Mijn hond heeft mijn kitten gedood

M
Magnolia-rima Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben helemaal kapot. Mijn border collie van 1 jaar heeft net mijn kitten van 3 maanden doodgebeten.

We hadden de instructies van de hondentrainer nochtans goed opgevolgd: eerst spullen laten besnuffelen waar ze allebei aan hadden gezeten, toen een kennismaking achter een hekje, en uiteindelijk de echte ontmoeting.

Alles ging goed, het kitten en de hond waren zelfs "maatjes" en drie weken lang was er geen enkel vuiltje aan de lucht.

Maar gisteren sloeg het noodlot toe. Alles gebeurde heel snel; het kitten was de woonkamer aan het verkennen zoals gewoonlijk, en de hond lag op de grond. Ik was druk bezig met papierwerk en door één moment van onoplettendheid kwam het kitten te dicht bij het speeltje van de hond, die hem toen beet. Het kitten was versuft en ik ben direct naar de spoeddierenarts gereden. De dienstdoende dierenarts gaf hem een cortisonenprik en zei dat we alleen nog maar konden afwachten, en dat de komende 48 uur beslissend zouden zijn.

Helaas ging het vanochtend heel slecht met hem. Op weg naar de dierenarts kreeg hij stuipen in de auto en is hij overleden. Volgens de dierenarts waren de hersenen geraakt en had hij een interne bloeding.

Ik voel me vreselijk schuldig, ik heb de hele dag gehuild en ik kan verder niks meer doen. Ik heb het totaal niet zien aankomen, en dit is toch niet mijn eerste hond. Ik ken hun jachtinstinct, maar alles ging zo goed dat ik niet eens meer echt oplette. Ik voel me zo slecht dat ik vandaag niets heb kunnen eten en ik denk er zelfs over om mezelf iets aan te doen. Ik verdien het niet om dieren te hebben.

Ik kan mijn hond niet eens meer aankijken. Natuurlijk weet ik dat het allemaal mijn schuld is en dat hij alleen maar reageerde vanuit een instinct om zijn bezit te beschermen, maar ik zie zijn snuit en ik moet meteen aan mijn arme kitten denken. We waren al een maand aan het vechten om hem van de niesziekte te genezen, en hij begon net weer op te knappen. Hij zat vol leven. En door een stom ongeluk heb ik alles verpest. Ik zal het mezelf nooit kunnen vergeven, en alleen al het kijken naar mijn hond herinnert me aan de verschrikking die heeft plaatsgevonden.

We hebben nog twee andere katten en daar is nooit een probleem mee geweest.

Ik weet niet wat ik moet doen. Hoe moet ik hierop reageren? Hoe kan ik samen blijven leven met mijn hond als ik telkens een monster zie wanneer ik naar hem kijk?

Ik wil hem niet wegdoen, dat zou me helemaal kapotmaken. Maar ik moet ook aan mijn twee andere katten denken, zodat dit drama zich niet herhaalt.

Sorry voor dit wanhopige bericht, ik zit er echt helemaal doorheen...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

17 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Over het algemeen heb ik vaak gemerkt dat honden strenger zijn tegen kittens dan tegen volwassen katten wanneer ze die op hun plek zetten.

Wat je is overkomen is echt vreselijk. Ik begrijp heel goed dat je je hond even niet meer kunt aanzien en dat je erg verdrietig bent.

Maar het was een moment van onoplettendheid... En volgens mij wilde je hond geen kwaad doen. Ze handelde simpelweg vanuit haar bezitsdrang. Alles ging zo snel, hoe had je kunnen ingrijpen? Je hebt daarna alles gedaan wat je kon...

Het is makkelijk praten, maar ik denk dat je je voorlopig nog wel rot zult voelen... Maar probeer weer vertrouwen te krijgen in je hond en in jezelf; je had niet veel meer kunnen doen gezien de snelheid waarmee het gebeurde 😥

Helaas is dat waarom we ongelukken "ongelukken" noemen: je ziet ze simpelweg niet aankomen voordat het drama al is geschied...

