Sterilisatie en problemen met de vachtkwaliteit naderhand?

Lolo20
Lolo20 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik zou graag de mening willen horen van andere hondenbaasjes met een gesteriliseerde hond.

Hebben jullie een verandering gemerkt bij je hond?

Zouden jullie je ervaringen kunnen delen? Alvast bedankt!

Laurent.

Dit is wat ik op verschillende websites heb gevonden: na de sterilisatie verandert de vacht doordat de hormoonhuishouding wegvalt:

Dit betekent ook geen normale rui en geen vernieuwing van de vacht meer. De vacht blijft dus maar groeien, groeien, groeien, wordt steeds dikker... en wordt uiteindelijk totaal onhandelbaar...

--> Kammen wordt heel lastig en erg pijnlijk voor de hond; het haar zit echt vast aan de huid en bovendien wordt de huid gevoeliger.

--> Verandering van kleur: lichte kleuren worden bijna wit, zwarte honden worden grijs en honden met meerdere kleuren zien er "vaal" uit...

--> Verandering van de vachtkwaliteit: in plaats van glad en zijdezacht wordt de vacht dik en wollig, erger nog dan een puppyvacht. Het raakt snel in de klit, direct op de huid.

--> Haargroei: de vacht groeit in de dikte in plaats van in de lengte. Bovendien groeit het twee keer zo snel...

Bij ruwharige rassen verandert de structuur ook, waardoor plukken niet altijd meer mogelijk is.

Sommige dierenartsen beginnen dit nadeel nu ook in te zien en waarschuwen hun klanten hiervoor.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • Y
    Yanna7 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Ja, de vacht van sommige rassen verandert inderdaad na de sterilisatie, maar vooral als dit op latere leeftijd gebeurt. Ik heb mijn hondje op 8-jarige leeftijd laten steriliseren vanwege een tumor en haar vacht is echt compleet veranderd: het is nu heel wollig en de haren zijn veel langer! Na wat onderzoek bleek inderdaad dat de sterilisatie de belangrijkste oorzaak is. Ze verhaart nu ook veel meer. Ik heb een chihuahua en het verschil is echt bizar groot; ik schrok er zelfs van toen ik foto's van haar van vóór de operatie bekeek. Haar vacht is nu echt TOTAAL anders! Nou, ik hoop dat ik hiermee wat vragen heb kunnen beantwoorden, ook al is dit bericht al een paar jaar oud.

Vertaald Frans
    S
    Sr44 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Ik zag net dit topic en het spreekt me erg aan. Ik heb mijn kleine Cavalier King Charles-teefje laten steriliseren en sindsdien is haar vacht echt vreselijk. Eerst was hij glad en zijdezacht, maar nu is hij kort en wollig... Het zit constant in de war en ze heeft overal van die eigenwijze plukken. Het lijkt net alsof ze dik is, terwijl haar gewicht gewoon goed is.

Ik had nooit aan een verband met de sterilisatie gedacht.

Hebben jullie tips voor me om haar vacht weer mooi te krijgen?

Alvast heel erg bedankt!

Vertaald Frans
    Apache Pache
    Apache pache Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb twee Beauceron-teefjes, moeder en dochter. Ze zijn allebei gesteriliseerd en sindsdien is hun vacht inderdaad veranderd. Vooral de vacht van de moeder is veel dikker geworden, maar ze verhaart tijdens de rui nog steeds evenveel, of misschien zelfs wel meer dan vroeger!!! Dat komt vast ook doordat ze wat ouder wordt, maar ik herinner me nog een gesprek met een fokker die me vertelde dat hij zijn showhonden niet meer liet steriliseren omdat de vacht dikker en lastiger werd dan voorheen. Dit is natuurlijk alleen mijn eigen ervaring en ik heb geen wetenschappelijk bewijs, maar ik zie gewoon dat de vacht van mijn hond niet meer hetzelfde is als vóór de sterilisatie die ze kreeg toen ze 6 was! 🐶🐕.

Vertaald Frans
    Awzx
    Awzx Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb drie gesteriliseerde honden en geen van hen heeft vachtproblemen. Twee teefjes en een reu, en ze hebben alle drie een prachtige, glanzende vacht. Het komt dus echt niet door de sterilisatie.

Vertaald Frans
    Solenneb
    Solenneb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Vaak gaat sterilisatie hand in hand met een verandering van voer... ik denk dat het probleem eerder daar ligt! Mijn sint-bernard is gecastreerd toen hij ongeveer tweeënhalf was. Maanden later zijn we niet van voer veranderd (rauw voer) en zijn vacht is nog precies hetzelfde...

Vertaald Frans
    Lolo20
    Lolo20 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties.

@Malkia, het zijn juist niet één maar meerdere trimmers die me hebben gewaarschuwd voor dit fenomeen, vooral omdat ik een ruwharige hond heb.

Vertaald Frans
    M
    Malkia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Ik denk dat als dat allemaal echt waar zou zijn, dierenartsen dat allang door hadden gehad...

De textuur kan veranderen, ja, maar geen rui en vernieuwing van de vacht meer? Geloof je dat echt?

Sterilisatie verwijdert alleen de geslachtshormonen, niet de andere hormonen...

Vraag liever eens advies aan een trimmer als je twijfels hebt over het plukken, die kan je waarschijnlijk een beter antwoord geven....

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een Scottish die op 3,5-jarige leeftijd is gesteriliseerd na een groot probleem bij de bevalling: de kwaliteit van de vacht is niet veranderd.

Ik heb momenteel 2 mannetjes die met 6 maanden zijn geholpen, ik heb geen vergelijking tussen voor en na omdat het toen nog maar pups waren.

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!