Mijn puppy bijt tot bloedens toe en is agressief
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi!
Ik betwijfel of het agressie is, ik denk eerder dat het enthousiasme is dat bij zijn jonge leeftijd hoort. Hij heeft behoefte aan een consequente aanpak: flexibel, maar wel duidelijk.
Wat doen jullie dagelijks aan activiteiten, zowel binnen als buiten? Wandelen jullie ook met andere puppy’s en honden, en loopt hij dan los?
Als je de juiste balans vindt tussen beweging en rust, zal hij makkelijker kalmeren. Belangrijk is dat je zelf ook consequent blijft in het contact met hem (bijvoorbeeld: als het 'zijn moment' is krijgt hij aandacht, en anders niet, zodat hij leert zichzelf te vermaken of te gaan rusten). Op die leeftijd ging de mijne naar buiten voor haar plasrondjes, wandelden we met andere honden en deden we binnen een paar keer per dag korte sessies van een paar minuten om te spelen (on/off-spelletjes zijn trouwens een goede basis om stap voor stap zelfbeheersing aan te leren). En natuurlijk waren er ook rustige knuffelmomenten.
Hem apart zetten is voor mij (ik zeg specifiek voor mij) niet de beste oplossing: je bent er dan niet bij om hem te kalmeren (negeren in dezelfde ruimte leert hem veel meer, vind ik). Bovendien kan het voor meer frustratie en energie zorgen, en buiten kun je hem ook niet zomaar afzonderen. Maar goed, ik weet dat anderen deze methode wel succesvol hebben gebruikt, dus het hangt echt af van de persoon en de hond.
Hopelijk heb je hier wat aan. Leer zijn energie te begrijpen, zorg dat hij die kwijt kan en stuur het op een zachte manier bij. Dan voorkom je een hoop problemen in de toekomst.
Het doel is zowel de aandacht van de pup naar zijn speeltje te verleggen als interactie te hebben met het baasje; voor mij zijn beide methodes prima...
Aan de poster de taak om ze allebei eens te testen 😉
Turdusmerula, in eerste instantie zou ik spel niet gebruiken om de rust te stimuleren. Spelen is namelijk een actie, wat betekent dat je de hond weer in een actieve modus brengt en dat kan ervoor zorgen dat hij de fout in gaat. Maar als de pup de zelfbeheersing eenmaal goed onder de knie heeft, kun je dit belonen met een kort spelletje dat je altijd afsluit met een 'zit'. Op die manier versterk je ook meteen de band tussen jou en je hond.
Met 3 maanden kan je puppy nog niet agressief zijn, hooguit reactief. En uit je verhaal te horen lijkt dat hier niet eens het geval. Je pup apart zetten kan een oplossing zijn, maar alleen als dit niet langer duurt dan 1 à 2 minuten. Langer dan dat werkt averechts, omdat de hond de link niet meer legt tussen de actie waarvoor hij gestraft wordt en de straf zelf. Als je hond je tot bloedens toe bijt, heeft hij de bijtrem op de menselijke huid nog niet onder de knie, waarschijnlijk omdat hij te opgewonden is. Alleen het bijten proberen te voorkomen lost het probleem niet op, en zulke beten accepteren is onacceptabel. Er zijn gelukkig oplossingen voor dit soort problemen. Dat je puppy tegen je blaft is ook niet oké, omdat hij op die manier de controle probeert te nemen. Het eerste wat je moet doen als hij dit doet, is een luid, kort en krachtig "hé!" laten horen om het gedrag te doorbreken. Vraag hem daarna meteen om een ander gedrag, bij voorkeur 'zitten', wacht een paar seconden en beloon je pup dan voor zijn rust. Als je pup nog niet kan zitten, is dat het eerste wat je hem moet leren. Je puppy heeft simpelweg een overmatige consumptiefase die je moet en kunt beperken met het enige commando dat echt helpt: de 'zit' of 'af'. Hiermee bereik je sneller de uitdovingsfase.
Alle puppy's bijten, alle puppy's hebben het ECHT nodig om te spelen +++, geen enkele pup van deze leeftijd is agressief
Sommigen zijn gewoon te druk omdat ze hun energie niet goed kwijt kunnen, of omdat ze de enige hond in huis zijn
Een pup moet elke dag langdurig contact hebben met andere honden, waaronder honden die ze corrigeren en ze leren om niet over een bepaalde grens van opwinding heen te gaan
Je moet de pup geen aandacht geven als hij te druk is, je moet wachten tot hij rustig is voordat je hem voert, aait of met hem speelt. Geef hem geen aandacht op het moment dat hij erom vraagt, maar omdat het wel een noodzakelijke behoefte is, moet je hem een paar minuten later zelf uitnodigen om samen iets te gaan doen
6 reacties van 6