Mijn hond houdt zijn behoeften meer dan 24 uur op, wat te doen?

L
Loulila0205 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb afgelopen zondag een Border Collie van 11 maanden bij een fokker opgehaald. Hij is erg angstig, eet weinig, speelt niet en vindt de voordeur heel spannend, zowel om naar buiten als naar binnen te gaan. Waarschijnlijk heeft hij alleen maar in een kennel gezeten en kent hij de buitenwereld nauwelijks. Sinds hij bij ons is, doet hij zijn behoeften bijna niet. Hooguit één plasje per 24 uur, als we geluk hebben.

Ondanks dat ik vaak met hem naar buiten ga aan een lange lijn (hij probeert niet te ontsnappen, maar heeft nog geen recall) en we altijd naar dezelfde plekken gaan, gebeurt er niets. Hij heeft altijd water tot zijn beschikking en lijkt er verder geen last van te hebben. Ik weet alleen niet hoe ik hem kan stimuleren. Ik ben bang dat hij een blaasontsteking krijgt als hij het zo lang blijft ophouden.

Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt en hoe is dat uiteindelijk verbeterd?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

18 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

👍

Kijk eens aan. Dat is echt supergoed nieuws!

Als het goed is, zou het nu ook beter moeten gaan met je snackdispenser.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Even een update over Rex, die nu ruim 15 dagen bij ons is.

Er is veel verbetering: ik hoef hem niet meer door de deur te tillen. Hij heeft inmiddels de link gelegd tussen het aantrekken van mijn schoenen of jas en het pakken van de riem met naar buiten gaan en wandelen.

Wat betreft zindelijkheid: hij doet zijn behoefte nog binnen, maar begint het nu ook buiten te doen. Hij geeft het alleen nog niet zelf aan.

Tijdens het wandelen laat ik hem loslopen; hij blijft goed in de buurt en komt netjes terug als we hem roepen. Ik heb wel altijd de sleeplijn bij de hand voor het geval er mountainbikers of crossmotoren langskomen (we hebben hier veel wandelpaden in de buurt).

Met andere honden gaat het goed: hij volgt ze en observeert ze, maar hij is nog wel wat afwachtend en houdt afstand als het te druk wordt of als ze gaan spelen.

Bij mijn vriend is hij nog steeds erg angstig. Hij is nu officieel gebombardeerd tot snoepjesuitdeler, zodat Rex hem gaat associëren met positieve dingen.

De hondentrainer is zaterdag langsgekomen voor een observatie en een evaluatie. Ze gaf ons tips om zijn zelfvertrouwen te vergroten, vooral richting mijn vriend. Volgens haar is hij in het verleden duidelijk "slecht behandeld" door een man, omdat hij zo extreem verschillend reageert op mannen en vrouwen...

Omdat hij mij wel vertrouwt, werken we samen aan het hierkomen en ben ik begonnen met de basiscommando's zoals "zit" en "af"...

Dat was het wel zo'n beetje!

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Ik heb het even snel doorgelezen, dus sorry als je het er al over hebt gehad, maar heb je er al met een dierenarts over gesproken? Geen gezondheidsproblemen?

Ja, hij zei dat ik het even de tijd moet geven en moet kijken of zijn gedrag de verkeerde kant op gaat, dan neem ik weer contact met hem op. Alles gaat steeds beter, hij eet beter en heeft zelfs voor mijn neus in huis geplast: ik heb dus duidelijk 'nee' gezegd en hem op een puppy-onderlegger gezet. De drempel over naar buiten is nog steeds te lastig en ik had mijn kleintje van 3 maanden op de arm voor haar flesje...

Hij is een maand geleden bij de fokker nog ontwormd en behandeld tegen parasieten.

Vertaald Frans
     Sky
    sky Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb het even snel doorgelezen, dus sorry als je het er al over hebt gehad, maar heb je dit al met een dierenarts besproken? Geen gezondheidsproblemen?

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Fijn, het gaat langzaam maar het komt wel 🙂

Als hij bij zijn vorige fokker in een kennel zat (voor zover ik begreep), vindt hij het misschien nog lastig om aan het huis te wennen. Het is in ieder geval een begin, hij zal zijn draai op zijn gemakje wel gaan vinden.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je zult de vooruitgang elke dag zien... hij begint zijn draai te vinden en je zult zien, binnenkort begint het kattenkwaad

Dikke knuffels voor de "kleine" 👌

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Even een kort berichtje na het weekend. Hij is wat minder angstig bij mij en begroet me 's ochtends enthousiast, maar bij mijn partner is hij nog steeds een beetje terughoudend, al gaat het de goede kant op. Hij heeft een hondenvriendje ontmoet en was niet bang; hij heeft niet echt gespeeld, maar het was ook de eerste keer dat ze elkaar zagen. Tijdens die ontmoeting deed hij zonder problemen zijn behoefte in de tuin, liep hij achter mijn partner aan en was hij lekker aan het verkennen... Hij eet een beetje wisselend, maar drinkt goed. Hij heeft trouwens overgewicht (26 kg) en we proberen over te stappen op andere brokjes: die eiwitrijke Royal Canin van de fokker hoeft hij echt niet.

Hij kwam naar mij toe toen ik hem riep om weg te gaan, nadat mijn vriend het een paar keer had geprobeerd, dus het was groot feest toen hij eenmaal bij me was.

Het is duidelijk dat hij wat moeite heeft met mannen en hij is meer op zijn gemak als hij vrij kan rondlopen. We hebben een groot terrein, maar het is nog niet omheind. Hiervoor hadden we een Australische herder die altijd bij ons in huis bleef en nooit wegliep als hij buiten was. Voor Rex vinden we het nog te vroeg om hem buiten te laten, ook al heb ik het gevoel dat het huis niet echt zijn ding is... Maar goed, hij is er pas een week. We zien al wat verbetering, dus dat is al heel wat. Aanstaande zaterdag komt er een hondentrainer aan huis voor een gedragsanalyse om te zien welke kant we met hem op moeten gaan.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sterkte, hij moet zich vooral veilig voelen. Ook al is de term 'pup' op deze leeftijd misschien niet helemaal passend, hij moet gewoon nog even zijn draai vinden.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Super nieuws!

Hij begint vast steeds meer zelfvertrouwen te krijgen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 18

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!