Mag ik mijn hond kwark geven?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Het is superleuk om je hond wat zuivel te geven.
Rauwe geitenmelk is makkelijker te verteren, en ook karnemelk, boter, kwark en yoghurt zijn goede bronnen van eiwitten, gezonde vetten en vitaminen A en D.
Ik geef persoonlijk liever wat zuivel dan die industriële hondensnoepjes...
Verschillende soorten kwark zijn interessant voor honden met huidproblemen, net zoals geklaarde boter goed is voor sporthonden ;-). Let bij minder actieve honden wel goed op de porties, zodat ze niet te zwaar worden. ;-)
Houd voor de zuivel een dosering aan van niet meer dan 4% tot 5% van de dagelijkse portie voer.
Sommige honden kunnen het enzym lactase in koemelk wat lastiger verdragen.
De absolute topper is om wat banaan, aardbei, framboos of meloen door de yoghurt te mengen. Je kunt dit vers geven of in de zomer invriezen in een ijsblokjesvorm voor heerlijke gezonde ijsjes...
Wat hier echt goed werkt, is rauwe sardine (eerst een week invriezen, dan een nachtje ontdooien in de koelkast) gemixt met geitenkaas of geitenyoghurt; dat is echt de heilige graal.
En pups kun je er vanaf het begin al aan laten wennen 👍 door het geleidelijk en regelmatig toe te voegen.
Interessant! Ik geef mijn hond ook weleens de lege yoghurtbakjes. Niet altijd, maar soms kijkt ze me met van die prachtige ogen aan en is ze zo braaf dat ze dat laatste restje uit de pot echt wel verdiend heeft!
Mijn honden "likken" de lege bakjes van de yoghurt, kwarktoetjes enzo altijd schoon.
Ik kopieer hier even een stukje over mensen voor je, voor andere dieren geldt precies hetzelfde:
"Yoghurt en kaas bevatten minder lactose en zijn daarom lichter verteerbaar dan melk. Yoghurt is vooral interessant omdat het melkzuurbacteriën bevat die de opname van lactose bevorderen, waardoor het makkelijker te verteren is. Kaas op basis van geiten- of schapenmelk en harde kazen zijn ook veel beter verteerbaar. Wat betreft kaas van koemelk of boter: deze bevatten bijna geen lactose meer."
Hoi, mijn hond eet magere kwark, drinkt karnemelk of zelfs skyr en heeft nergens last van met zijn spijsvertering of wat dan ook. Hij krijgt dit al elke dag sinds hij een pup was.
Honden die gevarieerd eten krijgen, kunnen vaak tegen meer dingen dan een hond die zijn hele leven lang alleen maar brokken van hetzelfde merk of dezelfde lijn heeft gegeten.
Dat is tenminste mijn persoonlijke ervaring 😝
Oké, bedankt
Lactose is geen vergif, maar in te grote hoeveelheden is het niet bepaald goed voor de spijsvertering.
Sommige honden verdragen het niet zo goed, wat kan leiden tot darmklachten.
Maar als jouw hond nergens last van heeft, kun je het hem prima af en toe geven ^^
Bedankt.
Ik gebruik zelf ook alleen maar geiten- of schapenkwark.
Hoi,
Ik geef kaas (alleen schapen- of geitenkaas) inmiddels nog minder vaak, maar ik denk dat het wel goed zit, zeker omdat het al 5 jaar goed gaat. Let wel, een langzame en stille aanslag op de gezondheid is natuurlijk niet uitgesloten, maar ja...
8 reacties van 8