Ik ben geknakt.. Ik heb echt hulp nodig (Mechelse herder) 3 maanden

M
Max789 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, ik heb een Mechelse herder die geboren is op 29-12-2019, dus over 3 dagen is hij 3 maanden oud. Het is een mannetje.

Ik probeer echt mijn best te doen en sinds hij er is heb ik er alles aan gedaan om hem op zijn gemak te stellen. Hij heeft al best veel geleerd.

Eigenlijk zal ik maar meteen met de deur in huis vallen. Het probleem ligt bij mij; ik heb het gevoel dat ik geen overwicht heb zonder te schreeuwen en agressief te worden. Ik ben van mezelf al vrij zenuwachtig en druk.

Daarnet heeft hij aan mijn deur geknaagd en ik werd echt razend. Ik riep dat hij moest komen, maar dat wilde hij niet. Ik ben hem hardhandig gaan halen en toen is het uit de hand gelopen. Ik heb hem hard geduwd en hem een klap op zijn kont gegeven. Zonder mijn gedrag goed te praten, denk ik dat ik hem vooral veel banger heb gemaakt dan dat ik hem pijn heb gedaan; hij deed het zelfs in zijn broek (plas en poep).

Ik voel me rot en kan de slaap niet vatten. Een deel van mij zegt dat het nu te laat is en dat hij voor altijd angstig of agressief zal blijven. Er is mij weleens verteld dat als je een Mechelaar één keer slaat, het al te laat is...

Dat is wat me zo'n pijn doet: het idee dat ik misschien een punt heb bereikt waarop er geen weg terug meer is.

Ik hou van deze hond, ik kook zelfs speciaal voor hem en ik vind het geweldig om tijd met hem door te brengen en hem te zien opgroeien. Uiteindelijk is hij hartstikke lief, zelfs als ik wegga huilt hij niet eens.

Ik vind het alleen lastig om hem te begrijpen. Maar ik heb de wilskracht; als ik een vinger zou moeten opofferen om dit op te lossen, zou ik het doen! Ik heb zo erg advies nodig, alsjeblieft.

Ik heb enorm veel berouw en zal dit nooit meer doen. Ik voel me ellendig, ik heb spijt en ik walg van mezelf...

Mijn belangrijkste vraag is: is het nu te laat? Als hij angstig wordt zoals een mishandelde hond, zal ik nooit de vaardigheden en de kalmte hebben om dat te corrigeren.

Ik moet erbij zeggen dat hij daarna wel weer naar me toe kwam. Alsjeblieft, jullie hoeven me niet de les te lezen, ik voel me al slecht genoeg en dat zou alleen maar averechts werken.

Weet dat ik elk advies dat ik krijg zal opvolgen!

Bedankt voor het lezen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

24 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • M
    Rapporteren

Hoi, ik heb weer iets stoms gedaan. Ik was met hem aan het voetballen en de bal kwam precies op de juiste hoogte voor m'n voet. Ik kon de verleiding niet weerstaan om een flinke uithaal te doen, maar hij stond er net voor en de bal raakte vol zijn kontje. Hij gilde en jankte, hij was echt geschrokken. Ik ben hem meteen gaan troosten om hem duidelijk te maken dat ik het niet expres deed. Hij komt nu wel weer naar me toe, maar voetballen wil hij even niet meer. Jammer, want ik had net een soort regeltjes bedacht voor een wedstrijdje om de tijd te doden. Ik hoop dat hij het alweer vergeten is, ik ga snel kijken of ik hem weer kan overhalen om te spelen!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Wauw, wat een prachtbeest! Wat zijn kleur betreft: hij is mooi donker (charbonné) met een goed zwart masker. Het verbaast me niks hoor; ik zie vaker Mechelaars met zo’n diepe kleur dan van die hele lichte zoals die van mij (die trouwens geen stamboom heeft, overigens).

Wat dat happen betreft: dat is echt typisch voor puppy's die op onderzoek uitgaan en veel met hun bek communiceren. Mechelaars zijn bovendien honden die van nature de neiging hebben om te happen of te bijten. Speeltjes van stof of touw kunnen heel nuttig zijn om hem lekker te laten spelen, maar ook om dat bijten in handen of kleding om te buigen naar iets anders. Je kunt ze ook gebruiken om hem te leren te stoppen en zichzelf te beheersen.

