Mijn twee teven gedekt door de hond van de buren: juridische stappen??

Aloha71
Aloha71 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik heb twee teven, Zoé (1,5 jaar) en Bidouille (7 jaar), niet gesteriliseerd, die vastzitten op mijn binnenplaats (de huisbazen willen geen kosten maken om een poort te installeren).

Ik woon in een klein dorpje van 50 inwoners en sinds een tijdje loopt er een reu (waarschijnlijk een spaniël) los op straat zonder dat zijn eigenaren (die zo'n 500 meter verderop wonen) hem binnenhouden.

Nu is Zoé op dit moment loops.

Gisteren is die reu dus de hele dag bezig geweest met het dekken van mijn hond (wel 10 tot 15 keer op een dag). Telkens als ik hem weg wilde jagen, was het kwaad al geschied!

Daarna zag ik hem ook nog Bidouille dekken, een kleine Beagle!!

Nu ben ik bang dat mijn beide honden een nestje krijgen waar ik niet voor kan zorgen.

Ik weet het adres en de naam van de eigenaar, maar ik wil eerst informatie inwinnen over mogelijke juridische stappen voordat ik naar hem toe ga.

Kan ik aangifte doen? Wie is er verantwoordelijk in het geval van een nestje?

Wat moet ik doen als ze drachtig zijn? Een abortus laten doen of de pups aan de eigenaren van de reu geven? Kan hij de kosten voor de abortus betalen?? enz....

Ik heb juist twee vrouwtjes genomen om geen gedoe te krijgen en ze zitten nog vast ook, dus ik ben behoorlijk kwaad. Als ik nu naar die eigenaren toe ga, ben ik bang dat ik uit mijn slof schiet en dat de boel escaleert.

Dus als je info hebt, hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

105 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Aloha71
    Rapporteren

Ik kan mijn honden niet binnenhouden als we er niet zijn, want ze moeten buiten hun behoefte kunnen doen... En zoals ik hierboven al schreef, wil ik ze nu nog niet laten steriliseren om de optie open te houden om later eventueel een nestje met ze te krijgen, maar dan wel met een heel specifiek ras!!

Vertaald Frans
    Coco33150
    Coco33150 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je had ze naar binnen moeten halen.... zoals Gwash al zegt, je bent verantwoordelijk voor je eigen hond....

Sterilisatie lijkt me een heel goed plan....

Vertaald Frans
    Aloha71
    Rapporteren

Zoals je al zei: iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen hond. Waarom zou ik dan mijn teefjes moeten laten steriliseren in plaats van dat hij ervoor zorgt dat zijn hond niet meer overal rondzwerft? Zeker omdat iedereen erover klaagt! Ik wil ze ook niet laten steriliseren voor het geval ik ga verhuizen en later misschien nog een nestje van de een of de ander zou willen...

Als die hond gewoon vastzat, zou er geen probleem zijn. En blijkbaar houdt een hek zo'n reu echt niet tegen als hij een loopse teef heeft geroken...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk dat je zelf een groot deel van de verantwoordelijkheid draagt voor dit incident... Je wist dat je teven loops waren (of tenminste één, als ik het goed heb begrepen), dus je had ze niet "binnen bereik" moeten laten van de hond van de buurman die je al een paar dagen zag rondzwerven...

Je kunt natuurlijk altijd proberen om even met hem te gaan praten, want hij hoort zijn hond inderdaad niet zomaar te laten rondlopen. Als hij aardig is en begrip toont, wil hij misschien wel meebetalen aan de abortus. Maar volgens mij is hij tot niets verplicht en ik denk niet dat je er verder veel tegen kunt doen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je geen gedoe wilde, had je ze moeten laten steriliseren. Een loopse teef trekt mannetjes aan van kilometers in de omtrek; je hebt nog mazzel gehad dat er maar één reu op afkwam.

Ik raad je aan om ze alsnog te laten steriliseren (als ze drachtig zijn, wordt de zwangerschap meteen afgebroken).

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen hond. De reu had natuurlijk niet mogen rondzwerven, maar loopse teefjes vastleggen in een tuin zonder poort is de mannetjes natuurlijk wel een beetje lokken.

Vertaald Frans
  • 105 reacties van 105

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!