Reizen in het vrachtruim, hoe gaat dat in zijn werk?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
In het vliegtuig is er airco, het is vooral gevaarlijk op het platform als de maatschappij de honden in de zomer laat staan in plaats van ze meteen naar binnen te brengen. Franse vliegvelden laten honden tegenwoordig niet meer lang op het platform staan door alle problemen die er eerder zijn geweest, maar ik weet niet of dat op buitenlandse vliegvelden ook zo is.
Verder ligt het er vooral aan hoe handig het is, bijvoorbeeld als je honden hebt die om wat voor reden dan ook lastig ergens anders onder te brengen zijn. Ik weet dat Iago nogal lastig kan zijn als hij 3-4 dagen alleen is in een nieuwe omgeving. Ik heb echt geen zin dat hij iemands huis afbreekt en ik zou veel te bang zijn dat hij in een kennel gestrest raakt, terwijl Maya daarentegen heel makkelijk is.
Het hangt ook af van de situatie; als je maar 15 dagen per jaar weggaat, is het niet echt zinvol om het vliegtuig te pakken. Maar als het, zoals bij mij, om meer dan 15 dagen gaat en regelmatig gebeurt (hoewel nu wat minder), is het beter om de hond er vanaf het begin aan te laten wennen. Bovendien is het Kerst en bij een korte vlucht is er weinig kans op ademhalingsproblemen, zelfs al zou de hond een uur op het platform staan, wat eigenlijk niet zou mogen gebeuren.
Hoi
Ik zou aanraden om een oppas te zoeken. Iedere hond is anders, maar ja, is het echt nodig om het risico te nemen hem zoveel stress te bezorgen? Vooral omdat hij dan alleen is, ver bij je vandaan... want in de auto ben je tenminste bij ze. Ik vergelijk deze twee punten alleen even omdat Caroline geen ongelijk heeft over de risico's op ongelukken met het vliegtuig of de auto.
Kijk ook of hij het gewend is dat er iemand anders op hem past dan jij... zo niet, dan is dat wel iets waar je stapsgewijs aan moet gaan werken.
Verder ben ik niet helemaal objectief hoor, die van mij is een boxer en ik zou vooral doodsbang zijn dat ze bij aankomst dood zou zijn.
Ik heb al een paar keer met honden gevlogen op vrij lange vluchten van zo’n 7 à 8 uur. Ik zou niet zeggen dat ik dan een gestreste hond terugkrijg. Ik haal hem op en we gaan snel naar buiten om te plassen en wat te drinken. Uiteindelijk denk ik dat ik meer stress heb dan Iago.
Zorg er wel voor dat je altijd van die plastic ty-raps gebruikt; meestal krijg je die wel op het vliegveld. Dat voorkomt dat het dier de bench openkrijgt. Voor onszelf is het trouwens ook een heel gedoe om die dingen weer los te krijgen, dus zorg dat je een schaar, mesje of aansteker in je koffer in het ruim hebt zitten, anders heb je echt een probleem bij aankomst. Mocht je ze zelf willen kopen (bij de bouwmarkt bijvoorbeeld), wacht dan wel tot het boarden voordat je ze vastmaakt. Een penning aan de halsband van de hond, je adres op de bench en normaal gesproken zou alles goed moeten gaan.
Ik merk dat er de laatste jaren echt wel verbeteringen zijn doorgevoerd. Meer dan 10 jaar geleden werden de honden tegelijk met de koffers op de bagageband gezet, en vaak ook pas vrij laat. Tegenwoordig worden ze bijna als eerste van boord gehaald en op een aparte band gezet die niet draait, maar van die handmatige rolletjes heeft.
Persoonlijk heb ik nooit problemen gehad, of het nu met de honden van mijn ouders was, die van mezelf of zelfs met mijn kat. Maya had na de vlucht wel wat moeite met haar behoefte doen, een dag of 3 à 4, maar we zaten toen in een hotelkamer en ik kon ze niet veel mee naar buiten nemen; het was veel verandering tegelijk.
Nu heb ik wel dieren die van nature niet snel gestrest zijn; zelfs mijn kat is eerder een durfal. Voor dieren die van nature angstig of nerveus zijn, zal het waarschijnlijk wel anders zijn.
Ik noemde vooral Iago omdat de kleine man inmiddels aan zijn 10e vlucht toe is. De eerste was toen hij 6 maanden oud was. Geen reden tot stress dus; je hond meenemen in de auto is eigenlijk al veel gevaarlijker omdat een ongeluk sneller gebeurt, je de hond niet altijd in een bench doet en die benches vaak niet zo stevig zijn. En zelfs als dat wel zo is, worden ze niet altijd goed vastgezet. Veel honden ontsnappen of raken gewond bij auto-ongelukken.
Net als Kikaah heb ik negatieve verhalen gehoord over reizen in het vrachtruim. Iemand die zelfs in het vliegtuigonderhoud werkt, vertelde me dat honden er echt compleet gestrest uitkomen. Ze hebben zelfs een keer meegemaakt dat een hond uit een slecht gesloten bench was ontsnapt en op het tarmac terechtkwam... Ze hadden nog een flinke kluif om hem weer te pakken te krijgen.
Blijkbaar is het geen pretje in het bagageruim, vooral door al het lawaai.
Je hebt gelukkig nog wel de tijd om hierop te oefenen: de vervoersbox, het geluid, de drukte... maar als het je te veel stress geeft, kun je hem ook gewoon laten logeren tijdens je vakantie. Dat scheelt je een hoop gedoe ;)
5 reacties van 5