Hond mogelijk ziek door een egel?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, ik heb net mijn hond uitgelaten zoals altijd, maar vanavond was hij tijdens de wandeling ineens heel anders vanaf het moment dat hij iets in zijn bek pakte. Normaal komt hij meteen als ik hem roep, maar nu zag ik dat hij echt niet wilde loslaten wat hij had gevonden. Het bleek een dode, stinkende egel te zijn waar hij in heeft gebeten en misschien zelfs een klein beetje van heeft gegeten (hij heeft hem zeker 15 minuten in zijn bek gehad). Omdat het donker was en ik niet meteen zag wat het was, reageerde ik pas laat. Het probleem is dat hij pas 2,5 maand oud is en alleen nog maar zijn eerste vaccinatie heeft gehad. Kan een dode egel een ziekte overbrengen of gevaarlijk zijn voor mijn hond? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Maar goed, hoe gaat het met je hond? Wat heb je uiteindelijk gedaan?

Fijne avond

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Een egel is een insecteneter, geen knaagdier...

De grootste risico's bij een kadaver zijn de vliegenlarven (sorry Mariegame, ik praatte je onbewust na) die ze kunnen binnenkrijgen, of het bedorven vlees dat voor spijsverteringsproblemen kan zorgen.

Er zijn vast nog wel andere problemen, maar dit is wat me nu zo snel te binnen schiet.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De egel stonk al, dus de kans op vlooien is nagenoeg nul.

Maar afhankelijk van de staat van ontbinding van het kadaver kan hij maden of andere parasieten hebben binnengekregen die op karkassen afkomen.

Je moet je hond goed in de gaten houden. Als het mijn hond was, zou ik even de dierenarts bellen voor advies.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De egel staat erom bekend dat hij onder de vlooien zit. Als je hond beschermd is met een vlooienmiddel (via een tablet of pipet), is er niets aan de hand. Is hij niet beschermd? Ga dan even langs je dierenarts voor een tablet of pipetjes naar keuze!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ontzettend bedankt! Als je nog meer tips hebt, hoor ik het graag!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De enige ernstige ziekte die een egel kan overdragen is leptospirose. Houd je hond de komende dagen toch even goed in de gaten! Maar maak je niet te veel zorgen!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

En het wordt lastig om de diarree nu in de gaten te houden, want door de overstap naar andere brokjes en de enorme hitte heeft hij nu al af en toe diarree! Superbedankt voor de info.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Ik heb haar huid en bek gecontroleerd; ze had nergens last van stekels en de egel was helemaal uitgedroogd en leeg, dus die was waarschijnlijk al een hele tijd dood. Ik denk dat dat wel goed zit, maar ik vraag me vooral af welke ziektes hij bij zich kan dragen. Ik weet namelijk echt heel weinig van dit dier (de egel).
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je moet een hond die in contact is geweest met een knaagdier altijd goed in de gaten houden. Die nare rattenziekte (leptospirose) mag je absoluut niet onderschatten. Als je hond de komende dagen moet overgeven, diarree krijgt of geelzucht vertoont, neem dan direct contact op met je dierenarts! Vanavond kan hij gewoon wat last hebben van zijn bek als de stekels van de egel zijn tong en verhemelte hebben geïrriteerd.

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!