Mijn twee teven gedekt door de hond van de buren: juridische stappen??

Aloha71
Aloha71 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik heb twee teven, Zoé (1,5 jaar) en Bidouille (7 jaar), niet gesteriliseerd, die vastzitten op mijn binnenplaats (de huisbazen willen geen kosten maken om een poort te installeren).

Ik woon in een klein dorpje van 50 inwoners en sinds een tijdje loopt er een reu (waarschijnlijk een spaniël) los op straat zonder dat zijn eigenaren (die zo'n 500 meter verderop wonen) hem binnenhouden.

Nu is Zoé op dit moment loops.

Gisteren is die reu dus de hele dag bezig geweest met het dekken van mijn hond (wel 10 tot 15 keer op een dag). Telkens als ik hem weg wilde jagen, was het kwaad al geschied!

Daarna zag ik hem ook nog Bidouille dekken, een kleine Beagle!!

Nu ben ik bang dat mijn beide honden een nestje krijgen waar ik niet voor kan zorgen.

Ik weet het adres en de naam van de eigenaar, maar ik wil eerst informatie inwinnen over mogelijke juridische stappen voordat ik naar hem toe ga.

Kan ik aangifte doen? Wie is er verantwoordelijk in het geval van een nestje?

Wat moet ik doen als ze drachtig zijn? Een abortus laten doen of de pups aan de eigenaren van de reu geven? Kan hij de kosten voor de abortus betalen?? enz....

Ik heb juist twee vrouwtjes genomen om geen gedoe te krijgen en ze zitten nog vast ook, dus ik ben behoorlijk kwaad. Als ik nu naar die eigenaren toe ga, ben ik bang dat ik uit mijn slof schiet en dat de boel escaleert.

Dus als je info hebt, hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

105 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Aloha71
    Rapporteren

Elke keer begin je weer met dezelfde opmerking: "Een hond mag absoluut niet alleen rondzwerven en andermans terrein op gaan". Als dat eerste punt nou gewoon werd nageleefd, zou er geen enkel probleem zijn.

Dat is het!

De rest doet verder niet ter zake en daar heb ik ook niet om gevraagd.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

"Eh Gwash, mijn hond leek het niet erg te vinden dat die hond naar haar toe kwam... --'"

Natuurlijk, als ze sociaal is en ook nog eens loops...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als ik het goed begrijp, mis je alleen nog het hek, toch? In het ergste geval, als dat alles is, kun je misschien iets regelen met gewoon een stuk gaas... als je je daar rustiger door voelt... Want volgens mij, als die hond losloopt, boeit het die eigenaar waarschijnlijk helemaal niets, en ga je bij hem echt niks bereiken..

Maak je geen zorgen, ik snap je, mijn honden zijn ook mijn alles. Ik heb een keer de fout gemaakt om over fokken met mijn Rottweiler zonder stamboom te beginnen, nou, ik ben echt voor alles uitgemaakt. Er was zelfs een post waarin iemand werd verteld dat 'ie dood kon vallen en naar de hel kon gaan! Het gaat echt heel ver! Dus...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dit topic gaat waarschijnlijk niet gezellig eindigen, maar alles wat er gezegd is, is wel waar.

Een hond hoort absoluut niet alleen over straat te zwerven of bij anderen het terrein op te gaan. Maar toch zit jij hier fout, want een hond blijft een dier en volgt gewoon zijn instinct. Hij gaat zich echt niet inhouden om jouw teefjes op te zoeken zolang ze loops zijn. Het lijkt erop dat je je niet realiseert welk gevaar je je honden laat lopen. Je wilt ze niet laten steriliseren; dat is jouw keuze en je goed recht, maar start dan niet zo’n discussie als je zelf fout zit en de waarheid niet wilt horen.

Je honden zijn waarschijnlijk hartstikke ongelukkig omdat ze de hele dag vastgebonden in de tuin zitten (honden zijn geen slaven en hebben recht op een bepaalde mate van vrijheid). Als ze dan ook nog eens constant die reuen over zich heen krijgen, heb ik echt met ze te doen. Verplaats je eens in hun situatie, zou jij daar vrolijk van worden?

