Daarom is het een goede voorzorgsmaatregel om je tapijten weg te halen zolang je pup nog niet helemaal zindelijk is, of je nu puppypads gebruikt of niet. Veel pups doen hun behoefte van nature op zo'n matje omdat hun instinct ze naar absorberende oppervlakken trekt. Als er tapijten liggen, kunnen ze daar hun oog op laten vallen, zelfs als je nooit van die matjes hebt gebruikt. Dat gebeurt niet altijd, maar als je zo makkelijk kunt voorkomen dat ze die slechte gewoonte aanleren – die soms lastig weer af te leren is – kun je beter geen risico nemen.
Dus bij mij thuis geldt: een pup = geen tapijt. En niet alleen vanwege de plasjes, want zo'n kleed is ook heerlijk om op te kauwen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik al die ophef over puppypads nooit heb begrepen. Ik denk dat het probleem, zoals zo vaak, niet bij het product zelf ligt, maar bij hoe mensen het gebruiken. Je kunt prima een matje neerleggen en tegelijkertijd een klassieke zindelijkheidstraining doen. Ik weet niet hoe je ouders het hebben aangepakt, maar blijkbaar niet zoals ik, want ik heb mijn honden nooit geleerd dat het "toegestaan is om binnen te plassen", zoals jij vertelt.
Ik gebruikte die matjes puur uit gemak. Dat wil zeggen: ik heb mijn pup nooit geleerd om erop te gaan, hij deed dat uit zichzelf, gewoon omdat hij liever op een absorberende ondergrond plaste.
Als mijn hond die reflex niet had gehad (niet alle pups hebben dat, zeker niet als ze die kans bij de fokker niet hebben gekregen), dan had ik het hem niet actief aangeleerd. Ik had het hem hooguit twee of drie keer laten zien om te checken of hij doorhad dat het matje er lag, maar zonder aan te dringen. Pushen dat een hond op zo'n matje plast als hij dat niet uit zichzelf doet, of dat gedrag belonen met snoepjes en zo, vind ik inderdaad tijdverspilling als het uiteindelijke doel is om hem te leren het buiten te doen.
Zolang je die matjes alleen voor het gemak gebruikt en inspeelt op het instinct van veel pups om op absorberende dingen te plassen... kattenbakvulling, puppypads, kleden voor binnen (gras, aarde, zand enzovoort voor buiten...), maar de zindelijkheidstraining verder gewoon klassiek aanpakt (zo vaak mogelijk naar buiten en hem belonen als hij het buiten doet), zie ik niet in waarom dat "gevaarlijker" zou zijn dan je parket beschermen zoals jij hebt gedaan.
Je parket beschermen komt uiteindelijk neer op een matje neerleggen dat de hele vloer bedekt. In plaats van de hele vloer te beschermen, heb ik maar een klein deeltje afgedekt (dat matje) en heb ik geprofiteerd van het feit dat de pup er instinctief toch wel op zou gaan :)