Gedrag naar zijn vrouwtje anders dan bij mij

Sixvingt
Sixvingt Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, eind oktober hebben mijn vrouw en ik besloten om een jong teefje (2 maanden oud) te adopteren. Ze is een kruising tussen een Cane Corso moeder en een Stafford vader. Ondanks dat we flink wat strijd met haar hebben gehad (ze is nogal dominant, maar ik ben geen millimeter geweken in haar opvoeding; begripvol als ik voel dat het niet expres is, maar strenger als dat wel zo is. Met streng bedoel ik: als ze agressief naar me blafte of voor m'n neus plaste terwijl ze me recht in de ogen aankeek... dan pakte ik haar bij haar nekvel, legde haar op haar rug met mijn handpalm op haar keel en mijn hand over haar bek. Let wel, zonder geweld of kracht te gebruiken, ik praat dan rustig maar heel kordaat). Ze luistert nu perfect naar me, zowel thuis als tijdens het wandelen. Ze is zindelijk, blaft bijna nooit en gromt ook niet. Ze volgt me overal en zit graag tussen mijn benen of naast me. We spelen veel, ze komt zelf met haar trektouw aanzetten, en we doen 3 tot 4 keer per dag 15 minuten aan training, spel en knuffelen. Met mijn zoontje van 3, ook al kan hij soms wat lomp zijn (we zijn daar druk mee bezig om hem dat te leren), laat ze alles toe. Als ze er genoeg van heeft, geeft ze een klein duwtje met haar kop en gaat ze in haar eigen hoekje liggen. Ze is heel beschermend naar hem toe; ze pikt het niet als we tegen hem uitvallen of zelfs als we doen alsof we hem een tik voor zijn billen geven. Dan komt ze ertussen en gromt ze, ook al bijt ze niet. Je merkt echt dat ze absoluut niet tegen agressie kan.

Maar nu het probleem: dat is met mijn vrouw. Zodra ik de deur uit ben, begint de hond tegen haar te blaffen (ik hoor mijn vrouw dan van buiten al roepen) en ze gromt ook regelmatig naar haar. Als ik er niet ben, luistert ze ook voor geen meter, behalve als ze merkt dat mijn vrouw echt op het punt van ontploffen staat. Als ik thuiskom, is mijn vrouw vermoeider door de hond dan door onze zoon. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo goed weet wat ik hiermee aan moet. Moet ik als 'baasje' de hiërarchie in onze 'roedel' bepalen (en hoe dan?), of moet mijn vrouw hier zelf aan gaan werken? Ter info: in het begin vond ze dat ik te hard was (dat gedoe met het nekvel, op de rug leggen en hand op de keel/snuit), maar sinds twee weken probeert ze het zelf ook. Het punt is dat de hond het bij haar als een spelletje ziet; ze vindt het grappig in plaats van dat ze gecorrigeerd wordt...

Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal, maar ik dacht: hoe duidelijker de situatie, hoe beter jullie me kunnen helpen :D

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

25 antwoorden
Sorteren op:
  • Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja hoor, een puppy is een kwestie van veel geduld en herhaling, een beetje zoals bij kinderen 😅.

Goed nieuws voor je vrouw, en hoe meer zelfvertrouwen ze krijgt, hoe beter het zal gaan.

Vertaald Frans
    Sixvingt
    Rapporteren

dat soort zinnen met een raar linkje x)

Tania28700 haha ja ze is echt prachtig, in een week tijd is ze al flink gegroeid ^^

Verder even een update: onze meid zit een stuk lekkerder in haar vel. Mijn vrouw krijgt haar veel beter onder controle. Af en toe probeert ze ons nog wel uit, maar eerlijk gezegd is de rust in huis weer helemaal terug. Mijn zoon begint ook te begrijpen dat ze geen knuffelbeer is en hij is nog zorgzamer voor haar geworden, echt super schattig (hij heeft zelf een "neutrale plek" gecreëerd, dus niet de bank of haar mand; hij heeft zijn oude verschoonmatje gepakt en daar spelen ze op of doen ze samen een dutje, natuurlijk altijd onder toezicht).

