Mijn hond heeft frituurolie binnengekregen, help me, het is dringend

L
Lilia_fr Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, mijn Cavalier King Charles van 3 jaar heeft frituurolie binnengekregen. Mijn oma had een pan frituurolie buiten laten staan om af te koelen. Vanmorgen rond 8 uur heeft mijn hond er best wel wat van opgelikt, gelukkig was de olie al koud. Rond 15:00 uur begon mijn hond te braken en aan een stuk door te hoesten. We hebben de dierenarts gebeld en die heeft ons actieve kool gegeven (Carbodote, voor de spijsvertering en absorptie) om de lever te beschermen. We hebben hem meteen om 15:45 uur een dosis gegeven en vanavond moet hij weer wat hebben. \/p>

Heeft iemand tips voor me of heeft iemand dit al eens meegemaakt? Mijn hond is een beetje lusteloos en ik maak me echt zorgen.\/p>

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Frituurolie kan braken en vermoeidheid veroorzaken, maar het is meestal niet giftig. Actieve kool is in dit geval prima. Je moet de eetlust, de hydratatie en eventuele ernstige symptomen goed in de gaten houden (zoals herhaaldelijk overgeven, bloederige diarree of koorts).

Groetjes, Romane

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Hij gaat er niet dood aan.

Ter info: ik heb 2 Cavalier King Charles-spaniëls en zij raken niets aan wat ze niet van ons gekregen hebben*. Het is aan jou om ze op te voeden, op alle vlakken, ook voor de veiligheid.

*Goed om te weten (ik denk dat dit belangrijk is): 

- Om te eten moeten ze op mijn teken wachten. Meestal is het dan nog wat aan de warme kant.

- Niet van de grond eten heb ik ze vanaf het begin al geleerd. 

Ik oordeel niet. Ik leg het alleen uit en wilde dit punt even aanstippen.

Vertaald Frans
    B
    Bengalerapide1223 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, hier precies hetzelfde: ik heb mijn hond 30 minuten alleen gelaten met een Kong en wat speeltjes, en toen ik thuiskwam had hij een fles koolzaadolie gesloopt. Ik ben bang dat hij ervan heeft gedronken, want hij is nu heel sloom, terwijl hij normaal altijd zo speels is.

Kan iemand me helpen?

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Heeft hij de olie uitgespuugd? (Het braaksel had in dat geval vet moeten zijn). Met de kooltabletten en de hoeveelheid die niet gigantisch is (hij heeft de pan toch niet leeggemaakt?), zou het wel los moeten lopen. Hij krijgt waarschijnlijk wel flinke diarree. Als je dierenarts zich geen zorgen maakt, is het goed. Geef hem vanavond voor de zekerheid een heel kleine portie. Mijn hond heeft al eens een heel pakje boter naar binnen gewerkt dat ik klaar had gezet voor een taart. Ze spuugde het tien minuten later uit en ging daarna weer verder met waar ze mee bezig was, alsof er niets gebeurd was.

Bedankt voor je reactie, nee hij heeft de pan niet leeggegeten. Het braaksel lag in het gras, dus we hebben het niet goed kunnen zien, maar er zaten brokjes in en ja, het was misschien een beetje vet, maar niet extreem.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Geen zorgen, hij kan naast het overgeven ook last krijgen van diarree, maar hij gaat er niet dood aan :) Een tijdje vasten (ik denk niet dat hij veel trek heeft, want hij zal vooral misselijk zijn) en wat actieve kool zal hem goed doen ^^

Bedankt voor je reactie! Hoe lang moet hij dan precies vasten? Helemaal niets eten? Ik ben in ieder geval gerustgesteld, ik was echt heel erg bang.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heeft hij de olie uitgebraakt? (Het braaksel had dan vet moeten zijn.)

Met de actieve kool en omdat het geen enorme hoeveelheid was (hij heeft toch niet de hele pan leeggelikt?), moet het wel loslopen. Hij krijgt waarschijnlijk wel flinke diarree. Als je dierenarts zich geen zorgen maakt, is het goed. Geef hem vanavond voor de zekerheid maar een heel klein portietje.

Mijn hond heeft ook weleens een heel pakje boter naar binnen gewerkt dat ik had klaargezet voor een taart. Ze gooide het er tien minuten later weer uit en ging daarna weer gewoon haar eigen gang alsof er niks gebeurd was.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Geen zorgen hoor, er is wel een kans op diarree naast het overgeven, maar hij gaat er niet dood aan :)

Een beetje laten vasten (ik denk niet dat hij veel trek heeft, want hij zal zich vooral wel flink misselijk voelen) en wat actieve kool zal hem goed doen ^^

Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!