Net als jij Leati denk ik dat een tandje dat een beetje scheef staat echt geen groot probleem is.
De ene hond krijgt dan geen foktoelating vanwege dit probleem, terwijl een andere hond met vlag en wimpel wordt goedgekeurd terwijl hij drager is van een erfelijke, overdraagbare ziekte.
In de kattenwereld hoor je ook steeds vaker over zo'n verplichte keuring en dan zou ik echt gillen. Stel je voor: een tandje dat een beetje scheef staat zou een goedkeuring in de weg staan, terwijl PKD-positieve katten die beroemde goedkeuring wel krijgen en dan zieke kittens voortbrengen met een kortere levensduur en een einde vol lijden...
En ik denk dat zo'n verplichte keuring het aantal honden en katten zonder stamboom enorm laat stijgen.
Want stel je voor: ik verkoop een kitten dat op het moment van verkoop geen enkel probleem heeft, en tegen de tijd dat hij gekeurd moet worden, is er een tandje scheef gegroeid. Wat gebeurt er dan?
Moet ik het kitten dan terugnemen?
Ben ik verplicht om een deel van het aankoopbedrag terug te betalen?
Ik heb echt geen zin in al dat gezeik als het zo moet gaan!
Ik heb geen zin om me zorgen te maken of bang te zijn op het moment dat de kittens die ik heb verkocht de leeftijd voor hun keuring bereiken. Ik wil dat zwaard van Damocles niet boven mijn hoofd hebben hangen. Dus, wat ga ik dan doen?
Ik geef toe dat ik me hier echt serieuze vragen bij stel.
Dit doet me denken aan een specifiek geval.
Een paar jaar geleden verkocht ik een katertje als huisdier toen hij 3 maanden oud was. Ongeveer 3 maanden later wilde de eigenaar ermee naar een show gaan, en toen bleek dat hij een klein foutje aan zijn staart had waardoor hij niet mee kon doen aan wedstrijden.
Gelukkig deed die persoon het gewoon voor de lol om eens een show mee te maken, maar ik moet er niet aan denken wat er zou gebeuren als zo'n keuringssysteem voor katten zou bestaan! Dan had ik echt in de nesten gezeten, terwijl ik dat kitten met 3 maanden in goed vertrouwen en zonder gebreken had verkocht.
Bij andere kittens uit dezelfde bloedlijn heb ik nooit zulke problemen gehad, dus we kunnen wel aannemen dat het gewoon een incidentje was.