Mijn hond houdt zijn behoeften meer dan 24 uur op, wat te doen?

L
Loulila0205 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb afgelopen zondag een Border Collie van 11 maanden bij een fokker opgehaald. Hij is erg angstig, eet weinig, speelt niet en vindt de voordeur heel spannend, zowel om naar buiten als naar binnen te gaan. Waarschijnlijk heeft hij alleen maar in een kennel gezeten en kent hij de buitenwereld nauwelijks. Sinds hij bij ons is, doet hij zijn behoeften bijna niet. Hooguit één plasje per 24 uur, als we geluk hebben.

Ondanks dat ik vaak met hem naar buiten ga aan een lange lijn (hij probeert niet te ontsnappen, maar heeft nog geen recall) en we altijd naar dezelfde plekken gaan, gebeurt er niets. Hij heeft altijd water tot zijn beschikking en lijkt er verder geen last van te hebben. Ik weet alleen niet hoe ik hem kan stimuleren. Ik ben bang dat hij een blaasontsteking krijgt als hij het zo lang blijft ophouden.

Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt en hoe is dat uiteindelijk verbeterd?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

18 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • L
    Rapporteren

Update van vandaag: hij heeft naast zijn mandje geplast en gaf een seintje om te waarschuwen, dus hij heeft flink wat knuffels gekregen om hem te belonen. Hij heeft ook van zijn 'natvoer' gegeten.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties. Hij drinkt goed en heeft vandaag ook wat beter gegeten, ik heb zijn brokjes wat vochtig gemaakt... Hij heeft nog steeds niet geplast...

De fokker had hem met 3 maanden in huis gehaald om mee te fokken, maar blijkbaar had ze ook een zusje van hem, dus er was een risico op inteelt 🤦 en hij werd nogal gepest door een andere volwassen hond...

Vandaag heeft hij een paar minuten gespeeld en tijdens het wandelen gaat alles goed; hij snuffelt lekker rond en we hebben zelfs even samen gerend. Als ik hem riep, kwam hij netjes terug... Dus zodra het goed gaat, overladen we hem met knuffels... Maar hij is nog steeds wel heel snel bang. Ik weet dat een Border een supersensitieve hond is, dus we verheffen onze stem niet. De weinige keren dat hij in huis plaste, zagen we het niet gebeuren, dus we hebben hem niet gecorrigeerd (ik was allang blij dát hij plaste). Aanstaande zaterdag komt er een trainster bij ons langs. Ik moet hem nog steeds over de drempel tillen als we naar buiten of naar binnen gaan. Morgen bel ik de dierenarts even voor advies.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond

Hij eet weinig, dus houd goed in de gaten dat hij niet afvalt (het is nu bijna een week zo, misschien is het de verandering... of iets anders...). Misschien kun je het water eerst even laten staan als je kraanwater geeft?

Het allerbelangrijkste: drinkt hij wel goed? Je zou even moeten kijken of hij qua hoeveelheid wel genoeg binnenkrijgt... Voor zijn nieren. Gemiddeld plast een volwassen hond zo'n 3 tot 6 keer per dag...

Een bezoekje aan de dierenarts is inderdaad wel een goed idee (ook om te checken of hij geen parasieten heeft). Een ontwormingskuur misschien...

Dat kan invloed hebben op hoe vaak hij zijn behoefte doet...

+1 voor een speelmaatje om mee te spelen en om hem te stimuleren "zijn poot op te tillen"

👌

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik ben het met Tania eens: hij moet gewoon nog even wennen. Hij kent nog niets en alles is nieuw voor hem... Het is allemaal best wel spannend. Uiteindelijk komt dat normaal gesproken wel goed. 11 maanden is al behoorlijk oud voor een hond van een fokker, wat was er aan de hand? Is hij door een eerste koper teruggebracht? Hij is waarschijnlijk een beetje van slag, maar met wat geduld en liefde gaat hij vast wennen aan zijn nieuwe leventje. Laat hem de leuke kanten van alles zien; zoals Emla al voorstelde, kun je hem omkopen met allerlei lekkers. Probeer ook eens een tennisballetje zachtjes voor hem uit te rollen...

