Mijn hond doodt katten, wat kan ik doen?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi

Mijn Mechelse herder teef van 3 jaar doodt katten. Ze heeft er inmiddels al drie op haar geweten.

Ik ben echt wanhopig en weet niet meer wat ik moet doen. De dierenarts vertelde me dat er niets aan te doen is, maar je weet maar nooit of iemand hier ook ervaring mee heeft...

Het waren telkens katten van de familie, twee keer gebeurde het binnen en één keer buiten. Natuurlijk nooit waar we bij zijn.

We nemen uiteraard alle nodige maatregelen (beide een eigen verdieping, de katten boven en de hond beneden) en 's nachts of als we weg zijn, zit ze in "haar eigen kamer" zodat er geen contact mogelijk is. Helaas is dat blijkbaar niet genoeg en gaat het elke keer weer mis. 👈

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is onmogelijk om je hele leven lang op elke dichte deur te letten of op elke beweging van iedereen. Ik zeg niet dat je hem naar het asiel moet brengen, maar iemand anders voor hem zoeken is misschien een oplossing voor de veiligheid. We hebben het hier namelijk niet over een simpel conflict, maar over een hond die de katten in zijn eigen huis doodt. Voor mij is dat veel te gevaarlijk.

De hond ziet de kat als een prooi. We hebben het niet over een achtervolging of een hond die een beetje lomp is, want dan zou je een gedragstherapeut of een hondentrainer kunnen inschakelen. Dit is ook geen incident, het is al drie keer gebeurd. Is het onmogelijk of mogelijk? Misschien is het mogelijk, maar daarvoor zou je de hond opnieuw met katten moeten confronteren. Ga je dat risico nemen? Ik denk het niet.

Het spijt me dat ik dit moet zeggen, het is absoluut niet de bedoeling om je te kwetsen of in het nauw te drijven, maar als er al drie katten zijn doodgegaan, is samenwonen voor mij onmogelijk zonder het leven van je eigen katten te riskeren.

Ik laat je hierover nadenken om al dan niet een moeilijke beslissing te nemen. Veel succes!!!

Op dit moment houden de meest effectieve technieken voor de rehabilitatie van dit soort gevallen in de eerste plaats in – en dat is een must – dat hij minstens een maand tussen andere dieren doorbrengt.

Eerst een flinke tijd in een roedel, om even op zijn plek gezet te worden, te leren hoe je sociaal leeft en te leren dat je verantwoordelijk bent voor je eigen daden. Leren dat je veel gelukkiger bent als je niet negatief bent. Daarna volgt natuurlijk blootstelling aan schapen, het is immers een herdershond. Vervolgens ga je kleiner qua formaat. Je laat de hond tussen de kippen en boerderijkatten leven, onder toezicht van begeleiders die daar 24/7 aanwezig zijn.

Tegelijkertijd wordt er gekeken naar wat het dier fysiek en mentaal nodig heeft. Er zijn Agility-parcoursen, speurcursussen en trainers ter plaatse. Paarden, alles erop en eraan.

Uiteindelijk, als het dier echt helemaal stabiel is, maar dan ook écht... Dan breng je hem terug naar het gezin en observeer je hem. Indien nodig word je doorverwezen naar plekken waar je het dier aan het werk kunt zetten. Het is niet de gedragstherapeut die zich hiermee bezighoudt, en ook geen gewone hondentrainer.

Er wordt vooral gekeken naar hoe de baasjes met de hond omgaan. Want in het trainingscentrum was hij perfect. We willen zien of de mens ter plaatse een verkeerde invloed heeft op de hond. En we gaan ook de katten observeren: is er een trigger, enzovoort...

Overal in huis camera's met bewegingssensoren. Analyse na een week, evaluatie na 6 maanden.

Dit zijn de technieken die ik ken als de meest effectieve, namelijk die van Cesar Millan.

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Rapporteren

Wow, allereerst heel erg vervelend om te horen wat voor drama's je herhaaldelijk hebt meegemaakt.

Het gaat om levens die je dierbaar zijn en die wegvallen.

Oké, ondanks dat ik de situatie nu beter begrijp — het feit dat de hond normaal gesproken wel met ze kan samenleven en dat er helaas tragische ongelukken gebeuren als je er niet bent — kijk ik nu wel anders naar je hond. Ik blijf erbij dat de situatie erg ingewikkeld is.

