Hoi allemaal,
Ik ben echt radeloos en weet het even niet meer, dus ik post dit bericht hier in de hoop op wat antwoorden en vooral wat goede tips.
Ik heb een Border Collie teefje van anderhalf jaar oud. Tot ze een maand of 10-12 was, had ze eigenlijk maar รฉรฉn tic tijdens het wandelen: achter auto's aanrennen. Sinds een paar maanden heeft ze iets nieuws gevonden: ze stormt af op mensen die aan het wandelen zijn en bijt of snapt in hun kuit, dij of hand. Vanmorgen heeft ze een kind van een jaar of tien in zijn bovenbeen gebeten en dat was zo hard dat de afdruk door zijn skibroek heen te zien was...
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, want voor mijn gevoel heeft ze alles wat ze nodig heeft om lekker in haar vel te zitten:
- Ze gaat elke dag minstens een uur naar buiten en mag dan lekker loslopen. Ze rent 4 tot 6 keer per week met me mee, zo'n 1 tot 3 uur achter elkaar. Ik laat haar zoveel mogelijk lekker rondscharrelen, maar ik lijn haar aan in drukke gebieden en zodra ik in de verte iemand zie lopen. Als ik iemand passeer, moet ik de riem heel kort houden, anders gromt ze vals en springt ze naar mensen om te happen of te bijten.
- Ze speelt veel met ons in de tuin of in huis.
- We hebben een omheinde tuin van 1000 m2 waar ze lekker haar gang kan gaan wanneer ze maar wil.
- We hebben duidelijke regels waar ze zich aan houdt (de zithoek met de bank en het kleed zijn verboden terrein, de moestuin is verboden en ze mag ook niet in de slaapkamer).
Het is een supervriendelijke hond en ze luistert best goed... tenminste, als ze er zin in heeft! Ze kan behoorlijk eigenwijs zijn en haar eigen plan trekken als ze ergens op gefocust is, zoals achter een wild dier aanrennen in het bos of op mollen jagen in een veld. Op advies van een hondentrainer werken we aan haar gehoorzaamheid tijdens dat soort momenten van extreme opwinding, maar dat is een lang en moeizaam proces. Ik zie de laatste weken gelukkig wel wat vooruitgang.
Om dit lange verhaal af te sluiten (sorry daarvoor), we hebben al 3 verschillende trainers gezien: รฉรฉn keer toen ze nog een puppy was omdat het onze eerste hond is, daarna een sessie om het jagen op auto's aan te pakken (zonder resultaat) en onlangs nog een sessie voor het agressieve gedrag naar mensen tijdens het wandelen (ook zonder resultaat).
Ik sta nu op het punt om een muilkorf aan te schaffen, zodat ze buiten toch los kan lopen zonder dat ik het risico loop dat ze iemand verwondt. Maar dat is natuurlijk geen echte oplossing, want het lost het onderliggende probleem niet op.
Alvast bedankt voor jullie hulp.