Er is wel één minpuntje: ze test mij elke dag weer opnieuw uit (mevrouw klimt op de bank terwijl ze zeker weet dat ik haar zie, terwijl ze dat eerst alleen stiekem deed als mijn vrouw en ik er niet waren, of ze komt aan tafel schooien en piepen als we eten, ook al krijgt ze haar eigen eten op hetzelfde moment als wij). Het zijn maar details en eigenlijk was dit al opgelost, maar voor de rest zijn we nog steeds heel hecht. We moeten gewoon consequent blijven totdat ze het weer snapt. Echt superbedankt voor jullie tips, heel fijn dat jullie de tijd hebben genomen om te reageren 👍

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Aiko is echt een schatje; ik heb een Cane Corso gekend die ook een ster op zijn borst had 😉

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Geen wondermiddel, maar pure geldklopperij en nog duur ook! (hoi Sky👌 ben jij het zonnetje na de sneeuw?)

Vertaald Frans
     Sky
    sky Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Probeer deze methode eens, dat gaat je echt helpen. Klik op de link

Eh, nou nee, zeker niet doen! Het is gewoon spam 😡

Vertaald Frans
    Sixvingt
    Rapporteren

Twinklestar: natuurlijk, hier is een fotootje dat ik net heb gemaakt^^

Vertaald Frans
    Twinklestar
    Twinklestar Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mogen we zien hoe ze eruitziet, die kleine schat?

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb op internet een methode gevonden om in 15 minuten per dag spelling te leren, lijkt jullie dat wat?

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Super 👍

Zolang je interesse in haar en haar potentieel toont, zal dat voor jullie allemaal alleen maar tot mooie ontdekkingen leiden.

Vertaald Frans
    Sixvingt
    Rapporteren

Lorna: Ik kende de Cane Corso hiervoor eigenlijk helemaal niet, en mijn aanpak veranderde pas toen ik zag dat ze wel eigenwijs is, maar ook heel erg behoefte heeft aan genegenheid. Ik ben me gaan inlezen en toen viel het kwartje, want overal las ik dat de Cane Corso een loyale, aanhankelijke, zeer intelligente en beschermende hond is, maar dat er één belangrijke voorwaarde is: je moet ze absoluut niet hard aanpakken of fysiek straffen. Het is namelijk een eigenwijs ras dat alleen positief reageert door ongewenst gedrag te negeren en gewenst gedrag te belonen met knuffels. Haar gedrag komt echt meer overeen met dat van een Cane Corso dan met dat van een Staff (als je de rasbeschrijvingen leest). Wat je zegt over hoe leergevoelig het ras is, dat merk ik echt. Ik ben behoorlijk onder de indruk van hoe snel ze leert: zit, af, staan, blijf en het hierkomen had ze in twee weken onder de knie zonder haar te pushen. We deden 3 à 4 sessies van 10 tot 15 minuten per dag en na drie dagen snapte ze elk commando (het enige wat ze niet echt wil is "af"; eerlijk gezegd kan ze niet goed tegen de kou, het is nu winter en de tegels zijn ijskoud, dus soms begint ze te liggen en dan denkt ze: 'laat maar', haha). Sinds een dag of zeven ben ik haar aan het leren speuren. Ik ben begonnen met haar een vooraf verstopt touw te laten zoeken, daarna snoepjes om het principe van het zoeken te begrijpen, en nu spuit ik in het struikgewas wat Canitruffe-spray op een tennisbal die ik verstop. Ze snapt het trucje heel snel, ook al is ze nog lang geen expert. Ik vind dat ze echt alles geeft =). Even voor de duidelijk: ik wil er geen professionele speurhond van maken, maar als ik andere eigenaren met hun honden naar truffels zie zoeken en de band zie die ze hebben, vind ik dat prachtig. Zelfs als ze niets vindt, is het een extra activiteit om samen plezier te hebben tijdens onze wandelingen; een truffel vinden zou alleen maar een bonus zijn ^^. Wat betreft de atletische kruising: we hebben aardig wat video's van deze combi gezien en ik moet toegeven dat het erg indrukwekkend is. Ik ben opgelucht dat we in de bergen wonen en haar niet in de stad hoeven uit te laten, want mensen zijn vaak bang voor dit soort honden en bellen de politie (waar ik woon hebben veel mensen met dit type hond problemen: controles door de politie, kritiek van bange mensen, en ga zo maar door).

Bedankt voor de tips in ieder geval, we gaan ze zo goed mogelijk toepassen (en sorry voor de lap tekst, maar ik vind het fijn om precies te beschrijven wat er gebeurt voor het geval we ergens nog een fout maken; met onze eerste hond en binnenkort een tweede kleintje erbij is het uitgesloten dat we de opvoeding verpesten ^^).

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 25

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!