Leefritme van een Border collie

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Ik heb een Border collie van 5 maanden. Het is onze eerste hond. De gedragstherapeut vertelt ons dat we moeten rekenen op minimaal een uur wandelen per dag. Ons leefritme laat dat echt niet toe! Is dat echt nodig? Is een half uurtje ook mogelijk?

Een andere vraag die misschien stom of zelfs ongepast klinkt... maar hoe zit het met de hygiëne als je een hond hebt??? Het ruikt niet echt lekker (als je tips hebt, graag!), het wordt erg vies door het in- en uitlopen... ben ik een enorme poetsfreak? Is dit normaal? Ik ben toch niet de enige die een schoon huis wil met een hond??? Sorry voor deze overpeinzingen en vragen, maar we twijfelen of we ons hondje wel houden... we hebben het gevoel dat we er niet tegenop gewassen zijn...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Een hond koop je niet alsof het een pak koekjes is!

Je moet je van tevoren goed inlezen!!

En ja, een hond maakt nu eenmaal troep. Behalve vaker schoonmaken is er geen andere oplossing, daar had je je ook vooraf over moeten informeren...

Alweer een beestje dat de dupe wordt van menselijke domheid...

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Kijk eens heel goed in de spiegel! Je neemt toch geen hond zonder je eerst te verdiepen in het ras en wat hij echt nodig heeft? Je bent hier duidelijk niet tegen opgewassen; zoek een baasje voor hem bij wie hij wel echt tot zijn recht komt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dit is geen agressie, maar pure verbijstering!

1) Dat je blijkbaar niet echt hebt nagedacht over het ras dat je hebt gekozen: de Border Collie is een van de meest dynamische honden die minstens 2 tot 3 uur per dag aan wandelingen nodig heeft om gelukkig te zijn.

2) Dat je niet duidelijk voor jezelf hebt bepaald hoeveel tijd je aan je puppy kunt besteden (30 min per dag!!!).

3) Dat je je tolerantiegrens wat betreft zindelijkheid niet hebt vastgesteld. In jouw geval lijkt een knuffelhond me meer geschikt!

4) Dat je jezelf deze vragen pas stelt nadat je een hond in huis hebt gehaald... terwijl dit vragen zijn die je jezelf ABSOLUUT moet stellen voordat je de stap zet...

5) Dat je er nu al aan denkt om hem weer weg te doen (wat overigens een goed idee is!) terwijl hij er nog maar net is, laat een totaal gebrek aan voorbereiding zien.

Kortom, we vragen ons af waarom je een hond wilde terwijl een decoratiestuk passender zou zijn, en we zijn verbijsterd door je onverantwoordelijkheid... Sorry als dit bot overkomt.

Persoonlijk ben ik ook nogal verbaasd dat de gedragstherapeut het maar over één uurtje wandelen heeft gehad!

Nog één laatste ding. Ik heb minder dan een jaar geleden een hond geadopteerd en ik heb drie asielen bezocht. Je vindt er ontelbaar veel Border Collies, net als op Marktplaats. Dat komt allemaal omdat veel mensen vallen voor deze "modehond" (en ze zijn prachtig, dat geef ik toe) zonder zich af te vragen wat hij nodig heeft en hoeveel tijd ze echt voor hem hebben.

Dus om af te sluiten: zoek in het belang van je puppy een gezin dat wél precies weet wat het adopteren van een Border Collie (of welke andere hond dan ook!) inhoudt. Want op deze manier steven je recht op een muur af...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik hoop dat dit een trol is

Moet ik even aan Aby (Border van 9 jaar) vragen of 30 minuutjes wandelen vandaag wel genoeg voor haar is 🙅

Wat een grap, daar word je wel wakker van op de zondagochtend

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik had niet verwacht dat mijn post zoveel agressie zou oproepen!!! ... weinig constructiefs...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dit moet wel een TROL zijn, dat kan niet anders! We gaan ons op een zondag toch niet druk maken!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, het lijkt bijna wel een trol...

Als je zou vragen welk hondenras het minst goed tegen maar 30 minuten wandelen per dag kan, dan zou de Border Collie wel op de eerste of tweede plek staan!

Als hij volwassen is, heeft hij minimaal 2 uur fysieke beweging nodig, nog afgezien van de mentale uitdaging.

En wat betreft een schoon huis...

De herfst komt eraan, en dan de winter, dus dat betekent regen, modder, vieze poten, een modderige vacht door het wandelen in het gras, enz...

Nee serieus, je stevent recht op een ramp af. Zoek een ander gezin voor hem nu hij nog jong is!

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En dan is de gedragstherapeut nog mild door 1 uur per dag te zeggen, bij dit type hond moet je op minstens 2 uur rekenen, dus 30 min....

Vertaald Frans
    Quiz
    Quiz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eén uur beweging per dag is echt het minimum voor een border collie van 5 maanden. Als hij straks volwassen is, moet je rekenen op 2 tot 3 uur activiteit per dag. Als je dit niet kunt bieden, adviseer ik je om voor het welzijn van je hond meteen een ander baasje te zoeken die zijn behoefte aan beweging wel begrijpt.

Vertaald Frans
    Erable
    Erable Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nog een vraag die je misschien stom of zelfs ongepast vindt... maar hoe zit het met de hygiëne als je een hond hebt???

- Precies hetzelfde!... met of zonder hond!. Om een schoon huis te hebben met een (of meerdere) honden moet je gewoon schoonmaken, zo simpel is het! Ja, zeker vaker dan normaal, net als mensen met kinderen.

we voelen ons er niet echt tegen opgewassen ...

- Als je zegt dat je je er niet tegen opgewassen voelt, dan ben je in de basis gewoon niet geschikt om dit te managen... daar had je over na moeten denken voordat je deze hond nam. En dan ook nog eens een border collie.

Als je het niet kunt, begin er dan niet aan!.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!