Hoi, toen hij 2 maanden oud was, hebben we een puppy geadopteerd: een kruising tussen een Duitse herder en een Beauceron, die we Lupo hebben genoemd. Hij komt uit een nestje van 10 en is geboren in een omgeving waar het niet erg hygiënisch was, maar volgens het eerste bezoek aan de dierenarts is hij goed behandeld. Inmiddels is hij 5 maanden oud, heeft hij geen gezondheidsproblemen en staan we onder controle bij dezelfde dierenarts voor zijn inentingen en middeltjes tegen parasieten. Het is een schat van een pup, hij bijt niet en is gek op kinderen. Hij is aanhankelijker (soms zelfs een beetje claimend) naar mij toe dan naar mijn man, die hem vaker corrigeert. Hij is zindelijk en haalt niet al te veel kattenkwaad uit. We geven hem veel liefde. Hij is alleen bij ons (een stel). Sinds een paar dagen is zijn gedrag veranderd. Wanneer we hem alleen in de tuin laten, is het onmogelijk om hem weer naar binnen te krijgen. Toch jankt Lupo achter de deur en springt hij ertegenaan zodat we hem openmaken. Zodra de deur opengaat, deinst hij achteruit en jankt hij weer, alsof hij bang is om naar binnen te gaan. We proberen hem te lokken met snoepjes, maar niets helpt. Dit gedrag kan uren duren (gisteren ging hij om 15.00 uur naar buiten en ik moest een list verzinnen om hem om 02.00 uur 's nachts eindelijk binnen te krijgen); in de tussentijd hebben we het herhaaldelijk geprobeerd. Hij wekt de indruk dat hij wel naar huis wil, maar het is alsof iets hem tegenhoudt. Daarom laten we hem nu maar weer aan de lijn uit, wat jammer is want we hebben een grote tuin. Als iemand hetzelfde probleem herkent of me kan helpen, dan hoor ik het heel graag. Alvast bedankt! Groetjes, Kazaroma. \/p>
Mijn hond weigert de tuin uit te komen
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi, ik heb een hond van 7 maanden en na elke wandeling wil hij niet meer naar binnen, hij blijft dan gewoon voor de deur staan. Kan iemand me uitleggen hoe ik dit gedrag van mijn hond kan veranderen? Alvast bedankt!
Hoi,
Oslo laat zich de laatste tijd ook behoorlijk wachten om weer naar binnen te komen uit de tuin, zeker nu met de sneeuw...
Dus, of ik ben er om hem "in de gaten te houden" en dan laat ik hem lekker in zijn eentje in de tuin spelen met zijn speeltjes, door de sneeuw rollen of gewoon zitten rondkijken om de buurtroddel uit te hangen,
of ik wil echt dat hij naar binnen komt omdat we bijvoorbeeld weg moeten, en dan haal ik wat trucjes uit de kast. De ene keer lopen we keurig "volg" naar binnen met een snoepje in de hand om hem flink te lokken, of we beginnen een spelletje "touwtrekken" en trekken hem zo mee naar binnen, of ik roep het magische woord en dan komt hij als de bliksem aanrennen (maar daar probeer ik niet te vaak misbruik van te maken)...
Probeer met je hond "in de flow" de deur door te gaan. Doe eerst de deur alvast open, haal Lupo op en stap over de drempel terwijl je speelt of hem lokt met een echt lekker snoepje. Succes!
Hoi Doudou ;-)
Liefs voor jou en Oxane
Hoi Lorna
👍 je antwoorden zijn altijd super
Groetjes
👌
Met 5 maanden moet je echt snel beginnen met trainen; via internet, met een hondentrainer of samen met honden die al goed kunnen 'hierkomen'...
Ik begin zelf direct zodra mijn pups er zijn (met 2, 3 of 4 maanden) en dat doe ik hun hele leven lang. Ik herhaal af en toe de basiscommando's, zelfs die ze al kennen... we blijven oefenen...
