Border Collie x Beauceron adopteren. Ervaringen? Advies?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Samen met mijn gezin denken we erover om een hond (een pup) te adopteren.

Eigenlijk zijn we meer aan katten gewend. Ik ben de enige van het gezin die zich al aardig heeft ingelezen. Daarom heb ik de vrije hand gekregen om op onderzoek uit te gaan. Ik keek eerst naar Golden Retrievers, dat zijn echt pareltjes! En daarna naar Labradors!

Maar nog niet zo lang geleden kwam ik een kruising tegen van twee rassen waar ik nog niet per se veel vanaf weet, maar die me wel erg aanspreken.

Een kruising tussen een Border Collie-moeder en een Beauceron-vader! Ik stond echt even paf. Ik heb me wat verder ingelezen en uiteindelijk passen beide rassen perfect bij onze 'eisen'. MAAR het is best een aparte combi en dus qua karakter niet echt voorspelbaar...

We hebben genoeg tijd voor hem en alles lijkt oké. Maar ik zou nu graag willen weten waar we aan toe zijn, begrijp je?

Ik moet er wel bij zeggen dat als we voor hem kiezen, hij pas één maand en 9 dagen oud is als hij bij ons komt. Hebben jullie wat goede tips om met zo'n jonge pup te beginnen?

Oh, en ik moet ook nog even melden dat we in een appartement wonen. Wel een heel groot appartement, dus ik denk niet dat dat een probleem zal zijn..

Alvast bedankt voor alles.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

24 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De Border Collie en de Beauceron zijn allebei herdershonden. Zoals hierboven al gezegd, dit zijn echt superactieve honden. Mijn Border Collie-teefje heeft minimaal 3 uur beweging per dag nodig... en dat is echt alleen als het even niet anders kan.

De Beauceron is een hond van zo'n 40 kg. Een vriendin van me heeft er een en ik weet zeker dat dat precies hetzelfde verhaal is. Ik ken er ook genoeg die echt met vee werken.

Dus je gaat zonder ervaring een slecht gespeend dier van 30 kg in huis halen met bizar veel energie?

Ik hoef je vast niet te vertellen wat voor problemen je daarmee op de hals haalt.

Eerlijk, doe jezelf dit niet aan voor een eerste hond. Een stabiele hond is al lastig genoeg om op te voeden... dus maak het jezelf niet nog moeilijker :-P

Als je trouwens iets in dezelfde stijl zoekt en niet te ver van de Savoie woont, is er nog de Berger de Savoie.

http://www.bergerdesavoie.org

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal!

Niet zo lang geleden kwam ik een kruising tegen van twee rassen waar ik nog niet zo heel veel over weet, maar die me wel erg aanspreekt.

Een kruising tussen een Border Collie-moeder en een Beauceron-vader! Ik stond echt even perplex. Ik ben me er wat meer in gaan verdiepen en uiteindelijk passen beide rassen perfect bij onze 'criteria'. MAAR het is een vrij vreemde kruising en dus niet echt voorspelbaar qua karakter...

We hebben genoeg tijd voor hem en alles lijkt oké. Maar begrijp me goed, ik zou graag willen weten waar we aan toe zijn?

Ik moet er wel bij zeggen dat als we voor hem kiezen, hij pas één maand en 9 dagen oud is als hij bij ons in huis komt. Hebben jullie wat goede tips om met zo'n jonge pup te beginnen?

Oh, en ik moet ook nog even vermelden dat we in een appartement wonen. Wel een heel groot appartement, dus ik denk niet dat dat een probleem zal zijn...

Alvast bedankt voor alles.

Ik vind dat je het karakter van een hond sowieso al niet echt kunt voorspellen, laat staan bij een kruising.

1 maand en 9 dagen? Vergeet het maar, hij gaat de opvoeding van zijn moeder missen. Laat hem daar tot de wettelijke 8 weken, dat is essentieel voor het welzijn van de pups.

En ja, dit soort honden heeft dagelijks heel veel beweging en fysieke uitdaging nodig.

Eens met Sofi en Caroline

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik wil niet lullig overkomen, maar zeggen dat je "je goed hebt ingelezen" en dan overwegen om een pup te adopteren die nog niet gespeend is... dat rijmt voor mij niet echt met elkaar. Een pup die te vroeg bij de moeder weg gaat, kan allerlei gedragsproblemen krijgen: hij mist de sociale regels onder honden, kan agressief of angstig zijn naar soortgenoten, of in het algemeen erg bang of agressief worden. Ook de bijtrem is dan vaak niet goed ontwikkeld.

Ik kwam laatst een pup tegen die niet volledig gespeend was. Hij is nu 3 maanden en hij is echt extreem angstig aangelegd. Soms plast hij tijdens het spelen uit angst in z'n voer of begint hij overdreven te gillen. De eerste keer dat hij Iago en Govou (twee honden) zag, bleef hij verstopt en plaste hij zichzelf onder. Later kwam hij wel wat los, maar het is duidelijk geen normaal gedrag voor een pup.

Kijk, voor iemand met veel ervaring met honden kan dit met de tijd wel verbeteren, maar als het je eerste hond is, is het managen van zo'n hond echt niet ideaal, ook niet vanuit ethisch oogpunt. Trouwens, in Frankrijk is het wettelijk verplicht om een pup pas vanaf 8 weken weg te doen, en ze moeten gechipt zijn en een gezondheidsverklaring hebben.

Dan over de Border Collie: dat is een herdershond die, als zijn instinct niet bevredigd wordt, dit gaat afreageren op auto's en hardlopers. Een Border werkt op een boerderij de hele dag door; het is waarschijnlijk de meest sportieve hond die er bestaat. Soms is er wel 5 of 6 uur aan activiteit nodig om een Border tevreden te houden. De Beauceron is trouwens ook een erg actieve hond. Ben je bereid om mentaal met hem aan de slag te gaan? Denk aan zoekspelletjes, meerdere keren per dag clickertraining, samen hardlopen en hem die 5 à 6 uur aandacht geven als hij daarom vraagt?

Als eerste hond kiezen voor een Border-kruising die ook nog eens niet gespeend is, lijkt me echt vragen om problemen. Ik zou het in ieder geval nooit doen. Als je een kruising wilt, ga dan naar een asiel of een stichting. Soms hebben ze daar pups, je moet alleen wat geduld hebben. Wil je echt een specifiek ras? Ga dan naar een goede fokker (geen broodfokker!) voor een pup met stamboom die in huiselijke kring is opgegroeid.

Vertaald Frans
    Sofi771
    Sofi771 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Van een Golden naar uiteindelijk een Border..

Zoek je een sportieve hond? Of is het gewoon een hond die je mooi vindt?

Een pup is pas na twee maanden gespeend, dus adopteer geen pup van minder dan acht weken, die niet gechipt is en nog geen eerste inenting heeft gehad..

Vertaald Frans
  • 24 reacties van 24

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!