Goedenavond, ik heb een Mechelse herder die geboren is op 29-12-2019, dus over 3 dagen is hij 3 maanden oud. Het is een mannetje.
Ik probeer echt mijn best te doen en sinds hij er is heb ik er alles aan gedaan om hem op zijn gemak te stellen. Hij heeft al best veel geleerd.
Eigenlijk zal ik maar meteen met de deur in huis vallen. Het probleem ligt bij mij; ik heb het gevoel dat ik geen overwicht heb zonder te schreeuwen en agressief te worden. Ik ben van mezelf al vrij zenuwachtig en druk.
Daarnet heeft hij aan mijn deur geknaagd en ik werd echt razend. Ik riep dat hij moest komen, maar dat wilde hij niet. Ik ben hem hardhandig gaan halen en toen is het uit de hand gelopen. Ik heb hem hard geduwd en hem een klap op zijn kont gegeven. Zonder mijn gedrag goed te praten, denk ik dat ik hem vooral veel banger heb gemaakt dan dat ik hem pijn heb gedaan; hij deed het zelfs in zijn broek (plas en poep).
Ik voel me rot en kan de slaap niet vatten. Een deel van mij zegt dat het nu te laat is en dat hij voor altijd angstig of agressief zal blijven. Er is mij weleens verteld dat als je een Mechelaar één keer slaat, het al te laat is...
Dat is wat me zo'n pijn doet: het idee dat ik misschien een punt heb bereikt waarop er geen weg terug meer is.
Ik hou van deze hond, ik kook zelfs speciaal voor hem en ik vind het geweldig om tijd met hem door te brengen en hem te zien opgroeien. Uiteindelijk is hij hartstikke lief, zelfs als ik wegga huilt hij niet eens.
Ik vind het alleen lastig om hem te begrijpen. Maar ik heb de wilskracht; als ik een vinger zou moeten opofferen om dit op te lossen, zou ik het doen! Ik heb zo erg advies nodig, alsjeblieft.
Ik heb enorm veel berouw en zal dit nooit meer doen. Ik voel me ellendig, ik heb spijt en ik walg van mezelf...
Mijn belangrijkste vraag is: is het nu te laat? Als hij angstig wordt zoals een mishandelde hond, zal ik nooit de vaardigheden en de kalmte hebben om dat te corrigeren.
Ik moet erbij zeggen dat hij daarna wel weer naar me toe kwam. Alsjeblieft, jullie hoeven me niet de les te lezen, ik voel me al slecht genoeg en dat zou alleen maar averechts werken.
Weet dat ik elk advies dat ik krijg zal opvolgen!
Bedankt voor het lezen.