Zo zet je je hond of pup aan het werk en het zorgt voor balans, een goede verstandhouding en een sterke band...
Thuis, in je tuin of tijdens het wandelen: oefen het hierkomen met speeltjes, beloningssnoepjes en heel veel enthousiaste aanmoedigingen...
Lupo zal het heerlijk vinden om lekker samen met je bezig te zijn...
Trouwens, weet wel dat dit best vaak voorkomt bij puppy's. Het is een beetje zoals bij kinderen: ze vinden het gewoon niet leuk als "het feestje voorbij is".
Maar je kunt hier makkelijk op inspelen door hem te laten zien dat naar binnen gaan juist niet betekent dat hij zich gaat vervelen of dat je hem negeert :-)
Over het algemeen komt het wel goed als je genoeg tijd met hem doorbrengt en hij voldoende beweging en uitdaging krijgt; dan gaat het al snel vanzelf.
Waarom lok je hem niet met een lekker snoepje als hij bij de deur komt? Beloon hem daarna en speel even met hem als beloning.
Je moet het door de deur gaan echt helemaal normaal maken; doe het desnoods 100 keer totdat hij geen enkele aarzeling meer toont. Integendeel, hij moet juist enthousiast naar binnen komen, helemaal trots dat hij zijn snoepje of knuffel komt halen. Help hem tijdens de eerste herhalingen om zelfvertrouwen te krijgen door hem goed te belonen als hij binnenkomt, en hem dan meteen weer naar buiten te laten gaan. Maak van de gelegenheid gebruik om een woord te kiezen waarmee je hem daar toestemming voor geeft.
Sla vooral de deur niet achter hem dicht tijdens de leerfase. Je wilt hem niet het gevoel geven dat zodra hij binnen is, de deur 'pats' dichtgaat, hij opgesloten zit en jij weer verder gaat met je eigen ding.
Nee, in het begin is een positieve training echt essentieel.
Ren niet achter hem aan als hij weigert naar binnen te komen.
Toen mijn hond niet naar binnen wilde en ik weinig tijd had, begon ik buiten een spelletje met de bal en hup, in mijn enthousiasme gooide ik het speeltje naar binnen. Meestal stormt een pup dan achter het speeltje aan en is het kat in het bakkie. (Nou ja, de pup is dan in huis!)
Hoi en bedankt voor je reactie. Maar hoe maak ik hem duidelijk dat ik niet naar buiten wil, maar dat hij juist naar binnen moet? Hij komt namelijk nog niet als ik hem roep.
Misschien wil hij niet echt naar binnen, maar wil hij gewoon dat je met hem mee naar buiten gaat?
Welkom bij de club!
De club van pups of honden die wel een tuin hebben, maar die veel liever buiten willen spelen en wandelen (buiten hun eigen tuin, hoe groot die ook is) met hun baasjes om hun vriendjes te besnuffelen, nieuwe geurtjes te ontdekken en de buitenwereld te verkennen...
Als hij overdag veel slaapt, gaat hij juist 's nachts de gezelligheid opzoeken en naar buiten willen...
Maar in je eentje is dat maar saai...
Ik heb ook zo'n pup ^^ Oxane, een Labrador...
Om 3:00 uur 's nachts word ik uitgenodigd om te spelen... en om 5:00 uur: "Slaap je al??" terwijl er een grote, koude neus tegen me aan duwt...
En dat terwijl we met 8 maanden al minstens 2 uur per dag gaan wandelen (ook in de winter), naast het spelen in de tuin en in huis.
Lupo moet volgens mij echt zijn energie kwijt... samen met jou. Positieve bekrachtiging, het hierkomen... je moet elke dag oefenen. De hele opvoeding moet nog gebeuren en dat betekent elke dag een paar minuten alles herhalen: tijdens het spelen, tijdens de wandeling en ook gewoon in huis. Vooral dat hierkomen is belangrijk.
Groetjes!
10 reacties van 10