Je moet echt contact opnemen met een zeer deskundige gedragstherapeut, waarschijnlijk eentje met een goede reputatie. Je zult zelf even op onderzoek uit moeten gaan. Grrr, dit is echt geen makkelijke kwestie, weet je?

Want uitproberen betekent dat je de levens van andere katten op het spel zet. Als we hier een wetenschappelijk onderzoek naar zouden doen, bijvoorbeeld om een bepaalde trainingsmethode te testen... dan zou dat nooit door de ethische commissie komen. Persoonlijk durf ik hier echt niets aan te raden. Deze situatie is heel erg naar. Een van de vreemdste die ik tot nu toe heb gezien.

3 katten, dat zijn er een heleboel. Ik zie niet in waarom er niet ook een 4e zou zijn. Met 3 jaar oud staat haar karakter wel vast.

Dit is echt een flinke kluif voor de beste gedragstherapeut die je kunt vinden. Op ethisch vlak gaat dit mijn pet te boven. Camera's ophangen is een absolute must, echt een noodzaak als je besluit het nog een kans te geven.

Uiteindelijk moet iemand die hond echt aanvoelen. Je moet hem zien. In het echt zien. Elke beschrijving op internet is zinloos. Zelfs een video is niet genoeg. Er zijn dieren overleden na een vreselijke lijdensweg. Dit is een zaak voor een expert ter plaatse, ASAP.

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Op dit punt ben ik misschien wat bot, maar het beste wat je kunt doen is een keuze maken tussen de katten en de hond. Het is simpelweg onmogelijk om een leven lang op elke dichte deur of elke beweging van iedereen te letten. Ik zeg niet dat je hem naar het asiel moet brengen, maar een ander huisje voor hem zoeken is misschien de enige oplossing voor de veiligheid. We hebben het hier namelijk niet over een simpel conflict, maar over een hond die de katten in zijn eigen huis doodt. Voor mij is dat echt veel te gevaarlijk.

De hond ziet de kat als een prooi. Het gaat hier niet om een achtervolging of een hond die een beetje lomp is, waarbij we een gedragstherapeut of trainer zouden kunnen aanraden. Het is ook geen incident, maar iets wat al drie keer is gebeurd. Is het onmogelijk of mogelijk? Misschien is het mogelijk, maar daarvoor zou je de hond weer met de katten moeten confronteren. Zou je dat risico durven nemen? Ik denk het niet.

Het spijt me dat ik dit zo zeg, het is absoluut niet de bedoeling om je te kwetsen of in het nauw te drijven, maar als er al drie katten zijn doodgegaan, is samenwonen voor mij onmogelijk zonder het leven van je eigen katten op het spel te zetten.

Ik laat je hier even over nadenken om wel of niet een moeilijke beslissing te nemen. Heel veel sterkte!!!

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Rapporteren

O, ik heb het even beter gelezen. Sorry. Wacht even..

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Rapporteren

Dit moet je echt bespreken met een gedragstherapeut die al vaker dit soort gevallen heeft opgelost, en het liefst meer dan één.

Mooie principes en mooie waarden zijn in dit geval waarschijnlijk niet genoeg. Je hebt die mooie principes en waarden nodig én 100% succesvolle ervaring, en liefst vaker dan één keer (vraag dit gerust na bij de deskundigen die je spreekt om je keuze te maken).

In de tussentijd... management.

Je moet deze hond absoluut beletten om een vierde kat te doden, of een chihuahua, of een ander dier dat iemand dierbaar is, of om nog meer reactiviteit te ontwikkelen tot het punt dat hij agressief wordt naar mensen, enz.... Dus een muilkorf als je hem niet onder controle kunt houden aan de lijn en zo, of hem 100% van de tijd aan de lijn houden, zelfs als hij een goede 'recall' heeft en zo.

Het spijt me echt voor je.

Aan de andere kant: ja, het is mogelijk. Het kan absoluut. Nu nog de persoon vinden die weet hoe hij dit moet aanpakken. Veel succes!

Vertaald Frans
  • 15 reacties van 15

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!