Voor of tegen: een hondentoilet voor de zindelijkheidstraining van een puppy in een appartement

Odelamusique
Odelamusique Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Als iemand me kan uitleggen hoe ik de zoekfunctie op het forum gebruik, dan voorkom ik dat ik onderwerpen aansnijd die misschien al eerder zijn besproken.

Ik wilde weten of er mensen zijn die een puppybak of hondentoilet hebben uitgeprobeerd om hun pup zindelijk te maken.

We halen binnenkort een puppy van 8 à 9 weken oud op (we hadden liever gewild dat de fokker haar nog één of twee weekjes langer zou houden, maar dat was helaas niet mogelijk).

Omdat ze nog zo jong is, gaan we ervan uit dat het zindelijk maken wel even gaat duren (we maken onszelf wat dat betreft geen illusies). Om de boel een beetje schoon te houden, naast natuurlijk een flinke dosis geduld, vroegen we ons af of het de moeite waard is om zo'n speciale plasplek binnen te proberen. Ik heb op diverse dierensites, zelfs de wat serieuzere, speciale puppy-litter gezien en we waren benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft?

Mijn eigen gevoel zegt dat we het beter kunnen vermijden, zodat de pup niet in de war raakt en er een gewoonte van maakt om het binnen te doen. Maar goed, als jullie een andere mening of ervaring hebben, dan lezen we dat graag!

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Kainate
    Kainate Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ach, je hoeft alleen maar de vloerkleden weg te halen tijdens de zindelijkheidstraining, om te voorkomen dat de pup een slechte gewoonte aanleert :)

Bij mij was het geen enkel probleem. We hebben alle kleden weggehaald zolang we de puppy pads gebruikten, en we hebben ze een paar weken nadat we met de matjes waren gestopt weer neergelegd, toen de pup helemaal zindelijk was. Hij was met 3,5 maand al zindelijk (hij kon het overdag 4 uur volhouden en de hele nacht ook), dus het gebruik van die matjes heeft de training in zijn geval en met de manier waarop ik ze gebruikte blijkbaar niet vertraagd.

Maar ja, het klopt dat ik dat punt even was vergeten te noemen, goed dat je het erover hebt. Ik denk dat het verstandiger is om de kleden weg te halen tijdens de leerfase, om foute associaties te voorkomen. Je legt ze pas weer terug als de hond gewend is om zijn behoefte buiten te doen.

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben er eigenlijk op tegen om een kattenbak of plasmatjes te gebruiken, alleen maar om niet te hoeven schoonmaken.

Mijn ouders hebben dat gedaan toen ze een nestje puppy’s hadden. Het resultaat is dat nu zelfs de volwassen honden hebben geleerd om op het tapijt te plassen! De pups zijn inmiddels 6 jaar oud, en zowel de moeder als de pup die ze zelf hebben gehouden plassen nog steeds op het kleed... Zelfs als ze gewoon naar buiten kunnen, kiezen ze soms toch voor het tapijt!

Maar ze doen dat alleen bij mijn ouders; als ik op ze pas, wordt er niet op het tapijt geplast. Ze koppelen het dus echt aan de plek waar het is toegestaan.

Zelf heb ik dat soort methodes nooit gebruikt en mijn pups waren heel snel zindelijk.

De laatste heeft maar 4 of 5 keer binnen geplast, terwijl ik me er al helemaal op had ingesteld dat ik maandenlang zou moeten dweilen lol

Ik ben ervan overtuigd dat als ik hem had geleerd om het binnen te doen, het veel langer had geduurd voordat hij zindelijk was.

Vertaald Frans
    Kainate
    Rapporteren

Kortom, ik denk dat het een goed of slecht idee kan zijn, afhankelijk van hoe je het gebruikt :)

In mijn geval was het belangrijkste punt dat ik mijn hond niet heb geleerd om erop te gaan (hij deed dat uit zichzelf). Er was dus geen sprake van inconsequent gedrag van mijn kant; ik heb het altijd beloond dat hij zijn behoefte buiten deed en niet binnen. Maar als er dan een ongelukje gebeurde, had ik 90% kans dat het op het trainingsmatje was, wat best handig was qua schoonmaken!

Vertaald Frans
    Kainate
    Rapporteren

We hebben het daarover op de tweede pagina van dit topic:

https://wamiz.com/chiens/shiba-inu-283/forum/garder-son-attention-pendant-le-dressage-96961/2.html#1673141

Ik leg daar uit dat ik een hondentoilet heb gebruikt (nou ja, het was eigenlijk gewoon een trainingsmatje) bij mijn laatste puppy, Basile. Hij werd er niet minder snel zindelijk door, maar ik heb het daarentegen wel weer vrij snel weggehaald, wat misschien het risico op verwarring heeft beperkt.

Vertaald Frans
  • 14 reacties van 14

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!