mijn hond pakt graag mijn hand in zijn bek

Lonko
Lonko Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Elke ochtend als ik opsta, begroet mijn hond me door mijn hand in zijn bek te pakken zonder te bijten, terwijl hij vrolijk kwispelt. Ik zie het zelf als een soort 'hallo' of een spelletje, maar moet ik dit eigenlijk wel toelaten? Zit er een verborgen betekenis achter dit gedrag? Ik zie er zelf in ieder geval geen agressie of poging tot dominantie in.

Bedankt voor jullie advies!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien is hij aan het spelen, of misschien vindt hij het niet fijn en houdt hij je hand daarom tegen?
    Om te checken of hij er echt zin in heeft: aai hem even en trek dan je hand terug, maar laat je hand wel aan hem zien en wacht even af. Als hij zich afwendt, dan wil hij niet. Maar als hij eraan likt, een zetje geeft met zijn snuit of ertegenaan kruipt, dan wil hij juist wel geaaid worden.

Vertaald Frans
    emie_loutre
    Emie_loutre Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, als ik mijn hond in zijn mand aai (terwijl dat voorheen altijd goed ging), heeft hij de neiging om mijn hand in zijn bek te pakken. Wat moet ik doen? Want ik begin hem steeds minder te vertrouwen.

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Die van mij pakken ook handen in hun bek. De ene zet wel wat meer kracht dan de andere, maar het blijft altijd vriendschappelijk. Trouwens, bij wie dan ook: hoe 'steviger' ze je vastpakt, hoe leuker ze je vindt! Binnen het gezin ben ik degene die het vaakst echt 'gegrepen' wordt, terwijl wildvreemden die haar aaien of benaderen bijna niets merken.

Bij een vriendin van me, wiens Beauceron dit ook doet, hebben ze deze 'tic' juist gebruikt bij waterreddingstraining. Daardoor kan haar hond nu heel gericht armen en handvatten van vesten vastpakken... super effectief en zonder dat het pijn doet.

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het schijnt dat sommige rassen hier meer aanleg voor hebben dan andere, al weet ik niet precies welke. Maar ik heb altijd gehoord dat Duitse doggen op die manier begroeten, en bij mijn ouders deden alle Duitse doggen die we hebben gehad dat ook.

Mijn Argentijnse dog deed het ook en niet alleen om gedag te zeggen. Soms leek het zelfs alsof hij me bij de hand hield tijdens het wandelen. We konden dan een hele tijd zo lopen, met mijn hand in zijn bek.

Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan en heb het altijd gewoon toegelaten. Nooit problemen gehad met de Duitse doggen en ook niet met mijn Argentijn.

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je huisdier bang is voor het nagels knippen, gebruik dan je handen als beloning tijdens de behandeling. Het voelt veel natuurlijker en werkt belonender als hij dol is op je handen.

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, elke ochtend als ik opsta, begroet mijn hond me door mijn hand in zijn bek te nemen zonder te knijpen, terwijl hij vrolijk kwispelt. Ik zie het als een begroeting of een spelletje, maar moet ik dit wel toelaten? Zit er een diepere betekenis achter dit gebaar? Ik zie er zelf in ieder geval geen enkele vijandigheid of poging tot dominantie in. Bedankt voor jullie advies!

De emotionele hersenen van honden en mensen zijn vrijwel identiek. Dat betekent dat er een kans bestaat dat je zelf ook al eens hebt gevoeld wat je hond voelt wanneer hij je hand in zijn bek neemt (ongelooflijk maar waar).

Ter vergelijking: ik heb een wat gezette tante die echt zielsveel van kinderen houdt. Ze vindt ze niet alleen maar leuk in haar hoofd, we hebben het hier niet over een simpel soort oppervlakkige liefde... Wanneer ze bij een mooie baby is, geeft ze een kusje op het voorhoofd, zoals we dat allemaal doen. Maar ze raakt compleet bedwelmd door de heerlijke geur van een mensenbaby, die huid, die geur. We hebben er allemaal wel een idee bij, maar de realiteit is bij haar nog eens vijf keer zo sterk.

Het gebeurt weleens dat deze tante een voetje van de baby pakt en in haar mond stopt. Ik weet niet of ze dat ooit officieel heeft toegegeven, want zo'n bekentenis zou nogal raar klinken, maar hoewel haar gezonde verstand donders goed weet dat het vreselijk zou zijn om echt een hapje uit dat voetje te nemen, moet ze die drang toch echt een beetje onderdrukken.

Dat is nou precies wat je hond voelt wanneer hij eerst aan je hand snuffelt en deze daarna "proeft".

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Harry vindt het heerlijk om heel zachtjes aan mijn neus te knabbelen, dat is zijn manier om kusjes te geven en dat doet hij al 8 jaar zo!

Voor mij is het meer een liefdevol gebaar dan iets hiërarchisch.

Vertaald Frans
    Lonko
    Lonko Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    ik maakte me een beetje zorgen omdat ik op andere blogs had gelezen dat je hem niet mag laten happen; in dit geval is het niet echt bijten, maar hij neemt mijn hand echt in zijn bek. aan de andere kant, als ik met hem speel wordt hij enthousiast en dan hapt hij soms, en dat laat ik niet toe als het te ver gaat;
    Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, een lieve hond die je een pootje geeft met wat hij heeft, dat is toch leuk.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!