Mijn hond heeft haar speeltje opgegeten, wat moet ik doen?

O
Orkiln Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik maak me een beetje zorgen om Marley, mijn Border Collie van 4,5 maand oud. Ze sloopt normaal gesproken nooit haar speeltjes, maar twee dagen geleden heeft ze in een paar uur tijd een grote tennisbal (10 cm doorsnee) aan een touw helemaal kapotgebeten.

Ik had het niet meteen door omdat dit speeltje buiten blijft liggen en ze het niet mee naar binnen neemt. Maar toen ik poolshoogte ging nemen, was de helft van de bal verdwenen. Ik heb wat stukjes in het gras gevonden, maar lang niet alles. Ik ga er dus vanuit dat ze het heeft opgegeten.

Sindsdien houden we haar goed in de gaten om spijsverteringsproblemen of een verstopping te voorkomen.

Ze is verder hartstikke vrolijk, speels, eet goed en haar ontlasting is normaal.

Toch heeft ze maandag overgegeven (een hoop ongekauwde en onverteerde brokjes), gisteravond ook (vrij vloeibaar met stukjes brok en een stukje stof) en vanochtend braakte ze direct een Dentastix uit die mijn vriend haar gaf (er zaten flinke stukken bij, ter grootte van een munt van 2 euro).

Nu weet ik niet of het overgeven komt doordat ze zulke grote stukken naar binnen schrokt zonder te kauwen, of dat ik me echt zorgen moet maken over dat speeltje dat ze heeft ingeslikt.

Wat denken jullie?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

ah, dat valt gelukkig een stuk mee vergeleken met wat we dachten. arme schat, hij zal er wel niks van snappen... bedankt voor dit geruststellende nieuws en veel succes verder

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Super blij met dit goede nieuws!

Als ze BARF-voeding zou krijgen, had ik je deze oplossing kunnen geven...

Met groenten (zoals goed gekookte courgette + La Vache qui rit of gehakt) om de maagwand goed te bedekken en te beschermen... bij brokken kun je een paar dagen lang 1 eetlepel kefir of probiotica toevoegen...

om haar flora weer te herstellen...

Tegen het opkomend maagzuur helpt een klein stukje heel droog brood (bijna hard) aan het eind van de maaltijd heel goed om de boel te kalmeren ;-)

Kijk anders of het mogelijk is om voor later naar BARF over te stappen, want de verteringstijd is sneller dan bij brokken en dat geeft haar maag wat meer rust...

🙂

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

De uitslag is er: een maagontsteking.

Er zijn geen tekenen die wijzen op een verstopping of andere problemen. Omdat ze nog steeds gewoon poept, is er geen reden voor paniek.

Ik moet alleen in de gaten houden of ze haar behoefte normaal blijft doen en of ik er nog stukjes in terugvind.

Wat het overgeven betreft: haar maag is geïrriteerd door het speeltje dat ze heeft ingeslikt. Dat is de reden dat ze steeds moet overgeven zodra ze iets heeft gegeten.

Ik houd jullie op de hoogte als er iets verandert.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hopelijk is er niets ernstigs aan de hand met je Marley...

Die van mij is 4 maanden en 10 dagen oud, en hier zijn steentjes en grind het probleem!

Hoezeer we haar ook in de gaten houden en het verbieden, ze is erg eigenwijs...

Tot vanavond voor Marley

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Houd ons op de hoogte, bedankt. Veel succes!

Vertaald Frans
    O
    Rapporteren

Afspraak gemaakt voor 15:45 uur.

Bedankt voor jullie tips

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bij het inslikken van een vreemd voorwerp heb je maar twee uur de tijd om naar de dierenarts te gaan voor een krachtig braakmiddel! Je puppy is op dit moment in gevaar! Direct naar de spoeddierenarts!

Vertaald Frans
    Petyrlechon
    Petyrlechon Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik ben het met de anderen eens: maak zo snel mogelijk een afspraak bij je dierenarts. Ik weet waar ik het over heb, mijn puppy had er vroeger ook een handje van om dit soort dingen te doen en heeft geregeld zaken laten vastlopen in zijn maag-darmkanaal. Alleen de dierenarts kan via een röntgenfoto zien waar het precies vastzit en of een flinke dosis laxeermiddel genoeg is of dat een operatie nodig is! Veel sterkte voor jou en je arme viervoeter en houd ons vooral op de hoogte ;)

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 15

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!