Hulp nodig: mijn hond eet ondergoed

C
Clacla83 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik heb een Mechelse herder van 5 maanden en het is nu al 4 keer gebeurd dat hij ondergoed heeft doorgeslikt... Mijn vriend en ik letten heel goed op dat er geen onderbroeken of sokken rondslingeren sinds het eerste incident, maar toch krijgt hij het steeds weer voor elkaar om ze te jatten, ik heb geen idee hoe... Vanavond heeft hij weer een onderbroek uitgebraakt... Ik heb hem paraffineolie gegeven, wat de dierenarts aanraadde, en ik zorg dat hij goed blijft drinken. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen om te zorgen dat hij hiermee stopt. Het kan hartstikke gevaarlijk zijn en een darmafsluiting veroorzaken als het voorwerp vast blijft zitten... Doen jullie pups dit ook? Is dit normaal?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Klopt, als het goed werkt bij uitwerpselen en kadavers (omdat het door de stank wordt overstemd), dan zal het bij een simpele sok waarschijnlijk minder goed werken...

Eerlijk gezegd geen idee, ik heb dit probleem zelf nooit gehad.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Maar die Tabasco ruiken ze toch al voordat ze het aanraken? Dan gaan ze er echt niet op af...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik vind het echt bizar dat ze dat gewoon in één keer doorslikken zonder dat ze ervan moeten kokhalzen.

Een sok is toch niet niks, dat moet je toch voelen gaan door je keel. Zo op het eerste gezicht doet het me denken aan wat ze "pica" noemen, maar ik heb er verder niet echt verstand van.

Ik had denk ik niet getwijfeld om die truc met Tabasco te proberen... Beter dat dan een darmafsluiting.

Vertaald Frans
    Balista
    Balista Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, mijn puppy van 5 maanden doet precies hetzelfde.

Ze vreet sokken op (en slikt ze ook echt door).

Ze kauwt op kleine plastic dingetjes zoals pennen en klein speelgoed (maar die slikt ze niet door, behalve om ze 'veilig te stellen' als ik haar ermee betrap).

Het is een Labrador (tja, dat zegt genoeg...).

Haar laatste grote actie: mijn mobieltje. Ik was hem per ongeluk op de keukentafel vergeten voordat ik dinsdagochtend naar mijn werk ging. 's Middags vond ik hem in duizend stukjes terug... gelukkig heeft ze 1) niets ingeslikt en was het 2) een simpel goedkoop toestelletje en geen smartphone die een heel maandsalaris kost (circa 1.700 € - ik wil geen smartphone, en ik kan je vertellen dat dit me alleen maar heeft gesterkt in mijn keuze).

Ik ben echt aan het worstelen... maar dan ook echt, om haar deze slechte gewoonte af te leren!!!!

Ze kent het commando NEE heel goed en vermijdt het om het te doen waar we bij zijn... maar soms komt ze haar buit trots aan me laten zien, helemaal blij met haar 'misdaad' (ze weet dat ik het van haar afpak en meestal stribbelt ze dan niet tegen).

Een collega gaf me de tip om vallen te zetten: een oude sok laten slingeren waar ik van tevoren wat Tabasco op heb gedaan. Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen.

Ik ben zelf ook bang dat ze op een dag een darmverstopping krijgt. Ik controleer elke dag haar poep. Tot nu toe is alles er aan de achterkant weer uitgekomen... laten we hopen dat dat zo blijft :-/

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

we hebben ook zo'n puppy gehad 🥷 een echte sokkendief, het is best lastig om dit gedrag af te leren...

ze is 20 maanden oud (een Labrador) en ze kent het commando "niet aankomen" wel, maar zodra we onze rug toekeren, is het soms sterker dan zijzelf; er verdwijnen af en toe sokken (ze slikt ze niet in), ze worden gewoon gesloopt...

😏 met een duidelijke voorkeur voor die van onze dochter... ik heb daarom "sokkenvallen" klaargezet door 1 of 2 sokken op de grond te laten liggen...

bij haar favoriete buit... en haar trofeeën... (het plezier) om je uit te dagen met een spelletje "pak me dan als je kan"...

wat betreft de dingen waar ze vanaf moet blijven...

doe er 5 druppels tea tree essentiële olie + 5 druppels pepermuntolie op, en doe "niet aankomen" oefeningen als ze eropaf gaat (je moet haar proberen te blokkeren met gebaren, bijvoorbeeld een stopteken met je hand en een kort en krachtig NEE of een minder gebruikelijk woord (BASTA). Om dit te doen, loop je voor haar uit naar de was waar ze vanaf moet blijven; op het moment dat ze eropaf wil vliegen, ga je voor de was staan (met het stopteken en non-verbale communicatie). Zorg dat je uitstraalt dat je haar echt gaat stoppen (je houding en je blik moeten zonder aarzeling je commando overbrengen...)