Je zegt dat je honden het geen 12 uur kunnen ophouden, maar als je niet voor je hond kunt zorgen en hem niet kunt uitlaten, dan moet je simpelweg geen dier nemen. Het is jouw taak om tijd voor ze vrij te maken en naar hun behoeften te kijken. Dus ik zeg het nog een keer: als je geen tijd hebt om een hond uit te laten, neem er dan geen.

Je zegt ook nog dat je van plan bent om later een nestje te krijgen met een van je honden. Ik vind dat echt onverantwoord, want je bent al een groot deel van de dag weg en je laat je honden buiten vastgebonden zitten. Ga je die puppy's straks ook buiten in de tuin vastleggen waar iedereen bij kan?

Kom niet klagen over je problemen als je niet wilt horen wat we te zeggen hebben.

Vertaald Frans
    Aloha71
    Rapporteren

Euh Gwash, m'n hond leek het niet echt erg te vinden dat die hond haar kwam opzoeken... --'

Vertaald Frans
    Aloha71
    Rapporteren

Bedankt Malye22. Ik zie inderdaad dat ze daarop blijven hameren. Terwijl mijn vraag juist over de wet ging met betrekking tot wat er is gebeurd. De rest is allemaal off-topic. En waar ik echt boos om word, is dat sommigen bijna beweren dat ik mijn honden mishandel! Terwijl ze mijn alles zijn! Ik hou zielsveel van ze en heb veel respect voor ze! En dat geldt niet alleen voor de honden (ik heb nog andere dieren). Ik heb momenteel de middelen niet voor 3000 m2 aan omheind terrein met geavanceerde afrasteringen waar de dieren vrij rondlopen, maar het is niet het geld dat bepaalt of er meer van dieren wordt gehouden!

En om je vraag te beantwoorden: nee, mijn huisbaas weigert een omheining te plaatsen...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Malye22, zolang de asielen zo overvol zitten en er zoveel dieren worden ingeslapen, ja, dan blijven we sterilisatie adviseren, of het nu om rashonden of -katten gaat of niet, en of je dat nu leuk vindt of niet.

Als je het normaal vindt om loopse teven maar gewoon over te laten aan de willekeur van mannetjes die langskomen en ze dagenlang uren achter elkaar kunnen dekken, dan denken we daar duidelijk heel anders over.

En tsja, tussen honden ongecontroleerd laten dekken of ze binnenhouden tijdens de loopsheid (ook al moet je dan bij thuiskomst plasjes en drolletjes opruimen), is de keuze blijkbaar snel gemaakt...

Vertaald Frans
    Coco33150
    Coco33150 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

ik heb niet gezegd dat het 's nachts is gebeurd... dat is mijn persoonlijke mening, ik liet mijn hond niet buiten als ik er niet zelf bij was... en bovendien deed hij zijn behoefte niet in mijn tuin... ik liet hem buiten de tuin uit zodat hij het daar kon doen...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Sterkte aloha! Je staat er niet best voor met je post! Het enige sleutelwoord op dit forum bij dit soort onderwerpen is STERILISATIE! Particulieren zijn volgens hen allemaal k***zakken en onverantwoordelijk, we moeten allemaal onze honden laten steriliseren, en al helemaal als ze geen stamboom hebben! Dat is het motto van het Wamiz-forum voor dit soort topics! Je zult niks anders horen!

Dus veel succes met het krijgen van informatie!

Persoonlijk heb ik er geen verstand van, en je hebt al best wat info gekregen van mensen die je vraag wel begrepen. Sluit de discussie maar, anders ben je nog wel even bezig!

In ieder geval begrijp ik je wel, je bent een huurder en je doet je best met de middelen die je hebt. Probeer het echter eens te overleggen met je huisbaas, misschien wil hij de boel wel laten omheinen.

Vertaald Frans
    Titain
    Titain Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

coco, waar staat er dat het 's nachts is gebeurd? Ik moet die zin blijkbaar gemist hebben 🤷

Vertaald Frans
  • 50 reacties van 105

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!