stenen eten

G
Ginieleo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, onze Cane Corso-pup eet de stenen op onze binnenplaats, kleine stukjes hout, dode bladeren en gras, maar vooral stenen. Dat lijkt me voor de spijsvertering het meest problematisch.

Tijdens het wandelen doet hij het minder, ik denk omdat hij dan te druk is met andere dingen.

Ik weet dat puppy's alles met hun bek ontdekken, maar ik maak me toch zorgen over zijn gezondheid.

Ik heb wat gelezen over PICA, maar blijkbaar komt dat vaker voor bij volwassen honden.

Hoe hebben jullie dit gedrag bij je eigen pups gestopt?

Bedankt alvast voor de reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • G
    Ginieleo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor al jullie reacties, ik neem alle tips mee. Ik kom over een paar dagen weer even terug op dit bericht om te laten weten hoe het ermee gaat.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

https://barf-raw-feeding.fr/listes-os-charnus-proies-entieres/

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik wil nog even wat toevoegen aan het antwoord van Marion Provéto Junior conseil.

Hij kan namelijk ook steentjes willen eten om een spijsverteringsprobleem te verlichten dat hij al heeft of dat aan het ontstaan is: te zachte ontlasting, beginnende diarree, een lichte maagontsteking, of wormen (parasieten), zelfs als hij pas nog een ontwormingsmiddel heeft gehad.

Is hij 3 maanden oud? Dan kun je hem alvast gaan leren om voorwerpen los te laten ("los!"). Zo kun je hem later ook makkelijker leren om die steentjes weer uit te spugen. Dat is ook een goede manier om hem af te leiden.

Maar een mergpijp voor een puppy of junior Cane Corso zou ik zelf niet doen, vanwege zijn gebit.

Als hij wat ouder is (junior of jonge volwassene), heeft hij de kracht om dit soort rauwe botten te verbrijzelen. Let altijd goed op de grootte van een bot in verhouding tot zijn kaken. Als het te klein is, kan hij het in zijn geheel doorslikken en dan moet je met spoed naar de dierenarts... of het zorgt voor een heel slechte vertering.

Geef nooit gekookte botten, dat is echt levensgevaarlijk! Ze worden dan veel te splinterig. Dat geldt ook als een pup of hond botten begraaft (ze worden dan bros, breekbaar en minder gezond). Geef alleen verse, vlezige rauwe botten.

Zelfs een rauwe mergpijp kan in scherpe splinters uiteenvallen of een tand laten breken.

Uit voorzorg vermijden we de dragende botten van grote zoogdieren.

Bij honden die gewend zijn om te kluiven kun je, terwijl je goed op je hond let, kiezen voor een vers lang bot (in de lengte doorgesneden met het merg, zoals een kalfspoot of een hele kalfspoot).

En let er op dat je puppy of hond er niet te veel van eet, zodat hij niet in één keer te veel mineralen (calcium) binnenkrijgt, wat lastig is voor zijn spijsvertering.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Puppy's hebben inderdaad de neiging om alles wat ze vinden in hun bek te nemen. Je moet er wel op letten dat hij niet alles zomaar doorslikt, want dat kan gevaarlijk zijn voor zijn gezondheid en bijvoorbeeld beschadigingen aan het spijsverteringskanaal veroorzaken.

Om te voorkomen dat je puppy de steentjes op je binnenplaats opeet, raad ik je aan om zijn aandacht af te leiden met kauwspeeltjes. Mergpijpjes of geperste kluiven van runderhuid werken vaak heel goed, omdat ze lekkerder smaken en je puppy er een flinke tijd zoet mee is. Je kunt hem ook van de stenen afleiden met ander hondenspeelgoed, zoals een bal of een trektouw, of door wat brokjes overal op de grond te strooien. Het is belangrijk dat je puppy genoeg spulletjes heeft waar hij veilig op mag kluiven.

Wat betreft pica: dit kan bij volwassen honden voorkomen, maar ook bij puppy's. De oorzaken zijn divers, zoals een tekort aan bepaalde voedingsstoffen, angst of simpelweg verveling. Bij een puppy is de kans echter groot dat het gewoon om normaal gedrag gaat dat hoort bij de ontdekkingsfase.

Mocht het probleem na verloop van tijd blijven aanhouden, dan raad ik je aan om even langs de dierenarts te gaan. Die kan dan een diagnose stellen en, indien nodig, een behandeling starten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Groetjes,

Marion

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!