Je kunt haar dan ook vragen (ik weet niet hoe ver je bent met de training) om te gaan liggen of zitten en haar dan superpositief belonen (aaien, aanmoediging, snoepjes).

Het is elke dag weer herhalen, maar een Mechelse Herder kan dit heel snel begrijpen...

https://www.youtube.com/watch?v=XO-5tblUhko

https://www.youtube.com/channel/UCaEBteANH8F8C-z3VY5jpiA/videos

https://www.youtube.com/watch?v=AGXb9nlY4C8

https://www.youtube.com/watch?v=PXLv6r-FYIw

wat de voeding betreft, even een tip...

waarom geef je eigenlijk rijst naast de brokjes?

wat zijn de ingrediënten van die brokjes? (met of zonder granen?)

je moet goed naar de samenstelling kijken (als er ook andere granen in zitten en je geeft te veel rijst, kan dat een intolerantie veroorzaken...) net als bij bepaalde granen (gluten), zetmeel, koolhydraten...

van rijst kunnen ze dik worden...

granen geven kan, mits de hond het verdraagt, maar doe dit altijd in een heel, heel kleine hoeveelheid.

in industrieel voer met granen zijn de verhoudingen vaak al veel te hoog.

Vertaald Frans
    Beaujabote
    Beaujabote Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Voor een Mechelaar kun je het beste voor de Kong XL gaan – ik heb de versie gevuld met paté uit de vriezer zelf nog nooit geprobeerd, maar de binnenkant insmeren met wat kaas werkt ook prima om ze lekker bezig te houden.

Verder heb je van Kong ook nog de frisbee – binnen laten we die vaak over de vloer in de gang glijden 👌

en je kunt hem ook gewoon buiten gebruiken – let wel op: ook al is hij zwaarder dan een normale frisbee, hij kan echt ver vliegen (ik heb zelfs een keer over de muur van het vakantiehuis van de buren moeten klimmen om hem terug te halen) en hij zinkt in het water. Sky, een kruising Mechelaar, is dol op de frisbee – hij duikt erop als een echte prooi, schudt hem alle kanten op en kauwt er lekker op (het materiaal is soepel).

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Echt een topidee, ik ga daar zeker naar op zoek! Vooral die Kong, want hij heeft nogal de neiging om zijn ballen en knuffels snel te slopen..

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, er zijn van die voerballen waar je brokjes in kunt doen die de hond dan rondrolt. Een Kong is ook super, vullen met wat natvoer en hup, de vriezer in. Zo zijn ze er een stuk langer mee bezig!

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren
    Super bedankt voor jullie reacties! Meestal doet hij het als we even niet opletten... Wat betreft een tekort aan voedingsstoffen: dat denk ik eigenlijk niet, want hij krijgt drie maaltijden per dag met brokken, een supplement, rijst en groenten... Misschien verveelt hij zich wel, dat zou best kunnen. Ik ga meteen naar de dierenwinkel om iets te kopen zodat hij wat te doen heeft als we er niet zijn! Super bedankt!
    Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Het gedrag dat je beschrijft komt bij wel meer honden voor, zeker bij Labradors... Toch is het gevaarlijk voor de gezondheid van je hond, omdat het risico op een darmafsluiting erg groot is.

Het eerste wat je moet doen, is er inderdaad voor zorgen dat hij niet meer bij het ondergoed kan komen. Ten tweede is het belangrijk om te begrijpen waarom hij dat ondergoed wil opeten: misschien heeft hij honger (voedselfrustratie)? Je zou kunnen proberen zijn dagelijkse hoeveelheid voer wat te verhogen en dit over meerdere maaltijden per dag te verdelen.

Bij een Mechelse herder-pup van 4 maanden kan het ook zijn dat hij zich verveelt en afleiding zoekt: geef hem zoveel mogelijk aandacht met spelletjes, training, wandelingen en knuffels. Zorg daarnaast voor uitdagend speelgoed voor de momenten dat hij alleen is (zoals gevulde speeltjes, een voerpuzzel of iets om op te kluiven zoals een hertengewei of een bullepees). Alles is goed, zolang hij zich maar met iets anders bezighoudt dan met jouw ondergoed.

Als je hem betrapt terwijl hij een kledingstuk steelt, zeg dan "nee" en leid zijn aandacht af met een ander speeltje, een snackje, enzovoort.

Groetjes,

Claire

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer