Mijn twee teven gedekt door de hond van de buren: juridische stappen??

Aloha71
Aloha71 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik heb twee teven, Zoé (1,5 jaar) en Bidouille (7 jaar), niet gesteriliseerd, die vastzitten op mijn binnenplaats (de huisbazen willen geen kosten maken om een poort te installeren).

Ik woon in een klein dorpje van 50 inwoners en sinds een tijdje loopt er een reu (waarschijnlijk een spaniël) los op straat zonder dat zijn eigenaren (die zo'n 500 meter verderop wonen) hem binnenhouden.

Nu is Zoé op dit moment loops.

Gisteren is die reu dus de hele dag bezig geweest met het dekken van mijn hond (wel 10 tot 15 keer op een dag). Telkens als ik hem weg wilde jagen, was het kwaad al geschied!

Daarna zag ik hem ook nog Bidouille dekken, een kleine Beagle!!

Nu ben ik bang dat mijn beide honden een nestje krijgen waar ik niet voor kan zorgen.

Ik weet het adres en de naam van de eigenaar, maar ik wil eerst informatie inwinnen over mogelijke juridische stappen voordat ik naar hem toe ga.

Kan ik aangifte doen? Wie is er verantwoordelijk in het geval van een nestje?

Wat moet ik doen als ze drachtig zijn? Een abortus laten doen of de pups aan de eigenaren van de reu geven? Kan hij de kosten voor de abortus betalen?? enz....

Ik heb juist twee vrouwtjes genomen om geen gedoe te krijgen en ze zitten nog vast ook, dus ik ben behoorlijk kwaad. Als ik nu naar die eigenaren toe ga, ben ik bang dat ik uit mijn slof schiet en dat de boel escaleert.

Dus als je info hebt, hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

105 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

"Ik ben bang dat de sterilisatie grote gevolgen zal hebben voor mijn honden, zowel op mentaal als fysiek vlak. Maar dat is nu niet het onderwerp..."

Wat een onzin! Weet je wel dat je het leven van je oude hond meer in gevaar brengt door haar puppy's te laten krijgen dan door haar te laten steriliseren?!

En dat die andere nog veel te jong is?

En het is niet aan hem om actie te ondernemen voor de gezondheid van je honden, maar aan jou!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Sterilisatie verandert niets aan het uiterlijk of het karakter van de hond, het is juist goed voor de gezondheid. Wat het gewicht betreft: je moet gewoon een beetje opletten, meer niet...

Vertaald Frans
    Aloha71
    Rapporteren

Klopt @Kayouwiro, ik had mijn bericht geplaatst voordat je je laatste reactie postte. Bedankt!

En voor @Coco 33150, ik begrijp je standpunt en deel dat ook, maar om eerlijk te zijn ben ik bang dat sterilisatie grote gevolgen heeft voor mijn honden, zowel mentaal als fysiek. Maar daar gaat het nu even niet over..

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nee, ik was er niet bij, mijn buurman heeft me gewaarschuwd! En zelfs al was ik er wel geweest, als ik de volgende dag weg ben, komt het op hetzelfde neer. En nogmaals, je geeft geen antwoord op de vraag. Heb je informatie over wat de wet hierover zegt?

Ik heb je geantwoord met wat ik wist:

Dus, om je vraag te beantwoorden met wetteksten: het is verboden om honden los te laten lopen (je kunt de tekst volgens mij wel vinden op wetten.nl). Maar zelfs al krijg je het voor elkaar dat hij zijn hond bij zich houdt, dan gaat hij de abortus van je teven echt niet betalen. Zoals ik hierboven al zei: door met hem te praten bereik je misschien nog iets, maar als je naar de politie gaat om te melden dat zijn hond losloopt, dan strijk je hem waarschijnlijk tegen de haren in en kun je verder niks meer van hem verwachten (en ik denk dat de politie je ook gewoon wegstuurt).

Vertaald Frans
    Coco33150
    Coco33150 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Met 7 jaar is ze echt te oud voor een nestje. De asiels en dergelijke zitten al overvol en ze zijn genoodzaakt om honden en katten te laten inslapen... bedankt namens hen...

Vertaald Frans
    Aloha71
    Rapporteren

Nee, ik was er niet bij, mijn buurman heeft me gewaarschuwd! En zelfs al was ik er wel geweest, als ik de volgende dag weg ben, komt het op hetzelfde neer. En nogmaals, je geeft geen antwoord op de vraag. Heb je meer informatie over wat de wet hierover zegt?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Om je vraag te beantwoorden aan de hand van de wet: het laten rondzwerven van honden is verboden (je kunt de tekst volgens mij wel op de site van de overheid vinden). Maar zelfs al krijg je het voor elkaar dat hij zijn hond voortaan netjes bij zich houdt, dan nog gaat hij de abortus van jouw honden echt niet betalen. Zoals ik hierboven ook al zei: door met hem te praten bereik je waarschijnlijk meer. Als je naar de politie stapt om die loslopende hond aan te geven, zet hij waarschijnlijk zijn hakken in het zand en kun je verder helemaal niks meer van hem verwachten (en ik denk dat de politie je waarschijnlijk ook gewoon wandelen stuurt).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wat mij betreft zit je in dit verhaal echt wel fout, ook al heeft je buurman ook schuld (zoals ik hierboven al zei).

Ten tweede: als je ze hebt gezien, dan was je er dus gewoon bij, toch?

En tot slot: Bidouille is met haar 7 jaar al te oud voor een nestje. Haar dus nog een nestje laten krijgen (misschien later), zou echt heel slecht voor haar zijn.

Vertaald Frans
    Aloha71
    Rapporteren

Ik heb dit topic niet geopend om te horen of ik mijn honden wel of niet moet laten steriliseren, maar om te weten welke stappen ik kan ondernemen naar aanleiding van de beschreven situatie. Dus graag geen oordeel over mijn keuze, maar geef me alsjeblieft relevante antwoorden.

Als je het niet weet, reageer dan niet. Ik wil objectieve reacties en weten wat de wet zegt... Meer niet!

Bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

"dus waarom zou ik mijn teefjes moeten laten steriliseren en niet hij zijn hond moeten beletten om los te lopen!"

Nogmaals, een loopse teef kan reuen van kilometers ver aantrekken, dus je loopse honden buiten aan de lijn laten staan is simpelweg het risico nemen dat er reuen op afkomen.

De asielen puilen al uit, waarom zou je ze een nestje laten krijgen (en dan ook nog eens overwegen om een nestje te doen met je teef die al 7 jaar is en echt al te oud is om nog puppy's te krijgen)? Puppy's fokken is een vak apart, er komt enorm veel kennis, tijd en geld bij kijken.

Het beste zou zijn om ze te laten steriliseren, dan hebben zij rust en jij ook.

Vertaald Frans
  • 100 reacties van 105

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!