Mijn twee teven gedekt door de hond van de buren: juridische stappen??

Aloha71
Aloha71 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik heb twee teven, Zoé (1,5 jaar) en Bidouille (7 jaar), niet gesteriliseerd, die vastzitten op mijn binnenplaats (de huisbazen willen geen kosten maken om een poort te installeren).

Ik woon in een klein dorpje van 50 inwoners en sinds een tijdje loopt er een reu (waarschijnlijk een spaniël) los op straat zonder dat zijn eigenaren (die zo'n 500 meter verderop wonen) hem binnenhouden.

Nu is Zoé op dit moment loops.

Gisteren is die reu dus de hele dag bezig geweest met het dekken van mijn hond (wel 10 tot 15 keer op een dag). Telkens als ik hem weg wilde jagen, was het kwaad al geschied!

Daarna zag ik hem ook nog Bidouille dekken, een kleine Beagle!!

Nu ben ik bang dat mijn beide honden een nestje krijgen waar ik niet voor kan zorgen.

Ik weet het adres en de naam van de eigenaar, maar ik wil eerst informatie inwinnen over mogelijke juridische stappen voordat ik naar hem toe ga.

Kan ik aangifte doen? Wie is er verantwoordelijk in het geval van een nestje?

Wat moet ik doen als ze drachtig zijn? Een abortus laten doen of de pups aan de eigenaren van de reu geven? Kan hij de kosten voor de abortus betalen?? enz....

Ik heb juist twee vrouwtjes genomen om geen gedoe te krijgen en ze zitten nog vast ook, dus ik ben behoorlijk kwaad. Als ik nu naar die eigenaren toe ga, ben ik bang dat ik uit mijn slof schiet en dat de boel escaleert.

Dus als je info hebt, hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

105 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Aloha71
    Rapporteren

Gwash, ik heb geen andere keus dan ze buiten te laten als ik er niet ben!

Coco33150, mijn honden zijn gewoon binnen vanaf het moment dat ik thuiskom van mijn werk tot de volgende ochtend!

En Titain en Chooba, bedankt voor alle info. Ik heb al op de officiële overheidssites voor wetgeving gekeken, maar ik kan niet vinden wat ik precies zoek...

Misschien schiet ik sneller op met jullie reacties in plaats van persoonlijke meningen en belerende praatjes waar ik totaal niet op zit te wachten en die alleen maar tijd verspillen!

Vertaald Frans
    Coco33150
    Coco33150 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

maar het is zeker dat een hond... woordje vergeten!!! oepss

Vertaald Frans
    Titain
    Titain Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

chooba, de aansprakelijkheid voor de hond valt onder de aansprakelijkheidsverzekering en je bent niet verplicht om de hond vooraf aan te melden om gedekt te zijn, zolang het geen officieel gevaarlijke hond is (ik heb het voor de zekerheid even uitgezocht voor Idbash). Dus die loslopende hond is gewoon gedekt via de verzekering van het baasje.

Wat anders, aloha, een ren in de tuin zou een goede oplossing voor je honden kunnen zijn als je weg bent. Zo kun je ze beschermen tegen dit soort gedoe en andere problemen. Er bestaan vast wel types die je niet in de grond hoeft te verankeren, zodat je geen gedoe krijgt met je huisbaas.

Vertaald Frans
    Coco33150
    Rapporteren

Ik ben niet onaardig hoor, maar gewoon ironisch... en een heel klein beetje plagerig... maar een hond is toch veel beter af buiten, zeker met het zachte weer dat we nu hebben... vooral 's nachts...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou luister Aloha71,

Nogmaals, ja, de eigenaar van de reu mag zijn hond niet zomaar los laten rondlopen, daar ben ik het mee eens.

