Mijn twee teven gedekt door de hond van de buren: juridische stappen??

Aloha71
Aloha71 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik heb twee teven, Zoé (1,5 jaar) en Bidouille (7 jaar), niet gesteriliseerd, die vastzitten op mijn binnenplaats (de huisbazen willen geen kosten maken om een poort te installeren).

Ik woon in een klein dorpje van 50 inwoners en sinds een tijdje loopt er een reu (waarschijnlijk een spaniël) los op straat zonder dat zijn eigenaren (die zo'n 500 meter verderop wonen) hem binnenhouden.

Nu is Zoé op dit moment loops.

Gisteren is die reu dus de hele dag bezig geweest met het dekken van mijn hond (wel 10 tot 15 keer op een dag). Telkens als ik hem weg wilde jagen, was het kwaad al geschied!

Daarna zag ik hem ook nog Bidouille dekken, een kleine Beagle!!

Nu ben ik bang dat mijn beide honden een nestje krijgen waar ik niet voor kan zorgen.

Ik weet het adres en de naam van de eigenaar, maar ik wil eerst informatie inwinnen over mogelijke juridische stappen voordat ik naar hem toe ga.

Kan ik aangifte doen? Wie is er verantwoordelijk in het geval van een nestje?

Wat moet ik doen als ze drachtig zijn? Een abortus laten doen of de pups aan de eigenaren van de reu geven? Kan hij de kosten voor de abortus betalen?? enz....

Ik heb juist twee vrouwtjes genomen om geen gedoe te krijgen en ze zitten nog vast ook, dus ik ben behoorlijk kwaad. Als ik nu naar die eigenaren toe ga, ben ik bang dat ik uit mijn slof schiet en dat de boel escaleert.

Dus als je info hebt, hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

105 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Titain
    Titain Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De website Légifrance kan handig voor je zijn, maar je bent er waarschijnlijk wel even zoet mee: http://www.legifrance.gouv.fr

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Er is geen wet voor dit soort gevallen.

En nogmaals, als je een loopse teef hebt, dan houd je haar ofwel binnen, of je zorgt ervoor dat ze niet bereikbaar is.

Vertaald Frans
    Coco33150
    Coco33150 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vat het totaal niet op als kritiek, maar PERSOONLIJK zou het niet in me opkomen om mijn 2 teefjes vastgelegd achter te laten als ik even weg ben, en al helemaal niet als ze loops zijn... ook al is het voor de boodschappen of iets anders....

Ik heb zelf een hond gehad en vóór haar STERILISATIE bleef ze nooit alleen achter in de tuin, zeker niet als ze loops was... zelfs niet met een omheining... dat spreekt toch voor zich...

Vertaald Frans
    Aloha71
    Aloha71 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik wil ze niet laten steriliseren, zeker niet onder dwang van een hond die hier helemaal niks te zoeken heeft!!!

Ik wil gewoon weten wat de wet zegt!

Heeft iemand misschien links voor me waar ik kan vinden wat ieders verantwoordelijkheden zijn bij dit soort gebeurtenissen?

En ja Titain, het gaat inderdaad vaak zo, maar mijn buren hebben me al eerder gewaarschuwd toen er bijvoorbeeld de hele dag door kinderen stenen naar mijn honden gooiden... Dus tja..

Vertaald Frans
    Titain
    Rapporteren

Ik bekritiseer je niet hoor coco, maar ze heeft er wel voor gezorgd dat haar honden niet gaan rondzwerven en dat ze toch nog een beetje van de tuin kunnen genieten als ze er niet is. Dat is op zich geen slecht idee. Bovendien mag aloha haar terrein niet afzetten omdat haar huisbaas dat heeft verboden, en die heeft het recht om de staat van het gehuurde één keer per jaar te controleren (in haar bijzijn natuurlijk). Als je de reacties hier vanaf het begin leest, lijkt het wel alsof de eigenaar van die loslopende reu bij haar in de buurt groot gelijk heeft en volledig in zijn recht staat.

Vertaald Frans
    Coco33150
    Rapporteren

Maar hoe doen mensen dat dan, met een hond in een appartement die 8 uur per dag werken, reistijd nog niet eens meegerekend... een hond kan het heus wel ophouden....

Mijn hond heeft 16 jaar in een appartement gewoond en ik werkte van 8:00 tot 19:00 of zelfs 20:00 uur, en hij heeft nooit zijn behoefte binnen gedaan????

Maar hoe heb ik dat dan gedaan??? Oei, wat ben ik slecht... dierenmishandeling....

Vertaald Frans
    Titain
    Rapporteren

Het is ook echt af te raden om je hond los te laten lopen, aangezien je volledig aansprakelijk blijft voor de schade die je hond kan aanrichten, of je er nu bij bent of niet. Het feit dat hij is ontsnapt, vermindert de verantwoordelijkheid van de eigenaar niet, ook al beweert die van wel.

Juridisch gezien is het een goede zaak om ze vast te houden, omdat deze honden dan de problemen niet kunnen veroorzaken. Maar wat betreft het feit dat het terrein niet is afgezet: als @aloha een schriftelijke verklaring van de eigenaar heeft waarin expliciet staat dat ze geen toestemming heeft om het volledig te omheinen, dan ontlast dat haar van haar aansprakelijkheid.

Vertaald Frans
    Coco33150
    Rapporteren

Dit is toch wel een probleem hoor, je laat geen twee loopse teven vastgelegd achter op een niet-omheind terrein, en dan ook nog eens zonder toezicht... Eigenlijk leg je je hond op je eigen terrein sowieso al niet vast... Maar goed, fokken op 7-jarige leeftijd is natuurlijk echt een aanrader... (ironisch)...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Laat haar dan steriliseren, want anders blijft dit maar gebeuren, keer op keer. Bovendien plegen ze dan meteen een abortus.

Vertaald Frans
    Titain
    Rapporteren

Ik was er niet, maar toen ik thuiskwam was hij er nog!!

Verder is er geen risico op diefstal, ik ben omringd door super nieuwsgierige gepensioneerde buren die altijd voor hun raam geplakt zitten.

En Gwash, ook al zijn er loopse teefjes, als alle baasjes hun hond gewoon bij zich zouden houden, zou er niks aan de hand zijn!

Dat soort buren zijn precies de types die beweren van niks te weten zodra er iets gebeurt waar getuigen voor nodig zijn

Vertaald Frans
  • 70 reacties van 105

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!