Border collie bijt mensen tijdens het wandelen

M
Marie4pat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben echt radeloos en weet het even niet meer, dus ik post dit bericht hier in de hoop op wat antwoorden en vooral wat goede tips.

Ik heb een Border Collie teefje van anderhalf jaar oud. Tot ze een maand of 10-12 was, had ze eigenlijk maar รฉรฉn tic tijdens het wandelen: achter auto's aanrennen. Sinds een paar maanden heeft ze iets nieuws gevonden: ze stormt af op mensen die aan het wandelen zijn en bijt of snapt in hun kuit, dij of hand. Vanmorgen heeft ze een kind van een jaar of tien in zijn bovenbeen gebeten en dat was zo hard dat de afdruk door zijn skibroek heen te zien was...

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, want voor mijn gevoel heeft ze alles wat ze nodig heeft om lekker in haar vel te zitten:

- Ze gaat elke dag minstens een uur naar buiten en mag dan lekker loslopen. Ze rent 4 tot 6 keer per week met me mee, zo'n 1 tot 3 uur achter elkaar. Ik laat haar zoveel mogelijk lekker rondscharrelen, maar ik lijn haar aan in drukke gebieden en zodra ik in de verte iemand zie lopen. Als ik iemand passeer, moet ik de riem heel kort houden, anders gromt ze vals en springt ze naar mensen om te happen of te bijten.

- Ze speelt veel met ons in de tuin of in huis.

- We hebben een omheinde tuin van 1000 m2 waar ze lekker haar gang kan gaan wanneer ze maar wil.

- We hebben duidelijke regels waar ze zich aan houdt (de zithoek met de bank en het kleed zijn verboden terrein, de moestuin is verboden en ze mag ook niet in de slaapkamer).

Het is een supervriendelijke hond en ze luistert best goed... tenminste, als ze er zin in heeft! Ze kan behoorlijk eigenwijs zijn en haar eigen plan trekken als ze ergens op gefocust is, zoals achter een wild dier aanrennen in het bos of op mollen jagen in een veld. Op advies van een hondentrainer werken we aan haar gehoorzaamheid tijdens dat soort momenten van extreme opwinding, maar dat is een lang en moeizaam proces. Ik zie de laatste weken gelukkig wel wat vooruitgang.

Om dit lange verhaal af te sluiten (sorry daarvoor), we hebben al 3 verschillende trainers gezien: รฉรฉn keer toen ze nog een puppy was omdat het onze eerste hond is, daarna een sessie om het jagen op auto's aan te pakken (zonder resultaat) en onlangs nog een sessie voor het agressieve gedrag naar mensen tijdens het wandelen (ook zonder resultaat).

Ik sta nu op het punt om een muilkorf aan te schaffen, zodat ze buiten toch los kan lopen zonder dat ik het risico loop dat ze iemand verwondt. Maar dat is natuurlijk geen echte oplossing, want het lost het onderliggende probleem niet op.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

26 antwoorden
Sorteren op:
  • S
    Sonei Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Marie4pat hoe staat het er nu voor, een jaar later? Ik kwam net je berichten tegen tijdens een zoektocht omdat mijn border nu 9 maanden oud is en hij dit gedrag vertoont naar wandelaars of fietsers die we tegenkomen... Ik was benieuwd of het probleem bij jouw hond inmiddels is opgelost en wat je hebt gedaan om dat voor elkaar te krijgen?

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee, ik heb de oplossing wel: volg deze link http://prendsmoipourunpigeon.com ๐Ÿ˜ˆ

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kunt op YouTube video's vinden van het "drijven" van ganzen, speciaal voor Borders. Niet zo leuk voor het koppel ganzen misschien, maar het is makkelijker in je tuin te houden dan schapen. Een echte passie voor de hond, die zo zijn behoefte bevredigt om de boel op z'n plek te zetten ๐Ÿ˜

Hij moet de ganzen natuurlijk niet doodmaken

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mooi hoor, die concurrentie! ๐Ÿ˜

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

En met kippen? Werkt dat ook? ๐Ÿ˜‹๐Ÿ”

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Op YouTube kun je video's vinden van het "drijven van ganzen" speciaal voor Borders.

