Mijn Berner Sennen is nog heel klein, gaat hij nog groeien?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi
Ik heb Kanawha op 22 november gekregen; toen hij 2 maanden oud was woog hij 2,58 kg en vanochtend was dat 8,1 kg. De ouders zijn niet zo heel fors gebouwd (40 kg). De dierenarts zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken.
Waar heb je hem vandaan?
Goedenavond, ik heb sinds een week een bouvier. Hij ging van 2,8 kg naar 3,1 kg, maar vandaag is hij weer afgevallen. Ik maak me een beetje zorgen. Hij eet, speelt en doet gewoon zijn behoefte. Wat denken jullie ervan? Bedankt!
Ik denk dat de groei is begonnen, ik ben in 3 weken tijd bijna in gewicht verdubbeld

Wat een knapperd is het! Blijf zijn gewichtstoename goed in de gaten houden, maar hij lijkt goed op weg te zijn.
Och, wat is 'ie mooi! 🥰
Kanawha is nu 15 dagen bij ons in huis en hij is al 1,8 kg aangekomen. We hebben op de 22e een afspraak bij de dierenarts, maar volgens hem is er blijkbaar niets aan de hand; hij volgt gewoon de lijn van zijn ouders.

Bedankt voor jullie reacties
Het klopt inderdaad dat 3 kg wel erg weinig lijkt voor een Berner Sennen; die van mij woog met 9 weken al 8 kg. Inmiddels is hij 3 jaar en weegt hij 47 kg, wat eigenlijk al geen hele grote bouw is. Maar goed, als die van jou verder kerngezond is, goed eet en geleidelijk aankomt zonder dat het te gek wordt, trekt hij die achterstand waarschijnlijk wel weer bij. Hij zal dan misschien geen enorme beer worden, maar dat maakt natuurlijk helemaal niets uit zolang hij maar gezond is!
Het is echt bizar hoe dat kan gaan met die gewichten... Padja, die dikzak, woog met 2,5 of 3 maanden al 9 kg. Nu ze bijna volwassen is, weegt ze nog maar 25 of 26 kg.
Toen ik haar net had, kon ik haar al niet lang tillen terwijl ze pas 2,5 maand was. Ze woog echt loodzwaar, die kleine aardappel.
De groei van een ras, de groeicurve en de schofthoogte zijn altijd maar een indicatie... een gemiddelde...
Schattingen van de volwassen grootte hangen echt af van elke pup en zijn eigen ontwikkeling...
De bouw, het veranderen van de vorm... ja, de Berner Belka bij mijn ouders begon rond de 13 maanden breder te worden in de rug en de borst... En pas rond de 3,5 jaar was ze volledig uitgegroeid...
Bij een reu duurt dat dus wel tussen de 3 en 4 jaar...
Hij heeft nog tijd zat om aan te komen, afhankelijk van zijn eetlust, zijn voeding en zijn karakter als pup...
Waarom heeft de moeder eigenlijk een keizersnede gehad?
Laat je vooral niet verleiden om hem sneller te laten aankomen... om de schade "in te halen"...
Dat is echt heel slecht... Bij dit ras komt dysplasie of een gescheurde kruisband in de knie vaak voor, dus let goed op als hij mank loopt, ook als het maar af en toe is... Geen wilde sprongen maken...
Wat betreft die dysplasie, dat kan erfelijk zijn...
Een hond wordt niet dysplastisch geboren, dat wordt hij...
Houd zijn groei, zijn activiteiten als pup/junior en zijn voeding dus goed in de gaten...
Ik ben het niet helemaal met je eens Caroline Eg.
Harry woog 4,2 kg toen ik hem kreeg met 2,5 maand (dus vast minder dan 3 kg met 2 maanden) en als pup was hij geen grote eter. Zijn huidige ideale gewicht is 28 kg bij 65 cm.
Ik weet het gewicht van mijn Berner sennenhond niet meer toen we hem kregen, maar hij was niet echt groot en eindigde uiteindelijk op een ideaal volwassen gewicht van 45 kg bij 68 cm.
Afhankelijk van het ras kan de gewichtstoename in verschillende periodes vallen.
Het zal vast een kleiner formaat blijven, maar hij kan ook heel goed 'normaal' worden. Je moet even kijken hoe hij zich de komende weken ontwikkelt.