Hoi,
Ik heb een Berner Sennen van iets meer dan 3 maanden oud. Ik heb stapels boeken gelezen, me op zijn komst voorbereid door massa's YouTube-video's over positieve opvoeding te kijken en we hebben ons ingeschreven voor een puppycursus. Ik heb het gevoel dat ik het zo goed mogelijk aanpak: hem niet aaien als hij er geen zin in heeft, gewenst gedrag belonen, lekker wandelen in het bos, hem kennis laten maken met andere (vriendelijke) honden, goed voor zijn gezondheid zorgen, korte trainingssessies doen (6x3 min per dag), hem wat speeltjes geven maar ze niet altijd laten slingeren, hem een paar uurtjes per dag alleen laten, enzovoort. En toch heb ik echt het idee dat hij de laatste tijd de interesse in mij verliest. Tegenover anderen is hij superenthousiast, maar voor hem ben ik er blijkbaar alleen om hem te voeren. Hij is alleen blij als ik twee uurtjes weg ben geweest en dan weer thuiskom, maar dat duurt maar heel even. Hij is trouwens wel heel gehoorzaam. Toch vind ik hem vrolijker bij anderen en dat breekt echt mijn hart. Kunnen jullie me helpen? Alvast bedankt voor jullie reacties. Het is mijn eerste hond en ik voel me een beetje verloren.