Help, help, mijn puppy van 4 maanden is onuitstaanbaar

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

We hebben een Border Collie-puppy van bijna 4 maanden oud en hij wordt echt onuitstaanbaar!!!

Hij rent achter alles aan wat beweegt, rent achter ons aan en pakt onze benen en kleren beet, eigenlijk alles wat hij maar kan grijpen om in te bijten.

Hij doet precies hetzelfde bij de kippen, de geit en mijn katten.

En dan springt hij ook nog eens tegen iedereen op die bij ons op bezoek komt, of ze nu netjes aangekleed zijn of niet!

Bovendien is hij met die kleine nageltjes van hem constant aan het slaan met zijn voorpoten en dat doet echt pijn. We hebben twee kleine kinderen en we willen natuurlijk niet dat ze gebeten of gekrabd worden, het is echt heel vervelend.

Sinds hij er is, zeg ik al op een strenge toon "nee Chipie, nee" als hij weer eens iets stoms doet, maar ik heb het idee dat hij me niet eens hoort. Hij doet gewoon wat hij zelf wil, vlucht dan onder een stoel of een meubel en begint weer van voor af aan zodra ik niet meer in de buurt ben.

Hij pikt alles in wat hij tegenkomt... of het nu schoenen, kleren, steentjes, papieren servetjes of de krant is. Zelfs de koppen in de krant zijn soms bijna niet meer te lezen...

Wat betreft wandelen aan de lijn: zolang de lijn lang genoeg is zodat hij kan gaan en staan waar hij wil, gaat het goed. Maar zodra ik de lijn korter houd, begint hij te spartelen op de grond; hij hangt nog net niet aan de lijn!!

We wonen op het platteland, maar ik durf hem niet los te laten in de velden, want als hij geen zin heeft om terug te komen, rent hij alleen maar harder weg hoe meer ik hem roep...

Mensen uit onze omgeving zeggen dat we met hem naar de hondenschool moeten gaan, maar we hebben niet veel tijd en bovendien is er geen club in de buurt...

We hebben hem nu 6 weken en het wordt alleen maar erger. Heeft iemand goede tips? We weten echt niet meer wat we moeten doen..... Alvast bedankt aan iedereen die ons kan helpen, want nu is het echt onuitstaanbaar geworden. Eerlijk gezegd ben ik die hond even helemaal zat...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

69 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Hahaha, je maakt me aan het lachen humeur de chien! Als je hem bij zijn nekvel pakt na zo'n stomme streek en 'nee' zegt, dan werkt dat wel :)

Camou, jij hebt ook een partij lef! ...

Vertaald Frans
    Humeur-De-Chien
    Humeur-de-chien Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Camou,

Een hond bij zijn nekvel pakken, een goede oplossing?! Echt niet.

In het beste geval zal de hond bevriezen (of zelfs op zijn rug gaan liggen en verstijven) door de stress en de angst die zo'n actie bij hem veroorzaakt. In het slechtste geval wordt hij alleen maar onrustiger of gaat hij zelfs bijten uit zelfverdediging. Is dat echt de relatie die je met je hond wilt opbouwen: eentje van angst of zelfverdediging?

Dit is absoluut niet de manier waarop je als eigenaar begrip en respect voor je dier toont, of hoe je op een goede manier omgaat met wat wij als 'iets stouts' zien.

Maar jij gaat me vast mijn eigen vak nog wel even uitleggen...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

hahaha, je maakt me echt aan het lachen humeur de chien! Als je hem bij zijn nekvel pakt na zijn ondeugende streek en 'nee' zegt, dan werkt dat wel :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

humeur de chien @laykamicha heeft helemaal gelijk en dat is een goede oplossing :)

Vertaald Frans
    Humeur-De-Chien
    Humeur-de-chien Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

telkens als hij iets stouts doet, hem bij zijn nekvel pakken, net zoals zijn moeder dat zou doen

Geen enkele moederhond doet dat bij haar pups. De enige uitzonderingen zijn wanneer de puppy's zich nog niet normaal kunnen bewegen of wanneer sommige niet goed bij de tepels kunnen komen. Na drie weken wordt een pup echt niet meer bij het nekvel gepakt.

Hoe dan ook, een teef grijpt haar pups nooit op die manier om ze te corrigeren.

Ik wil daar nog aan toevoegen dat bij honden het vastpakken bij de nek, in combinatie met optillen en/of schudden, gezien kan worden als een handeling om de prooi te doden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

jij bent de baas en niet je lieve kleine pup. Je hondje overdrijft echt! Als je geen tijd hebt om met hem naar puppycursus te gaan, doe het dan gewoon zelf. Als ik het goed begrijp heb je al eerder een hond gehad, dus je bent er zeker toe in staat.

