Ik ben geknakt.. Ik heb echt hulp nodig (Mechelse herder) 3 maanden

M
Max789 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, ik heb een Mechelse herder die geboren is op 29-12-2019, dus over 3 dagen is hij 3 maanden oud. Het is een mannetje.

Ik probeer echt mijn best te doen en sinds hij er is heb ik er alles aan gedaan om hem op zijn gemak te stellen. Hij heeft al best veel geleerd.

Eigenlijk zal ik maar meteen met de deur in huis vallen. Het probleem ligt bij mij; ik heb het gevoel dat ik geen overwicht heb zonder te schreeuwen en agressief te worden. Ik ben van mezelf al vrij zenuwachtig en druk.

Daarnet heeft hij aan mijn deur geknaagd en ik werd echt razend. Ik riep dat hij moest komen, maar dat wilde hij niet. Ik ben hem hardhandig gaan halen en toen is het uit de hand gelopen. Ik heb hem hard geduwd en hem een klap op zijn kont gegeven. Zonder mijn gedrag goed te praten, denk ik dat ik hem vooral veel banger heb gemaakt dan dat ik hem pijn heb gedaan; hij deed het zelfs in zijn broek (plas en poep).

Ik voel me rot en kan de slaap niet vatten. Een deel van mij zegt dat het nu te laat is en dat hij voor altijd angstig of agressief zal blijven. Er is mij weleens verteld dat als je een Mechelaar één keer slaat, het al te laat is...

Dat is wat me zo'n pijn doet: het idee dat ik misschien een punt heb bereikt waarop er geen weg terug meer is.

Ik hou van deze hond, ik kook zelfs speciaal voor hem en ik vind het geweldig om tijd met hem door te brengen en hem te zien opgroeien. Uiteindelijk is hij hartstikke lief, zelfs als ik wegga huilt hij niet eens.

Ik vind het alleen lastig om hem te begrijpen. Maar ik heb de wilskracht; als ik een vinger zou moeten opofferen om dit op te lossen, zou ik het doen! Ik heb zo erg advies nodig, alsjeblieft.

Ik heb enorm veel berouw en zal dit nooit meer doen. Ik voel me ellendig, ik heb spijt en ik walg van mezelf...

Mijn belangrijkste vraag is: is het nu te laat? Als hij angstig wordt zoals een mishandelde hond, zal ik nooit de vaardigheden en de kalmte hebben om dat te corrigeren.

Ik moet erbij zeggen dat hij daarna wel weer naar me toe kwam. Alsjeblieft, jullie hoeven me niet de les te lezen, ik voel me al slecht genoeg en dat zou alleen maar averechts werken.

Weet dat ik elk advies dat ik krijg zal opvolgen!

Bedankt voor het lezen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

24 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Kleine tip: als je hem op heterdaad betrapt, zeg je heel resoluut "nee". Je hoeft niet te schreeuwen, gewoon een duidelijke "nee" met een zware stem. Normaal gesproken zou dat hem moeten stoppen. Zo niet, dan straf je hem door hem te negeren. Stap voor stap gaat hij het begrijpen en denkt hij: oeps, ik ben stout geweest, baasje negeert me. 😳

Neem het jezelf niet kwalijk, veel mensen zijn behoorlijk gestrest door de lockdown. Alleen al door je berichtje te lezen, zie ik hoeveel je van je hond houdt 👌

Als je hem niet op heterdaad betrapt bij een ongelukje zoals poepen enzo, ruim het dan wel op, maar doe dit niet waar hij bij staat.

Hij plaste alleen maar over zichzelf heen omdat je schreeuwde en hem een klein tikje gaf; voor hem was die deur namelijk gewoon leuk!

PS. Het is echt niet mijn bedoeling om je de les te lezen hoor, ik probeer alleen uit te leggen wat er in dat kleine puppykoppie omging.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond. Om te beginnen: voel je niet schuldig, want het is mij ook overkomen.

Je moet weten dat honden, wanneer ze iets stouts doen, dat eigenlijk alleen maar doen om je aandacht te trekken. Dat is blijkbaar gelukt. Maar het heeft geen zin om hem te slaan of hard aan te pakken. Ik heb er zelf ook met een gedragstherapeut over gesproken, en de enige manier om de aandacht van je hond te sturen is door zijn streken in de eerste plaats Totaal te negeren (ook al is dat onder ons gezegd echt super giga lastig!!!), maar dat is de regel. Hoe meer aandacht je eraan geeft, hoe meer hij het als een overwinning ziet, en dan gaat hij gewoon door.

Negeer zijn ondeugende gedrag, dat is de eerste regel.

Ruim de troep op terwijl je hem in een andere kamer zet, zodat hij niet denkt: "Mijn baasje ruimt mijn rotzooi op, wat leuk, dat doe ik morgen weer."

En ten derde: ga wat yogalessen kijken lol!

Ik hoop dat dit je helpt. Probeer dit allemaal toe te passen en kijk hoe het na verloop van tijd gaat. Zelf zie ik verbazingwekkende (positieve) resultaten bij mijn hond (het is een Staff, dus een flinke sloper, en hij is 7 maanden oud). Veel succes!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, als hij weer naar je toe is gekomen, betekent dat dat de band niet verbroken is.

Trouwens, ik wil je graag een boek aanraden. De mede-Wamizers zullen wel weer lachen en zeggen dat ik er commissie voor krijg!

Dit boek is niet echt een methode om je pup op te voeden, maar het leert je heel veel over hoe honden in elkaar zitten. Over hoe je jouw plek als roedelleider inneemt, of als je dat fijner vindt klinken: als gids. Hierdoor zal je hond je volledig vertrouwen. Ik verzeker je, als je dit boek leest, ga je je hond op een heel andere manier bekijken en begrijp je hem veel beter.

Het gaat om het boek 'Cesar Millan's gids voor een gelukkige hond'.

Het leest supermakkelijk weg en het is hartstikke interessant! 😉

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hé, luister, voel je vooral niet schuldig hoor. Iedereen ontploft wel eens een keertje, dat overkomt de beste!

Zeker nu met de lockdown is het heel normaal dat sommige mensen, waaronder jij misschien, een beetje op hun tenen lopen!

(Zelf heb ik er niet zo'n last van omdat ik van nature nogal een einzelgänger en een huismus ben, dus het valt me niet zo zwaar.)

Welk baasje heeft zijn hond nou nooit eens een flinke uitbrander gegeven omdat die het bloed onder je nagels vandaan haalde?

Honden die angstig of agressief worden door mishandeling, zijn honden die constant geslagen of verwaarloosd worden, dagenlang!

Als hij gewoon weer naar je toe kwam, dan was hij er echt niet zo door van slag (minder dan jij, dat is zeker)!

Maak je dus geen zorgen, doe gewoon zoals je altijd doet, alles is oké!

Vertaald Frans
  • 24 reacties van 24

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!