Mijn twee teven gedekt door de hond van de buren: juridische stappen??

Aloha71
Aloha71 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik heb twee teven, Zoé (1,5 jaar) en Bidouille (7 jaar), niet gesteriliseerd, die vastzitten op mijn binnenplaats (de huisbazen willen geen kosten maken om een poort te installeren).

Ik woon in een klein dorpje van 50 inwoners en sinds een tijdje loopt er een reu (waarschijnlijk een spaniël) los op straat zonder dat zijn eigenaren (die zo'n 500 meter verderop wonen) hem binnenhouden.

Nu is Zoé op dit moment loops.

Gisteren is die reu dus de hele dag bezig geweest met het dekken van mijn hond (wel 10 tot 15 keer op een dag). Telkens als ik hem weg wilde jagen, was het kwaad al geschied!

Daarna zag ik hem ook nog Bidouille dekken, een kleine Beagle!!

Nu ben ik bang dat mijn beide honden een nestje krijgen waar ik niet voor kan zorgen.

Ik weet het adres en de naam van de eigenaar, maar ik wil eerst informatie inwinnen over mogelijke juridische stappen voordat ik naar hem toe ga.

Kan ik aangifte doen? Wie is er verantwoordelijk in het geval van een nestje?

Wat moet ik doen als ze drachtig zijn? Een abortus laten doen of de pups aan de eigenaren van de reu geven? Kan hij de kosten voor de abortus betalen?? enz....

Ik heb juist twee vrouwtjes genomen om geen gedoe te krijgen en ze zitten nog vast ook, dus ik ben behoorlijk kwaad. Als ik nu naar die eigenaren toe ga, ben ik bang dat ik uit mijn slof schiet en dat de boel escaleert.

Dus als je info hebt, hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

105 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Solenneb
    Solenneb Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Jammer dat dit topic al bijna 1000 dagen oud is...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik kwam even nieuwsgierig kijken, maar ik schrok me kapot van alle gemene en ongegronde reacties. Het lijkt wel een heksenjacht!

Dus even voor de mensen die alle wijsheid in pacht denken te hebben en een ander graag de les lezen: de eigenaar van de hond is hier fout. Jazeker! Dat staat gewoon in de wet!

Iedere eigenaar is verantwoordelijk voor zijn eigen dier en de schade die het kan aanrichten.

De honden van Aloha waren gewoon thuis en zaten vast om te voorkomen dat ze zouden gaan dwalen.

Ze staat dus volledig in haar recht.

Ik heb hetzelfde meegemaakt met die debiele labrador van m’n buurvrouw. Dat beest sloopte mijn schutting om bij mijn loopse hond te komen, die nota bene braaf in de kelder opgesloten zat. Dus kom niet aan met verhalen dat ik een onverantwoordelijk baasje ben en blablabla... Want het is de hond die van huis wegloopt om problemen te schoppen die verantwoordelijk is, niet de hond die gewoon thuis is.

En waarom moeten die teefjes eigenlijk altijd gesteriliseerd worden? Waarom castreren we de reuen niet gewoon! Ik heb paarden en daar castreren we ook de hengsten! Geloof me, als jouw hengst op een dag ontsnapt om de merrie van de buren te dekken, en je zegt tegen die eigenaar dat hij haar maar in de stal had moeten opsluiten, dan wordt diegene waarschijnlijk behoorlijk woest om je kwade trouw (of je stommiteit).

Dus voor de persoon die hier antwoorden zoekt: ja, de loslopende hond is fout en de kosten voor de abortus zijn voor de rekening van de eigenaar! De aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) vergoedt dit!

Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Vertaald Frans
    Aloha71
    Aloha71 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt Angoramanga en Springerrr voor jullie reacties. Ik neem het mee en wens jullie een fijne avond =)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik ben hier niet om je de les te lezen, ook al vind ik honden fokken zonder diploma geen goed idee, maar goed, daar gaat het nu even niet over.

Besef wel dat, ook al zit de buurman fout, jij dat ook zit omdat je je loopse teven op een terrein hebt gelaten (ik snap dat je daar niet bij hebt stilgestaan omdat het privéterrein is). Ik weet dat je denkt dat er niets was gebeurd als die hond niet zo buiten rondliep, maar heb je er ook bij stilgestaan dat het ook niet was gebeurd als jouw honden niet loops buiten waren?

Kortom, je kunt hem niet vragen om de abortus van je honden te betalen als ze drachtig zijn. (Trouwens, een teef van 7 jaar die moet bevallen is echt heel gevaarlijk voor de hond zelf én voor de puppy's!)

Je zoekt dus naar stappen die je kunnen helpen, ik geef er hier eentje. Ik weet niet of deze al is gegeven, want ik ben een beetje verdronken in de reacties, lol:

EDIT: oeps klein probleempje, het lukt me niet om de link te plaatsen

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Juridisch gezien is het 50/50, ook al klinkt dat onlogisch voor je. Ik ben het overigens met je eens, maar om naar de rechter te stappen – en dus een officiële klacht in te dienen – heb je echt minimaal fotobewijs nodig. Dat werkt vaak beter dan 'mijn buurman heeft alles gezien', zeker in dit geval: je teefjes zaten vast, waren loops en dat wist je. Er was geen poort waar die hond doorheen moest; als die er wel was geweest, had dat een groot verschil gemaakt... ook al is die ander fout met zijn hond. Ik snap dat je inmiddels wel klaar bent met alle adviezen, maar goed... (een ren van 3 bij 3 meter met gaas en goede spanners onderaan is niet zo duur), voor het geval je huisbaas geen poort wil plaatsen. Er zijn goede juridische boeken over hondenrecht, bijvoorbeeld van de Franse advocaat Serge Pautot, en er zijn er nog wel meer...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ah ja, loopse teefjes zijn echt lastig!

Ik snap niet hoe je het voor elkaar kreeg om ze buiten vastgebonden achter te laten... en dan nog wel loopse honden...

OP HET PLATTELAND heb je HELAAS een hoop eigenaren die hun honden maar wat laten rondlopen...

Het is mij ook wel eens overkomen dat ik werd achtervolgd door reuen toen ik met mijn hond op de wandelpaden aan de kust in Bretagne liep... zie ze dan maar eens weg te krijgen!

Ik zou er zelf echt niet aan moeten denken om mijn honden zo buiten te laten...

In het uiterste geval heb ik nog liever dat ze hun behoefte binnen doen in een afgesloten kamer...

Ik ken iemand wiens poort gewoon dicht zat, maar de hond van de buren (een terriër) had een gat gegraven en het teefje gedekt. Ze moest de dracht laten afbreken omdat ze al te oud was!

Vertaald Frans
    Titain
    Titain Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

usibelle, met alle onaardige reacties die er zijn geweest, is je link vast ondergesneeuwd geraakt

Vertaald Frans
    R
    Roxane34 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Reuen ruiken loopse teven al van kilometers afstand. Het waren nu de honden van je buurman, maar als je je honden vastgelegd in de tuin laat staan, weet je zeker dat er ook andere honden op de geur afkomen en hierheen komen. Je zou ze eigenlijk binnen moeten houden zolang ze loops zijn, of je kunt ze laten steriliseren. Heb je geen tuinhuisje of een schuur? Want die arme beestjes zijn er nog lang niet vanaf, het duurt namelijk wel drie weken.

Vertaald Frans
    Coco33150
    Coco33150 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Inderdaad, ik had mijn hond maar moeten dumpen... een uur of tien alleen, boehoe wat ben ik toch een slecht baasje!!!

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 105

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!