Niet echt leuk voor het eventuele koppel ganzen, maar het is wel makkelijker in je tuin te houden dan schapen. Het is een echte passie voor de hond, die zo zijn behoefte kan vervullen om de boel op z'n plek te zetten ๐Ÿ˜

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Hoe kan ik jullie bedanken voor al deze tips? Echt super dat jullie de tijd nemen om me te helpen. Dank je wel, dank je wel, dank je wel! ๐Ÿ™๐Ÿป

Kari is dol op speurspelletjes in huis. Ze is er trouwens best goed in, zelfs als we het speeltje hoog verstoppen, onder een ander voorwerp leggen, enz.

We werken al vanaf haar eerste maanden aan de 'aan- en uitknop' tijdens het spelen. Het lukt haar al aardig goed om snel weer rustig te worden. Het is echt buiten, met al die super interessante prikkels (vogels, reeรซn, wandelaars, auto's...), dat het een stuk lastiger te regelen is.

Ik ga weer even terug naar de basis, want ik herken Kari echt helemaal in de beschrijving van de gehoorzaamheid bij de commando's 'zit' en 'af'. ๐Ÿ˜„

Het is best een uitdaging om een hond te leren hoe ze ontspannen met mensen kan samenleven, maar het is ook ontzettend boeiend! ๐Ÿ™‚ En je leert er in ieder geval geduld van... ๐Ÿ˜„

Vertaald Frans
    Kainate
    Kainate Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een andere manier om een hond effectief "mentaal" moe te maken zonder hem op te winden, is speuren of snuffeloefeningen.

De simpelste manier: je verspreidt zijn maaltijd (als het brokjes zijn) door het gras in de tuin en hup: zoek! Dat kan genoeg zijn om hem een goede 20 minuten bezig te houden, en snuffelen werkt kalmerend voor een hond (het verlaagt de hartslag, enz.).

Wat uitdagender: je verstopt een speeltje in de tuin (natuurlijk moet ze het commando "zoek" dan al goed beheersen en begrijpen wat de bedoeling is).

Dat ik het veel heb over rust versus opwinding... dat komt omdat het gedrag dat je beschrijft bij je hond (wat we in de hondentraining "reactiviteit" noemen, in haar geval op beweging) vaak wordt versterkt door opwinding en een staat van chronische stress. Als je hond altijd "AAN" staat, alert is en haar bloed vol adrenaline zit, reageert ze veel sneller (de drempel ligt lager) en heftiger op al die prikkels dan wanneer ze rustig en ontspannen is. Juist die rust moet je bij haar gaan stimuleren: door training (luisteren naar commando's) en een gezonde levensstijl (kalmerende activiteiten zoals speuren, rust aanleren โ€” bijvoorbeeld in de mand blijven โ€” in huis, mentale uitdagingen onder de juiste omstandigheden, enz.).

Vertaald Frans
    Kainate
    Rapporteren

Ja, "mentale uitdaging" is erg belangrijk voor een Border Collie, en dat kan inderdaad door het aanleren van "trucjes".

Focus vooral op oefeningen waarbij ze leert om zichzelf te beheersen en te concentreren, in plaats van dingen waar ze alleen maar druk van wordt. Houd in je achterhoofd dat tijdens deze sessies de houding van de hond (rustig en geconcentreerd) belangrijker is dan het resultaat (of ze de was er ook echt uit krijgt). Kies dus liever voor korte sessies met een hond die de juiste instelling heeft.

Al dit soort trucjes kun je heel makkelijk aanleren (zeker bij een Border) door middel van "shaping" (waarbij je een hond naar complex gedrag begeleidt door het op te knippen in kleine stapjes die de hond makkelijk uit zichzelf laat zien en die je vervolgens beloont), met of zonder clicker. Het is wat lastig om dat hier op het forum precies uit te leggen, maar er staan genoeg video's op YouTube over. Houd wel altijd je doel voor ogen: het gaat niet om het aanleren van het trucje zelf (het is niet je doel om een circushond te krijgen ^^), maar om een hond die lekkerder in haar vel zit.