Je moet er gewoon even de tijd voor nemen: geef hem een vaste plek in huis, waar zijn mand staat en waar hij op jouw verzoek moet blijven of naartoe moet gaan. Een kleine gang zou prima zijn; ik denk dat hij zich in een kleine ruimte juist veilig voelt.

Geef heel duidelijke commando's: pak hem elke keer als hij iets stouts doet bij zijn nekvel, zoals zijn moeder dat ook zou doen, en zeg resoluut "nee". Aarzel ook niet om hem een tikje op zijn snuit te geven als hij bijt.

Oefen met hem op gehoorzaamheid en het hierkomen op een plek waar hij niet kan ontsnappen.

Beloon hem direct met een knuffel, snoepjes zijn niet nodig. Bordercollies zijn hartstikke intelligent.

Ze werken graag en willen hun baasje graag plezieren. Ze zijn gek op commando's en ze houden enorm van rennen :) en spelen. Speel eerst even met hem voordat je met de training begint.

Je moet geduldig zijn en de moed niet opgeven. Het gaat je lukken.

Mijn hond is dol op spelen met plastic flessen. Als ik met hem door de velden wandel, vindt hij er altijd wel een. Ik noem hem de "eco-hond". De natuur is na onze wandeling altijd weer van een plastic fles verlost :).

Groetjes

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

"Misschien pakken we het verkeerd aan, oké, maar we doen met Chipie precies hetzelfde als wat we 11 jaar geleden met Caline deden en nu werkt het gewoon niet!"

Iedere hond is anders, het is net als met broers en zussen, gelukkig maar!

Als ze aan je rok trekt, denk ik echt dat ze wil spelen of naar buiten wil; ze wil gewoon dat je aandacht aan haar besteedt.

Wat die plastic fles betreft: dat is een goedkoop en makkelijk speeltje, maar pas op: als ze plastic binnenkrijgt, zit je direct bij de dierenarts. Ik spreek uit ervaring.

Nog één laatste ding: als je mijn hulp niet op prijs stelt, zeg het me dan gewoon direct. Ik probeer alleen maar jou en je hond te helpen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

ok :) laat me vanavond even wat weten :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Sorry, ik zit niet de hele tijd achter de computer!

Wat speelgoed betreft: ze heeft er zat, maar ze is het meest dol op een simpel plastic flesje.

We willen niks liever dan hulp, maar al die onzin die sommige mensen posten maakt me nog moedelozer dan m’n puppy. We willen haar echt niet wegdoen hoor. Caline, onze andere hond waar ik het over had, was een schatje; we hadden nooit gedacht dat Chipie zo anders zou zijn... Het is met vlagen; soms is ze een engeltje, maar net nog kwam ik hout halen voor de kachel en toen greep ze wel drie keer m’n rok vast om erin te bijten. Volgens mij vindt ze het een spelletje, maar aan het eind van de dag vind ik er eerlijk gezegd niks grappigs meer aan!!!

Al die wijsneuzen die zeggen dat we er niks van bakken: ik zou ze wel eens in onze schoenen willen zien staan, dan zouden ze wel anders piepen.

Misschien pakken we het verkeerd aan, oké, maar we doen met Chipie precies hetzelfde als wat we 11 jaar geleden met Caline deden en nu werkt het gewoon niet!

Als ze rustig is – en dan bedoel ik ook echt áls ze rustig is – en ik zeg "mand" of "zit", dan luistert ze en krijgt ze een beloning. Maar als ze eenmaal zo’n bui heeft, is er geen land met haar te bezeilen!

Mijn man en ik staan open voor je advies als het om echte tips gaat. Om afgezeken te worden (zoals door bepaalde mensen van wie ik de naam niet zal noemen, je hoeft alleen hun trieste reacties maar te lezen) hoef ik hier niet te zijn, maar voor echte hulp staan we zeker open.

Sorry, maar ik kan tot vanavond niet echt meer reageren, ik moet aan het werk..

Dan speel ik wel even voor "coach": om te beginnen, heeft je puppy een lievelingsspeeltje? Zo ja, zwaai er dan eens mee terwijl je hem roept om hem te laten komen, misschien komt hij dan wel :) probeer het maar :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

ja, met een snoepje of een speeltje :) nu is het aan jou om het te proberen :)

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 69

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!