Mijn twee teven gedekt door de hond van de buren: juridische stappen??

Aloha71
Aloha71 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik heb twee teven, Zoé (1,5 jaar) en Bidouille (7 jaar), niet gesteriliseerd, die vastzitten op mijn binnenplaats (de huisbazen willen geen kosten maken om een poort te installeren).

Ik woon in een klein dorpje van 50 inwoners en sinds een tijdje loopt er een reu (waarschijnlijk een spaniël) los op straat zonder dat zijn eigenaren (die zo'n 500 meter verderop wonen) hem binnenhouden.

Nu is Zoé op dit moment loops.

Gisteren is die reu dus de hele dag bezig geweest met het dekken van mijn hond (wel 10 tot 15 keer op een dag). Telkens als ik hem weg wilde jagen, was het kwaad al geschied!

Daarna zag ik hem ook nog Bidouille dekken, een kleine Beagle!!

Nu ben ik bang dat mijn beide honden een nestje krijgen waar ik niet voor kan zorgen.

Ik weet het adres en de naam van de eigenaar, maar ik wil eerst informatie inwinnen over mogelijke juridische stappen voordat ik naar hem toe ga.

Kan ik aangifte doen? Wie is er verantwoordelijk in het geval van een nestje?

Wat moet ik doen als ze drachtig zijn? Een abortus laten doen of de pups aan de eigenaren van de reu geven? Kan hij de kosten voor de abortus betalen?? enz....

Ik heb juist twee vrouwtjes genomen om geen gedoe te krijgen en ze zitten nog vast ook, dus ik ben behoorlijk kwaad. Als ik nu naar die eigenaren toe ga, ben ik bang dat ik uit mijn slof schiet en dat de boel escaleert.

Dus als je info hebt, hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

105 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Aloha71
    Rapporteren

Miiselle, ja, het mannetje is zeker 10 minuten aan Zoé blijven hangen... Ik heb ze hun gang laten gaan, want blijkbaar is het gevaarlijk om ze dan uit elkaar te halen...

En Zaza37, de huisbaas wil de binnenplaats niet laten afzetten en ik ga geen kosten maken voor een huis waar ik misschien maar twee jaar blijf wonen...

En het is geen optie dat ze de hele dag binnen blijft. Ze kan het simpelweg niet zo lang ophouden...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Aloha, het is niet zo dat een buurman haar zomaar komt stelen... Maar er zijn zoveel problemen, mensen wachten helaas vaak tot het te laat is.

Wat de wet betreft: je terrein is niet omheind... Je weet dat als je auto wordt gestolen en hij stond niet op slot, je zelf fout bent. Hier is dat vergelijkbaar, je moet echt een omheining plaatsen...

Ik heb twee honden, ik woon in een dorp en heb een binnenplaats die omringd is door de muren van de buren, maar mijn honden blijven daar nooit alleen, puur uit voorzorg, ook niet als ik naar mijn werk ga enzo...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen hond, en als je loopse teefjes hebt, laat je die niet zomaar voor alles en iedereen toegankelijk. Eigenaren van loopse teefjes zijn namelijk net zo verantwoordelijk als de eigenaren van reuen ;-)
    Vertaald Frans
    Miiselle
    Miiselle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zijn de honden aan elkaar blijven zitten of niet?

Vertaald Frans
    Aloha71
    Rapporteren

Bedankt Titain, dat ga ik doen want ik kan op internet niks over dit specifieke geval vinden, behalve dan over rondzwervende honden:

"Als rondzwervend wordt beschouwd elke hond die, behalve tijdens de jacht of bij het hoeden van een kudde, niet meer onder daadwerkelijk toezicht van zijn baasje staat, zich buiten roepafstand of het bereik van een geluidssignaal bevindt, of die meer dan honderd meter verwijderd is van de eigenaar of de verantwoordelijke persoon. Elke achtergelaten hond die aan zijn eigen instincten wordt overgelaten, wordt als rondzwervend beschouwd."

Vertaald Frans
    Aloha71
    Rapporteren

Ik was er niet, maar toen ik thuiskwam was hij er nog!!

Trouwens, er is geen enkel risico op diefstal, want ik ben omringd door supernieuwsgierige gepensioneerde buren die altijd voor het raam zitten te gluren.

En Gwash, zelfs al zijn er loopse teven: als alle eigenaren hun hond gewoon bij zich zouden houden, zou er niks aan de hand zijn!

Vertaald Frans
    Titain
    Titain Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kunt het beste even navraag doen bij iemand die de wet kent of in ieder geval de officiële regels kan opzoeken. Ga dus naar het politiebureau bij jou in de buurt om je vraag te stellen.

Vertaald Frans
    Miiselle
    Miiselle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sterilisatie is een keuze, iedereen zijn eigen keuze. Alleen het baasje kan daarover beslissen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik snap het niet helemaal, je zegt: ""Ik kan mijn honden niet binnenlaten als we er niet zijn, want ze moeten buiten hun behoefte doen.""

Maar eerder schreef je dat je wel 10 tot 15 keer hebt geprobeerd om die hond weg te jagen?

En vervolgens zeg je dat je buurman vertelde dat je er niet was????

Wat die sterilisatie betreft: ik heb mijn hond ook laten helpen en het gaat hartstikke goed met haar, geen enkel probleem behalve dan dat het de kans op kanker verkleint...

Bovendien is het echt riskant om je honden zo achter te laten als je weg bent, ze worden straks nog gestolen...

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In beide gevallen zitten aloha71 en de eigenaar van de hond allebei fout, dus je kunt dit het beste onderling proberen op te lossen. Laat het oude teefje steriliseren, wat beter is voor haar gezondheid (ze kan anders doodgaan, en de pups ook), en laat ook het mannetje helpen.

Vertaald Frans
  • 80 reacties van 105

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!