Klitten achter de oren
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Scheer nooit een Australische Herder!
Als er klitten achter de oren zitten, doe dan wat talkpoeder op de klitten, masseer het goed in en kam het er voorzichtig uit. Dat werkt erg goed.
Inmiddels heb je waarschijnlijk al een oplossing gevonden, maar voor het geval dat...
Ik had hetzelfde probleem en heb er echt de tijd voor genomen. Ik heb de klit geborsteld, geborsteld en nog eens geborsteld zonder te duwen of te forceren, steeds aan de buitenkant van de klit. Na ongeveer 30 minuten was hij eruit. Een flink deel van het haar zat uiteindelijk in de borstel, maar de klit was helemaal weg en de hond had nergens last van 😉
Inmiddels heb je waarschijnlijk al een oplossing gevonden, maar voor het geval dat...
Ik had hetzelfde probleem en heb er echt de tijd voor genomen. Ik heb de klit geborsteld, geborsteld en nog eens geborsteld zonder te duwen of te forceren, steeds aan de buitenkant van de klit. Na ongeveer 30 minuten was hij eruit. Een flink deel van het haar zat uiteindelijk in de borstel, maar de klit was helemaal weg en de hond had nergens last van 😉
Je moet ze niet afknippen! Neem elke avond even 15-20 minuten de tijd om je hond te borstelen, vooral achter de oren en achter de poten...
Mijn hond heeft ook klitten achter de oren en als je ze wegknipt, komen ze sowieso weer terug...
Cavaliers zijn anders dan andere honden....
Niet knippen 🙅
Ik heb dit artikel gevonden: http://www.baikasblog.com/2012/04/des-noeuds-sous-les-oreilles.html
Oh ja, reken maar op mij, ik zal zeker aandringen!!! Anders wordt het echt een drama, ik durf me het resultaat niet eens voor te stellen haha help!!!
Het zal wel meevallen denk ik, en die klitten zijn ook weer niet megagroot. Bovendien zijn de oren lang, dus dat verbergt de boel wel een beetje :)) en tja, haar groeit gelukkig weer aan hè...!! ;)
Met je vingertoppen moet je toch wel het verschil kunnen voelen tussen een klit en een stukje huid, niet?
Je had gelijk dat je de knoop wilde splitsen. De beste manier bij een te strakke knoop is inderdaad om hem in verschillende plukjes te verdelen (ik doe dat zelf liever met een kartelmesje dan met een schaar).
Daarna houd je elk plukje vast met je linkerhand (als je rechtshandig bent) en haal je er heel snel een metalen kam doorheen. Eerst alleen de onderkant, en dan werk je steeds verder naar boven.
Omdat het lang duurt kun je het over twee of drie sessies verspreiden, dat is relaxter voor de hond; en daarna gewoon elke dag even de kam achter de oren halen, dan blijft het fijn.
Welnee, hij wordt echt niet lelijk! Het is misschien niet het mooiste gezicht, maar als het achter de oren (en echt alleen de klitten) netjes wordt weggeschoren, zie je er niks van! :)
Het moet natuurlijk wel subtiel blijven. Laat hem niet helemaal kaal scheren en druk de trimster op het hart dat ze ALLEEN de klitten achter de oren mag doen! :)
En bedankt voor de waardevolle tips, echt fijn dat we onze ervaringen en handige tips zo met elkaar kunnen delen!
Ja, ik heb erover nagedacht om het zo op te lossen, maar het probleem is dat de klit echt heel erg compact is. Toen ik probeerde hem te splitsen, was ik bang dat ik de huid mee zou nemen en omdat mijn ventje zo zat te piepen, ben ik toch maar gestopt...
Ik ben hier totaal geen expert in en ik heb ook niet de juiste spullen; ik heb alleen een dubbele borstel en een ontklitkam. Zelfs als ik plukje voor plukje te werk ga, zorgen de piepjes van mijn hond ervoor dat ik stop. Ik heb geen idee hoeveel pijn het hem doet...
Nou ja, jammer dan. Ik had mezelf nog zo voorgenomen om mijn CKC niet te scheren, maar ik denk dat dit nu toch de beste oplossing is. Het groeit dan weer natuurlijk aan, de vacht behoudt zijn normale groei en valling en achter het oor zie je er toch niet veel van!!!
In ieder geval is borstelen echt iets wat je niet moet vergeten. Ik had totaal niet aan de plekjes achter de oren gedacht haha, dat overkomt me geen tweede keer!
Aiaiai, dan wordt-ie hartstikke lelijk!
Met je vingertoppen moet je toch wel het verschil kunnen voelen tussen een klit en een stukje huid, toch?
Je had gelijk dat je de klit wilde splitsen. Inderdaad, als die te strak zit, kun je hem het beste in meerdere plukjes verdelen (ik doe dat zelf liever met een kartelmesje dan met een schaar).
Vervolgens houd je elk plukje vast met je linkerhand (als je rechtshandig bent) en ga je er heel snel met een ijzeren kam doorheen. Eerst alleen de onderkant en dan werk je langzaam steeds verder naar boven.
Omdat het lang duurt, kun je het over twee of drie keer verdelen, dat is wel zo relaxed voor de hond. Als je daarna elke dag even de kam achter de oren haalt, blijft het een stuk fijner voor hem.