Je zegt zelf dat je je kitten en je hond altijd in de gaten hield. Eén minuutje onoplettendheid 😥

Het gaat zo ontzettend snel, het spijt me echt voor je verlies. Maar volgens mij was dit een dubbel ongeluk: een moment van onoplettendheid en een fout van je hond in het doseren van haar kracht.

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik zie hier alleen maar een heel erg naar ongeluk in. Ik ben het helemaal met @kikaah eens. Volgens mij was er geen sprake van jachtinstinct; het was puur het verdedigen van zijn 'resources'.

De hond heeft zijn eigen kracht niet goed ingeschat. Had hij de intentie om te doden? Waarschijnlijk niet, want anders was het dier wel op slag dood geweest. Dus... Hij wilde waarschijnlijk gewoon dreigen en afschrikken, maar hij had zijn kracht niet onder controle, of de plek waar hij beet was net verkeerd.

Ik geloof niet dat je andere katten in gevaar zijn. Behalve dan dat er inderdaad sprake is van een overdreven vorm van baknijd of het verdedigen van spullen...

Mijn moeder had een Duitse herder. Een zwerfkat kreeg kittens, en die kleintjes groeiden op en verkenden na een tijdje het hele huis. De herder kende ze gewoon. Een van de kittens kwam dichtbij terwijl de hond aan het eten was. Hij gromde niet eens, maar greep hem in één beweging en brak zijn nek.

Kijk, dát was een hond die echt wilde doden...

Mijn eigen hond speelde als puppy met mijn volwassen katten. Ze is dol op haar katten en de poezen zijn ook gek op haar. Maar ze was een kleine wildebras die 'jachtspelletjes' speelde. Ik ben er absoluut van overtuigd dat ze een van mijn katten gedood zou kunnen hebben zonder dat ze het zelf doorhad. En ze zou heel erg van slag zijn geweest als ze zag dat haar maatje niet meer bewoog en dood was; ze zou niet eens hebben begrepen dat zíj dat had gedaan...

Ze is echt gek op haar katten, ze slaapt er zelfs mee, enz.

Ik heb dus echt moeten opletten en haar enthousiasme moeten afremmen.

Het zou een ongeluk zijn geweest als mijn hond een van mijn katten had verwond of gedood... Totaal niet met opzet.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het was een reflex.

Iedereen kan een reflex hebben die verkeerd uitpakt, het is een noodlottig ongeval,

het heeft geen zin om je hond als een crimineel te zien of zelfs bang te zijn dat dit ook met je volwassen katten gebeurt.

Aan de andere kant denk ik dat werken aan 'resource guarding' (baknijd) nu wel echt op de agenda moet staan,

je moet ervoor zorgen dat elke plotselinge beweging om zijn spullen te verdedigen taboe wordt.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Allereerst gecondoleerd met het verlies van je kitten.

Ik denk niet dat je je schuldig moet voelen en al helemaal niet dat je jezelf moet kwellen. Het is een tragisch ongeluk; het is ontzettend lastig om alles te voorzien en je kunt je aandacht er echt geen seconde vanaf houden. Wat er is gebeurd, is niet jouw schuld.

Waar ik het echter totaal niet mee eens ben, is het advies om je hond te negeren!

NEE! Voor hem is dit verleden tijd, hij herinnert het zich misschien niet eens meer en, zoals Kikaah zegt, misschien wilde hij hem niet eens doodmaken!

Hij legt echt de link niet tussen wat hij gisteren heeft gedaan en het feit dat jij hem vandaag straft door hem te negeren!

Hem negeren zou, denk ik, door hem gezien worden als onterechte agressie van jouw kant.

Dus NEE! Niet negeren. Ga gewoon normaal met je hond om: geef hem eten, speel met hem, laat hem uit...

