Mijn Berner Sennen is nog heel klein, gaat hij nog groeien?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Er klopt iets niet; of dit hondje heeft dwerggroei, of een andere reu heeft het teefje gedekt. Mijn reu woog met 2 maanden ongeveer 2,5 kilo en weegt nu volwassen 11 kg. De Mechelse herder van mijn moeder woog toen 5-6 kg en is nu volwassen 30-32 kg. Ik ben van mening dat een pup gewoon zijn eigen groeicurve moet volgen, ook al zit je onder de rasstandaard, maar dit hondje volgt de curve van een hond van maximaal 15-18 kg.
Super bedankt voor je reactie! We houden zijn gewichtstoename goed in de gaten. Hij speelt, eet en zijn ontlasting is normaal. Zijn moeder heeft een keizersnede gehad, misschien komt zijn lagere gewicht daardoor. Ik zal het eind december met de dierenarts bespreken.
Fijne avond!
Hoi Nussette, welkom!
Zo'n kleine Berner-pup, echt een dotje. 3 kg is inderdaad aan de lichte kant... Maar als hij fit is, lekker speelt en goede ontlasting heeft, is dat het belangrijkste.
Met 2 maanden, met stamboom, zie je bij de onderste groeilijn vaak een gewicht van rond de 5 kg.
Met 3 maanden zit je puppy, als hij op die onderste lijn blijft, tussen de 10 kg en 11 kg.
Een volwassen reu weegt tussen de 37 kg en soms wel bijna 60 kg voor de grotere honden.
https://www.belpatt.fr/courbe-de-poids-chiens/Bouviers-Bernois
Het belangrijkste is dat zijn gewichtstoename zo tussen de 1,5 kg en 1,7 kg per week ligt.. ^^
En voor een Berner is een geleidelijke groei sowieso beter.

Hoi,
3 kg lijkt me inderdaad wel wat aan de lichte kant voor een Berner Sennen-pup van 2 maanden. Komt de pup bij een fokker vandaan of heb je hem bijvoorbeeld uit het asiel geadopteerd? Weet je zijn exacte geboortedatum? Misschien is hij nog wat jonger en dus nog geen 2 maanden oud. Met 3 maanden weegt een Berner Sennen-pup gemiddeld namelijk al zo'n 12 kg.
Toch groeien pups op deze leeftijd erg hard en komen ze snel aan. Er zijn natuurlijk ook individuele verschillen: sommige honden zijn binnen hetzelfde ras nu eenmaal wat kleiner dan andere. Reuen zijn over het algemeen ook groter dan teefjes.
Ik raad je aan om dit even te bespreken met je dierenarts tijdens de volgende afspraak voor de inentingen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
Fijne dag nog,
Marion
14 reacties van 14