Wat het leervermogen betreft: ook dat is echt een raskenmerk. Dat kan soms best een uitdaging zijn bij Mechelaars die constant geprikkeld willen worden. Wees creatief in wat je van hem vraagt en met de commando's als de basis er eenmaal goed in zit, zodat je hem mentaal moe maakt.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Eigenlijk heb ik het idee dat zijn vacht vooral tussen de 2e en 3e maand is veranderd. Ik ben een beetje bang dat het gaat afwijken van de rasstandaard.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Ik heb een vraagje, het is een puppy met stamboom. Vind je de kleur van zijn vacht niet een beetje apart? (Al heeft de camera van mijn telefoon de neiging om alles wat donkerder te maken.) Ik maak me gewoon een beetje zorgen of hij wel aan de rasstandaard zal voldoen (ook al verandert dat verder niet veel). Is het normaal dat er bij het masker tussen de ogen wat haartjes in een andere kleur zitten (roestbruin, wit)?

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

@Wiegehts, echt super bedankt, ik doe er echt alles aan om me in te zetten en aan mezelf te werken. De afgelopen dagen was ik een beetje onrustig en had ik een slaaptekort, dus dat hielp niet echt mee. Ik ben weer helemaal bij nul begonnen.

Waar ik echt het meeste van baal is dat happen; m'n handen zitten helemaal onder de plekken. Als ik op de bank met hem speel, bijt hij me en trekt hij aan m'n trui. Maar goed, geduld hebben maar. Ik ben trouwens echt onder de indruk van hoe snel hij leert! Het volgen is bijna onder de knie, net als 'zit', 'af', 'blijf', 'afblijven' en het hierkomen.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik ben echt een stuk geruster!

Zeker door zijn gedrag, het lijkt alweer vergeten! Morgen is hij 3 maanden oud. Aagie19, ik ga kijken of ik het boek als e-book kan vinden om me bezig te houden tijdens de lockdown.

Ook bedankt voor jullie vriendelijkheid!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Haha die Mechelaars, wat een boefjes zijn het toch!

Om even te ontspannen: is er een kans dat we een foto van je kleine duiveltje te zien krijgen?

Even afgezien van die uitbarsting, is het beste advies dat ik je kan geven dat het grootste werk niet bij je pup ligt, maar bij jezelf. Omdat ik een vergelijkbaar karakter heb (nogal fel en snel driftig), heb ik echt aan mezelf moeten werken om mijn honden op te voeden. En geloof me, niets leert je beter geduld hebben dan een hond.

Verder: nee, je pup wordt niet direct angstig of agressief van één flinke uitbarsting. Maar hij kan wel wantrouwig naar je worden als je vaker van die extreme stemmingswisselingen hebt die je niet onder controle hebt, vooral bij acties die vanuit het oogpunt van een hond helemaal niet erg zijn.

Dus, begin weer op nul. Haalt hij kattenkwaad uit? Blijf rustig, zet het monstertje even apart zonder boos te worden en ruim het op. Bied speeltjes of activiteiten aan die zijn toegestaan en waar hij zijn ei in kwijt kan, om hem zowel fysiek als mentaal moe te maken. Dat helpt jou ook om je naar hem toe te beheersen.

Wat je hebt gedaan was niet goed, dat weten we, maar dat je je er bewust van bent en het niet meer wilt doen, toont karakter en respect naar je hond en jezelf toe. Dus heb geduld, blijf rustig, gebruik een zachte autoriteit en je zult je er zelf ook veel beter bij voelen.

😉

Kijk, dit is mijn oudje... Ik heb me bij zo'n beest echt moeten leren beheersen, maar het was het meer dan waard. Ze is me onvoorstelbaar trouw en echt een lieverd voor me.

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik sluit me aan bij titejava en de rest: het ergste voor een puppy is echt om genegeerd te worden, zeker bij een ras dat zo veel aandacht nodig heeft als de Mechelse herder.

Houd deze nare ervaring (voor jezelf) in je achterhoofd om jezelf eraan te herinneren dat je niet meer zó boos moet worden...

Je pup houdt er geen blijvende schade aan over als je het niet meer doet. En heb vooral geduld, je pup gaat nog veel kattenkwaad uithalen. De ene pup heeft wat meer tijd nodig dan de andere om dingen te begrijpen, dus word niet boos. Het kwartje valt wel, hij luistert echt wel naar je, maar het gaat gewoon langzaam.

Sterkte en maak je geen zorgen, hij vergeeft het je wel, als hij dat niet al lang heeft gedaan!

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 24

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!