Mijn twee teven gedekt door de hond van de buren: juridische stappen??

Aloha71
Aloha71 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik heb twee teven, Zoé (1,5 jaar) en Bidouille (7 jaar), niet gesteriliseerd, die vastzitten op mijn binnenplaats (de huisbazen willen geen kosten maken om een poort te installeren).

Ik woon in een klein dorpje van 50 inwoners en sinds een tijdje loopt er een reu (waarschijnlijk een spaniël) los op straat zonder dat zijn eigenaren (die zo'n 500 meter verderop wonen) hem binnenhouden.

Nu is Zoé op dit moment loops.

Gisteren is die reu dus de hele dag bezig geweest met het dekken van mijn hond (wel 10 tot 15 keer op een dag). Telkens als ik hem weg wilde jagen, was het kwaad al geschied!

Daarna zag ik hem ook nog Bidouille dekken, een kleine Beagle!!

Nu ben ik bang dat mijn beide honden een nestje krijgen waar ik niet voor kan zorgen.

Ik weet het adres en de naam van de eigenaar, maar ik wil eerst informatie inwinnen over mogelijke juridische stappen voordat ik naar hem toe ga.

Kan ik aangifte doen? Wie is er verantwoordelijk in het geval van een nestje?

Wat moet ik doen als ze drachtig zijn? Een abortus laten doen of de pups aan de eigenaren van de reu geven? Kan hij de kosten voor de abortus betalen?? enz....

Ik heb juist twee vrouwtjes genomen om geen gedoe te krijgen en ze zitten nog vast ook, dus ik ben behoorlijk kwaad. Als ik nu naar die eigenaren toe ga, ben ik bang dat ik uit mijn slof schiet en dat de boel escaleert.

Dus als je info hebt, hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

105 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Coco33150
    Coco33150 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een hond hoort niet zomaar over de openbare weg te dwalen... vooruit dan maar... maar twee loopse teven vastgebonden achterlaten op een onbewaakt terrein... daar klopt toch echt iets niet... het is behoorlijk onverantwoordelijk....

En ik ook!!! Ik herhaal het nog maar eens: STERILISATIE wordt echt ZEER STERK aangeraden....

Vertaald Frans
    Miiselle
    Miiselle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, ik ben het met je eens Gwash95, als een vrouwtje loops is moet je extra alert zijn en ze voor de zekerheid binnenhouden.

Maar volgens mij had ze niet verwacht dat dit zou gebeuren.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Miiselle, ik ben het met je eens dat die hond sowieso niet zomaar mag rondlopen (de eigenaar is wat dat betreft in overtreding).

Maar nogmaals, omdat een loopse teef reuen van kilometers afstand aantrekt: als je een loopse hond in een niet-omheinde tuin laat, moet je er gewoon rekening mee houden dat er één of meerdere reuen langskomen om haar te dekken. Ergens houdt het op en moet je stoppen met je kop in het zand te steken ;-)

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben het ermee eens dat een hond niet hoort rond te dwalen, maar de eigenaar van de teefjes moet ook haar verantwoordelijkheid nemen als ze weet dat ze loops zijn en ze geen goed afgesloten tuin heeft. Het zou beter zijn om ze dan gewoon binnen te houden. Verder wil ik nog toevoegen dat je echt geen nestje meer moet beginnen met een hond van 7 jaar; er is een groot risico dat zij of de puppy's het niet overleven.

Vertaald Frans
    Miiselle
    Rapporteren

Echt hoor, een hond hoort toch niet zomaar in z'n eentje rond te lopen? Wat gaan die baasjes doen op de dag dat hij een kind bijt? Zeggen dat het niet hun schuld is omdat de hond zelf naar buiten is gegaan?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je bent hier zelf fout in... als je ze had laten steriliseren, was dit allemaal niet gebeurd.

Vertaald Frans
    Miiselle
    Rapporteren

Ik heb ook zoiets meegemaakt. Die reu kwam van meer dan een kilometer ver en het was echt een gedoe om hem weg te jagen. Mijn broer is zelfs een paar keer gebeten. Het was een Jack Russell, echt een onding, zo vals als wat. Het probleem was dat de eigenaar er totaal niet naar luisterde, wat we ook zeiden; het kon hem niks schelen. Terwijl de teefjes in het appartement zaten en die reu er constant omheen hing, was het echt lastig om ze uit te laten (we woonden op de begane grond met een deur die direct naar buiten uitkwam). Ik denk dat je er weinig aan kunt doen, sommige eigenaren zijn nou eenmaal totaal onverantwoordelijk.

Maar ga over een week of twee wel even naar de dierenarts. Die van 7 maanden is eigenlijk nog te jong om gedekt te worden.

Voor die andere teef durf ik niks te beloven qua resultaat, maar probeer de honden de rest van de loopsheid in ieder geval binnen te houden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Binnenkort moet de hond zich nog gaan inhouden lol

Vertaald Frans
    Aloha71
    Aloha71 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik herhaal het nog maar een keer, maar sterilisatie is hier niet het onderwerp!!!!!!

Bedankt!!

Vertaald Frans
  • 90 reacties van 105

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!