Mijn twee teven gedekt door de hond van de buren: juridische stappen??

Aloha71
Aloha71 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik heb twee teven, Zoé (1,5 jaar) en Bidouille (7 jaar), niet gesteriliseerd, die vastzitten op mijn binnenplaats (de huisbazen willen geen kosten maken om een poort te installeren).

Ik woon in een klein dorpje van 50 inwoners en sinds een tijdje loopt er een reu (waarschijnlijk een spaniël) los op straat zonder dat zijn eigenaren (die zo'n 500 meter verderop wonen) hem binnenhouden.

Nu is Zoé op dit moment loops.

Gisteren is die reu dus de hele dag bezig geweest met het dekken van mijn hond (wel 10 tot 15 keer op een dag). Telkens als ik hem weg wilde jagen, was het kwaad al geschied!

Daarna zag ik hem ook nog Bidouille dekken, een kleine Beagle!!

Nu ben ik bang dat mijn beide honden een nestje krijgen waar ik niet voor kan zorgen.

Ik weet het adres en de naam van de eigenaar, maar ik wil eerst informatie inwinnen over mogelijke juridische stappen voordat ik naar hem toe ga.

Kan ik aangifte doen? Wie is er verantwoordelijk in het geval van een nestje?

Wat moet ik doen als ze drachtig zijn? Een abortus laten doen of de pups aan de eigenaren van de reu geven? Kan hij de kosten voor de abortus betalen?? enz....

Ik heb juist twee vrouwtjes genomen om geen gedoe te krijgen en ze zitten nog vast ook, dus ik ben behoorlijk kwaad. Als ik nu naar die eigenaren toe ga, ben ik bang dat ik uit mijn slof schiet en dat de boel escaleert.

Dus als je info hebt, hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

105 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Madouceohara Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Inderdaad, ik had het in het begin helemaal niet door!!!

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Deze post is 11 jaar oud, de honden zijn inmiddels waarschijnlijk al van ouderdom overleden…

Vertaald Frans
    M
    Madouceohara Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Inderdaad, de wet beschermt je in dit geval niet! Je kunt geen stappen ondernemen tegen de eigenaar van de reu. Er bestaat echter wel een morning-afterpil voor honden. Neem dus snel contact op met je dierenarts. 
    Maar goed, als je oude teefje niet loops was, betwijfel ik of de reu haar echt gedekt heeft. 
    En nog een klein vriendelijk advies: als je in de toekomst een ongelukje wilt voorkomen, laat een loopse teef dan nooit alleen in de tuin, niet vastgeketend en ook niet los. Tenzij je een schutting hebt van 2 meter hoog. 
    Honden kunnen namelijk echt ontzettend hoog springen om een teefje te dekken. 
    Sterkte 

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Deze post is al 11 jaar oud, de honden zijn vast al van ouderdom overleden…

Vertaald Frans
    Y
    Yackrapide7450 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Leg me dit eens uit... De twee niet-gesteriliseerde teefjes zitten... de hele tijd vastgebonden? DE HELE DAG? Laat je ze wel uit? Je koopt toch geen honden om ze vervolgens alleen maar aan een riem te leggen. Vraag een offerte aan voor een poort en geef die aan de huisbaas. Als ik het goed heb begrepen, ben je huurder. Ga lekker wandelen met je honden, daar knappen ze echt van op. Wat die reu betreft die de boel komt verstoren: dat is een mooi moment om weer eens te praten met de eigenaar die geen poort wil plaatsen. Maak ook eens een foto van de hond die steeds bij je teefjes komt buurten.

Is de opening voor de poort erg breed? Als het meevalt, kun je misschien een gegalvaniseerde plaat neerzetten met wat haken die je weg kunt halen als je naar buiten moet. Zo kunnen de honden tenminste vrij rondlopen zonder dat die reu ze lastigvalt.

Zo’n plaat is niet zo duur en je kunt hem later altijd weer verkopen via social media of Marktplaats.

Ik smeek je, laat die honden vrij rondlopen of ga met ze wandelen. Ik heb zelf ook dieren en ik begrijp het als geen ander wanneer een dier lijdt. Bedankt voor je begrip.

Vertaald Frans
    Y
    Yackrapide7450 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zoals je al zei, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen hond, dus waarom zou ik mijn teefjes moeten laten steriliseren en hoeft hij niet te voorkomen dat zijn hond overal rondzwerft! Zeker omdat iedereen erover klaagt! En ik wil ze niet laten steriliseren voor het geval ik ga verhuizen en later misschien nog een nestje van de een of de ander wil...