Als je hem zelfs niet meer voert, is dat ronduit dierenmishandeling!

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als het speeltje de aanleiding was, is de kans groot dat je hond aan resource guarding (het verdedigen van het speeltje) deed.

Je hond wilde het kitten waarschijnlijk niet doden, maar een ongelukkige uithaal was helaas fataal. Het was een ongeluk.

Laten castreren gaat het probleem denk ik niet oplossen; waar zou hij rustiger van moeten worden?

Vertaald Frans
    M
    Magnolia-rima Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie en je steun, Jade

Ik heb vanmiddag inderdaad contact opgenomen met een gedragstherapeut om een afspraak te maken. Ik ben bereid om er alles aan te doen om te zorgen dat dit nooit meer gebeurt.

Mijn vader was ook in de kamer toen het ongeluk gebeurde. Hij reageerde alert door tegen de hond te 'schreeuwen' en heeft zijn speeltje in de prullenbak gegooid. Ik twijfelde nog of ik het er achteraf weer uit zou halen, maar het zou me alleen maar aan nare dingen herinneren, en jij bevestigt mijn gevoel dat hij het speeltje niet terug moet krijgen.

Ik ga je advies opvolgen en de katten en de hond voortaan altijd gescheiden houden.

Helaas is onze hond een herplaatser (bij zijn vorige gezin heeft hij vier maanden opgesloten gezeten in een kamer waar hij niet eens uit mocht voor zijn behoefte) en hij kan er slecht tegen om tussen vier muren te zitten. Hij brengt daarom veel tijd buiten door bij onze weidedieren.

Ik weet ook niet of het helpt tegen zijn dominante gedrag, maar we denken erover om hem te laten castreren. Hoewel de dierenarts het onnodig vindt, zei onze trainer dat het zou kunnen helpen om hem wat 'rustiger' te maken.

Nogmaals bedankt voor je steun,

Marie

Vertaald Frans
    Isis_malinoise
    Isis_malinoise Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, Allereerst wil ik je geruststellen: dit is absoluut niet jouw schuld. Een hond kan onvoorspelbaar zijn, zeker een 'jager' zoals de Border Collie. Mijn eerste advies is om je hond echt niet meer alleen te laten met je katten, voor het geval er weer iets tragisch gebeurt. Ten tweede: negeer je hond even, en ten derde: ga zo snel mogelijk naar een gedragstherapeut, een hondentrainer en misschien ook een dierenarts. Het kan namelijk zijn dat je hond ergens pijn heeft, wat zijn gedrag zou kunnen verklaren. Heeft je hond de aanval aangekondigd? Heeft hij gegromd? Als hij van tevoren niet heeft gewaarschuwd, is de kans nog groter dat je hond pijn lijdt. Ik denk dat deze aanval voortkomt uit jaloezie. In de ogen van de hond wilde het kitten de hele gezamenlijke leefruimte (de woonkamer) opeisen door daar rond te lopen, en was het de druppel toen hij bij het speeltje van de hond in de buurt kwam. Pak dat speeltje dan ook meteen van hem af! Omdat je waarschijnlijk in shock was, heb je hem niet gecorrigeerd. Hij denkt nu misschien dat hij deze 'vervelende indringer' succesvol uit zijn territorium heeft verjaagd, en omdat je hem niet hebt aangepakt, voelt hij zich de 'roedelleider'... Hij heeft zijn eigen wetten toegepast. Bel echt een gedragstherapeut, want dit is urgent. Houd hem apart, aan de ene kant om hemzelf te beschermen, maar vooral voor jezelf en je katten. Ik hoop dat je dit te boven komt; je bent het aan je kleine kitten verplicht om dit aan te pakken. Ik hoop dat je hier iets aan hebt, Jade. PS: als je steun nodig hebt, de WAMIZ-community is er voor je 😞
    Vertaald Frans
  • 17 reacties van 17

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!