Maar ik weet niet of je je wel realiseert dat je zelf niets voor je honden wilt doen? De tuin is niet omheind, iedereen kan er zo naar binnen: kinderen, volwassenen, dieren, iedereen. En jij laat je teefjes daar alleen vastgebonden achter, terwijl je weet dat iedereen bij ze kan, ook andere honden als ze loops zijn. Je honden moeten het dus maar ondergaan dat ze twee tot drie weken lang (de duur van de loopsheid) elke dag gedekt worden, alleen maar omdat jij vindt dat je in je recht staat op je eigen terrein en dat anderen er maar gewoon weg moeten blijven...

Op een gegeven moment moet je wel realistisch zijn en je honden in bescherming nemen.

Weet je dat dierenmishandeling tegenwoordig steeds vaker voorkomt? Er is al met stenen naar je honden gegooid; zij zijn er nog goed vanaf gekomen, maar andere dieren hebben dat geluk niet en worden dood teruggevonden nadat ze zijn gemarteld.

Vertaald Frans
    Aloha71
    Rapporteren

"Tja Titain, zo gaat dat inderdaad vaak, maar mijn buren hebben me al eens gewaarschuwd toen er bijvoorbeeld de hele dag door jochies steentjes naar mijn honden aan het gooien waren... Dus tja.."

En heb je ze daarna gewoon zo aan hun lot overgelaten? Dat is echt pure onverantwoordelijkheid!!!

Ange, sorry hoor, maar ga maar eens naar een woonwijk en als je daar steentjes naar een hond wilt gooien, heb je keus genoeg!!!! Ik ben naar de ouders van die kinderen gegaan en sindsdien is het gestopt! Wat doen mensen met een groot erf dan? Sluiten die hun hond 24/7 binnen op? Lekker dan! Vooral voor grote honden!!

Vertaald Frans
    Coco33150
    Rapporteren

Nou ja Ange... waar schrik je nou van??? Van die gastjes die met stenen naar je honden gooien omdat ze vastliggen in de tuin... hartstikke normaal toch!!!

Vertaald Frans
    Aloha71
    Rapporteren

Coco33150, doe alsjeblieft niet zo onaardig! Misschien kan jouw hond het wel 12 uur of zelfs langer ophouden, maar die van mij echt niet. Ik heb niet voor niets een huis met een tuin gehuurd; ik ga mijn honden echt niet dag en nacht binnen opsluiten!! Of mijn terrein nu omheind is of niet, het is privéterrein en ik ga ze daar overdag gewoon lekker laten rondrennen. Ik ga dat niet laten alleen omdat er misschien reuen naar binnen zouden kunnen komen! En als dat wel gebeurt, ben ik niet verantwoordelijk voor de acties van een hond die bij mij BINNENDRINGT.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

"Tja Titain, zo gaat dat wel vaker, maar mijn buren hebben me al gewaarschuwd toen er bijvoorbeeld de hele dag door kinderen steentjes naar mijn honden gooiden... Dus tja.."

En je bent ze gewoon zo aan hun lot blijven overlaten? Dat is echt pure onverantwoordelijkheid!!!

Vertaald Frans
    Chooba
    Chooba Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Let op, met 7 jaar loopt je hond veel risico's als ze een nestje krijgt!

http://www.chiens-online.com/nos-fiches-gestation-de-la-chienne-et-age-avance-question-reponse-fiche-2270.html

Het beste is om even naar de dierenarts te gaan, die kan zien of ze drachtig zijn en de nodige maatregelen nemen..

De reu van de buurman is fout (ook al snap ik niet helemaal waarom je je loopse teefjes vastgebonden laat staan), je kunt met hem overleggen en hem aansprakelijk stellen. Dit hangt van zijn verzekering af; sommige WA-verzekeringen dekken dit soort ongelukjes, andere niet. Voor een eventuele abortus moet de hond twee prikken krijgen met 24 uur ertussen, ongeveer 15 dagen tot 3 weken na de dekking. De prijs hangt af van hoe zwaar je hond is.

Vertaald Frans
  • 60 reacties van 105

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!