Als die hond gewoon aangelijnd was, zou er niks aan de hand zijn.. Bovendien schijnt het dat een hek een reu echt niet tegenhoudt als er een loops teefje in de buurt is...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik lees dit bericht net omdat ik in een vergelijkbare situatie zit.

Mijn teefje is loops, ze zit overdag in een ren en die ren staat op een omheind terrein.

De buren, met wie we geen goed contact hebben, hebben hun niet-gecastreerde reu de hele dag buiten laten rondzwerven. Hij is meerdere keren gezien in het dorp. En toen ik thuiskwam van mijn werk, kwam hij net uit de ren van mijn hond gelopen..

We weten niet hoe hij op het terrein is gekomen, we denken dat het hekje niet goed dicht zat.. Maar hij heeft een deel van het gaas van de ren van mijn hond kapotgetrokken om bij haar te komen. Een gesprek met hen is onmogelijk (ik kreeg meteen de deur in mijn gezicht toen ik "goedenavond" zei). Hun hond is een echt vuilnisbakkie. Mijn hond is een stamboomhond, waarmee we volgens de regels nestjes wilden fokken (met zorgvuldige selectie van reuen...)

Mijn vraag is deze: wanneer een hond iemands afgesloten terrein binnendringt en schade veroorzaakt, wie is er dan verantwoordelijk voor het vergoeden van de schade?

Reacties als "laat haar steriliseren" of "houd je hond binnen als ze loops is" zijn voor mij geen oplossing, simpelweg omdat: ik wil beginnen met fokken (mijn hond is nu 3 jaar) en mijn hond is een poolhond, die zijn dol op buiten zijn en zitten niet graag binnen opgesloten.

Vertaald Frans
    O
    Oceane14800 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Volgens mij is een hond overdag 12 uur lang beter af binnen, zeker met het weer enzo, dan zit hij lekker warm. Hij heeft water nodig, een portie eten en zijn speeltjes om zich bezig te houden. Een drolletje opruimen is niks, natuurlijk moet hij zijn behoefte kunnen doen, maar ze buiten straffen alleen omdat je een poetsfreak bent, is echt sneu voor die teefjes.

De eigenaar van het mannetje zit fout, maar je lokt het zelf ook uit, of ze nou loops zijn of niet. Het zijn teefjes en het blijven honden, dus hij was sowieso wel gekomen. En zelfs als zijn baasje er 100 meter achteraan zou lopen zoals de wet voorschrijft, was hij nog steeds gekomen. Misschien denkt die eigenaar ook wel dat hij gewoon in zijn eigen tuin zit.

Nee, sterilisatie is niet off-topic, want deze vraag was niet eens gesteld als ze gesteriliseerd waren. Als je niet op je hond kunt letten en hem zomaar buiten laat, is sterilisatie de beste oplossing. Je teefje is een enorme verleiding; als hij het niet is, ontsnapt er wel een andere hond voor die van jou.

We hebben het over sterilisatie voordat we het over castratie hebben, simpelweg omdat degene met het vrouwtje met de gebakken peren zit als er een nestje komt. Als je een teefje neemt, weet je wat je te wachten staat als je haar niet laat steriliseren. Het is het gezin van het vrouwtje dat de lasten heeft, niet andersom.

Vertaald Frans
    Mystic16
    Mystic16 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En bovendien schijnt het dat wanneer een mannetje aangetrokken wordt door een loopse teef, een hek hem echt niet tegenhoudt...

Ik heb een elektrische omheining en bij de eerste loopsheid van mijn hond vond ik ineens een tweede hond in mijn tuin! Geen idee hoe hij dat geflikt heeft! Geen flauw idee, maar gelukkig is mijn hond niet drachtig met 10 maanden, want anders had mijn buurman nog wel wat van me gehoord! Je hebt gelijk, hij moet zijn honden ook gewoon onder controle houden! Wat mij betreft is hij fout. Voor juridische stappen kun je het beste even informeren bij de gemeente of de politie, misschien kunnen zij je verder helpen.

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dit is eerlijk gezegd een geval van seksueel misbruik. Ik zou wel eens willen weten hoe een rechter hiermee omgaat, ervan uitgaande dat er videobeelden als bewijs zijn.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 105

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!