Het is fijn dat hij dit weekend een speelse hond ontmoet. Om zich voor te stellen, zal hij waarschijnlijk wel even zijn pootje moeten lichten...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

11 maanden is niet echt een puppy meer.

Heb je meer info over zijn eerste levensjaar en waarom de fokker hem aan je heeft meegegeven?

Ken je het ras? Het zijn inderdaad extreem gevoelige honden.

Andere honden ontmoeten kan hem alleen maar goed doen. Je kunt ook beginnen met hem aan het werk te zetten door hem bijvoorbeeld stokken of ballen te laten verzamelen.

Even langs de dierenarts gaan om medische problemen uit te sluiten zou ook goed zijn.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Je moet hem echt de tijd geven om bij te komen van de scheiding, zeker op deze leeftijd. Hij kent de "buitenwereld" waarschijnlijk nog niet en dat kan erg overweldigend zijn met al die nieuwe geurtjes en geluiden...

Het komt heel vaak voor dat een puppy zijn behoefte nog even ophoudt; blijf gewoon lekker wandelen en hem flink belonen.

Houd ons op de hoogte!

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Het moeilijkste vind ik dat het lijkt alsof niets hem echt plezier doet. Hij pakt geen snoepjes aan (vlees, kaas, brokjes...). Ik heb geprobeerd om met hem te spelen, maar hij lijkt totaal niet geïnteresseerd. Om hem te belonen als hij iets goeds doet, kan ik hem dus alleen maar aaien. In een omheind park snuffelt hij wat, gaat dan liggen en wacht maar af...

Ik laat de sleeplijn gewoon los liggen. Ik snap dat dat misschien een beetje remmend werkt, maar ik heb echt geen zin om achter hem aan te moeten vangen als hij niet terug wil komen; ik wil niet dat het op een negatieve situatie uitloopt. Dit weekend laat ik hem kennismaken met een oudere, speelse hond van familie van me. Misschien doet hem dat goed... Hij lijkt in ieder geval niet bang voor andere honden.

Hoe dan ook, hij heeft nog steeds niet geplast en dat is nu al meer dan 24 uur geleden, ondanks een uur in het park... Zoals ik al zei: hij snuffelt, gaat liggen, wacht, eet wat gras... Ik blijf bij hem in de buurt en aai hem. Dan loop ik weer een stukje weg, roep hem af en toe en beloon hem als hij komt. Ik heb ook geprobeerd hem te negeren. Hij heeft de keuze uit gras, asfalt, grond... Ik hoop maar dat het niets fysieks is, al betwijfel ik dat eigenlijk wel.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk dat dit bericht je wel zal interesseren...

https://wamiz.com/chiens/forum/aide-pour-chien-venant-d-un-refuge-102940.html

Inderdaad, je moet hem echt aanmoedigen.

Probeer een veilige plek te vinden, zoals een omheind hondenspeelveldje, maar dan op hele rustige tijden... waar je hem los kunt laten lopen.

Een lange lijn kan een belemmering zijn, maar de belangrijkste reden is waarschijnlijk dat hij nog wat angstig is... steeds dezelfde plekken bezoeken zou hem gerust moeten stellen, maar dat heeft tijd nodig.

Aarzel niet om flink wat superlekkere snacks te gebruiken: gedroogde visjes (te koop bij de dierenwinkel), of zelfs kleine stukjes vers vlees om hem buiten echt een positieve ervaring te geven. Begin ook alvast heel rustig met het oefenen van het hierkomen.

Breng tijd met hem door, ga lekker in het gras zitten terwijl je hem kleine snoepjes geeft en laat hem zelf op onderzoek uitgaan en snuffelen... neem de tijd en forceer niets...

Vertaald Frans
  • 18 reacties van 18

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!