Ik zeg dit omdat je op sommige video's over dit onderwerp helaas ziet dat honden erg opgewonden zijn, piepen of blaffen, tegen hun baasje opspringen en alleen maar op de snoepjes gefocust zijn. Ze raffelen dan als een soort robot hun hele repertoire af (zit, af, mooi zitten, pootje geven, etc.) zonder echt te luisteren naar wat de baas eigenlijk vraagt. Naar mijn mening is dat geen goede werkhouding en het helpt de hond niet om mentaal stabieler te worden. Je kunt beter minder doen en het simpel houden, maar dan wel goed. :)

Ter illustratie: met mijn eigen hond van 3 jaar ben ik momenteel bezig om de commando's "zit / staan / af" weer heel precies op te pakken. Ik zou hem veel grappigere trucjes kunnen leren, want die capaciteiten heeft hij zeker :)

Maar ik doe liever weinig, maar dan wel goed.

Hij kent deze commando's al sinds hij 2 maanden oud is. Maar zoals bij veel honden: niet goed genoeg. Dat wil zeggen dat als hij zit en je herhaalt "zit", hij gaat liggen. Als hij ligt en je zegt "zit", begrijpt hij het niet en legt hij meestal gewoon zijn kop op de grond, zo van: "tja, ik lig toch al?". Kortom, hij "kent" de commando's wel, maar kan ze niet goed onderscheiden. Dus in plaats van hem "grappige" trucjes te leren, kies ik ervoor om de basistechnieken weer op te pakken die zijn hersens meer aan het werk zetten (het dwingt hem om zich te concentreren zodat hij precies begrijpt welk commando ik geef, en niet vanuit een reflex reageert maar echt nadenkt). Want nogmaals: het gaat mij om zijn houding en zijn cognitieve vaardigheden; de oefening zelf is slechts een middel. :)

Vertaald Frans
    Kainate
    Rapporteren

Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar treibball is volgens mij een goed idee, zolang je het niet alleen ziet als een manier voor je hond om stoom af te blazen (dat zou juist haar "bewegingsverslaving" in de hand kunnen werken), maar echt om haar zelfbeheersing en haar reactie op stopsignalen (stop, enz.) te ontwikkelen.

Kortom, het is eigenlijk alleen interessant als je tijdens deze sessies goed let op de werkhouding van je hond.

Als je haar te erg in de opwinding laat schieten tijdens deze spelletjes, waardoor ze niet meer luistert, volledig gefixeerd of gehypnotiseerd is door de ballen, gaat keffen, overal in gaat bijten of happen... dan helpt haar dat niet verder.

Als je de mogelijkheid hebt, is schapendrijven naar mijn mening een nog betere activiteit, omdat het rijker en complexer is. De hond moet dan vanzelf leren om zijn houding beter te beheersen tegenover echte dieren dan tegenover ballen.

Wat betreft het feit dat ze moeite heeft om zich op jou te concentreren: dat is ook iets om aan te werken.

Leer haar thuis om een commando vast te houden (een positie zoals 'zit', of het maken van oogcontact), wat er ook om haar heen gebeurt.

Het principe is altijd hetzelfde: werk stapsgewijs (oplopende moeilijkheidsgraad).

Je begint met het versterken van een commando (bijv. 'zit') in alle rust, zonder afleidingen (prikkels). Daarna voeg je stap voor stap prikkels toe aan de situatie. Een rollende bal, eerst zachtjes en dan snel. Iemand (een helper) die rustig voorbij loopt, en als dat goed gaat, rennend. Enzovoort. Deel de training zo op dat ze niet te vaak de mist in gaat (ik probeer meestal bij het trainen van mijn honden de moeilijkheidsgraad zo te kiezen dat ze in minstens 3/4 van de gevallen succes hebben, zodat ze het juiste gedrag effectief kunnen aanleren).

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 26

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!