal naar mensen en vooral naar andere honden. Ik vind het namelijk erg fijn om mijn hond overal mee naartoe te kunnen nemen. Ik wandal dagelijks veel en mijn hond is mijn absolute prioriteit; hij is constant bij me.

Omdat ik niet zo heel veel kennis heb van andere rassen, vroeg ik me af wat jullie me zouden aanraden?

Het is ook goed om te weten dat mijn Cavalier een echte 'plakker' is die echt voor mij leeft. Hij volgt me overal, is erg op mij gericht, super rustig maar ook vol energie, aanhankelijk en lief. Hij kan goed overweg met mensen en alle andere dieren, maar hij speelt eigenlijk nooit met soortgenoten (behalve met de Jack Russell waarmee hij is opgegroeid). Ik heb al eens een paar maanden alleen met hem gewoond en dat ging goed, maar door zijn verlatingsangst ging hij zelfs in hongerstaking omdat hij het zelfs bij korte afwezigheid al niet meer trok.

Mijn grootste angst is dat hij zijn nieuwe huisgenoot niet accepteert of totaal negeert. Ook vraag ik me af of een reu of een teefje beter zou zijn; ik heb zelf een voorkeur voor reuen, maar het is waar dat het tijdens het wandelen vaak beter klikt met teefjes, ook al gaat hij buiten liever op zijn eigen houtje op onderzoek uit dan dat hij met andere honden bezig is.

Bedankt voor het lezen, ik wens jullie allemaal een fijne dag en alvast bedankt voor de hulp!!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Welk ras je ook kiest, misschien kun je beter voor een volwassen hond gaan (een herplaatser van een fokker of uit het asiel...). Want als je hond geen grote fan is van andere honden (denk daar trouwens goed over na: heeft hij wel echt behoefte aan een nieuw maatje? Het zou zonde zijn om hem er een op te dringen als het niet klikt), dan is een volwassen dier vaak fijner.

Een drukke puppy die de hele tijd wil spelen en hem uitdaagt, kan hem gaan irriteren. Een volwassen hond is vaak al wat rustiger, zal hem niet constant lastigvallen om te spelen en begrijpt sneller wanneer hij even met rust gelaten wil worden.

Vertaald Frans
    Balista
    Balista Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een Golden retriever lijkt inderdaad goed aan te sluiten bij je verwachtingen.

Anders is er nog zijn neef: de Labrador (blond, zwart of bruin, afhankelijk van wat je zelf mooi vindt).

Net als de Golden is dit een energieke, aanhankelijke hond die erg gericht is op zijn baasje en extreem sociaal naar mensen en andere honden toe (soms zelfs iets té). Hij is ook vrij makkelijk op te voeden, zelfs voor een beginner (ook al kunnen ze soms wat eigenwijs zijn).

Maar let op: als ze jong zijn, zijn het echte bulldozers en halen ze van alles uit zodra je je rug toekeert 😅

Ik heb er zelf ook een (een zwart teefje) en ik heb er absoluut geen spijt van.

Als je al een reu hebt, lijkt een teefje inderdaad een betere keuze. Even een verhaaltje: mijn man wilde in het begin absoluut een reu, omdat hij als kind alleen maar mannetjeshonden had gehad (voor hem was een hond dus automatisch een reu 🤪). Uiteindelijk zijn we toch gezwicht voor een klein teefje en nu is hij de eerste om te zeggen dat er eigenlijk nauwelijks verschil is en dat ze allebei even aanhankelijk zijn 😉

Hier is mijn gekke meid (de foto van mijn avatar):

Vertaald Frans
  • 12 reacties van 12

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer